Gå til innhold

Hvor mye kan huset ha økt i verdi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Lillemus

6

• mumitrollet

5

• hidi, the scorpion

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest verdivurdering

Se her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=104306

vi hadde nettopp takstmann - og det stemte på KRONA fra denne linken ;)

Den sammenligner ditt hus med de husene som selges i ditt distrikt. Veldig kjekk sak ;D

Jo da vi har mye verdi i huset ja ;)

den er mye mere verdt enn vi har igjen i lån på den så nå skal vi låne på det litt så vi får en nyere bil ;)

Gjest verdivurdering

Vi kjøpte enebolig i 1996 til 770.000,-. Drenerte og skiftet tak. I 2003 fikk vi takst på 1,7 mill.

Vårt fikk nytt tak noen år før vi kjøpte det, derimot har vi lagt inn nytt elektrisk anlegg, skiftet gulv nesten i alle rom, malt, lagt panel skiftet dører, snekret dukkestue som ligner mer et anneks og ordnet litt her og der i tilegg :)

Oi!! Jeg synes den der ga en overdrevent høy verdi på vår bolig!!Betviler sterkt at vi ville fått så mye, gitt! ;-)

Tja...

Jeg fikk 400000 mindre enn det en nøyaktig lik bolig ble solgt for rett før jul.

Tror ikke min er mindre verd enn den.

Gjest det blir jo ikke reelt

Se her:

Den sammenligner ditt hus med de husene som selges i ditt distrikt. Veldig kjekk sak ;D

Siden sammenlignet tre HYTTER som ligger i dalføret ca 1 mil herifra, noe annet å sammenligne med hadde ikke siden du viste til

Annonse

Tja...

Jeg fikk 400000 mindre enn det en nøyaktig lik bolig ble solgt for rett før jul.

Tror ikke min er mindre verd enn den.

Bare legger til:

Jeg har sett tilsvarende kalkulatorer før, og de slår alltid galt ut for oss.

Årsaken tror jeg må være at vi har "for stort" hus. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris i området gjelder mindre boliger, men man kan ikke bare gange dette opp med antall kvm på en større bolig - da synker kvm-prisen.

Bare legger til:

Jeg har sett tilsvarende kalkulatorer før, og de slår alltid galt ut for oss.

Årsaken tror jeg må være at vi har "for stort" hus. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris i området gjelder mindre boliger, men man kan ikke bare gange dette opp med antall kvm på en større bolig - da synker kvm-prisen.

Men det er et ekstremt press i området, pga folk som vil ha noe større og ikke bytte skolekrets.

Du kan jo sjekke her hva nabohuset mitt gikk for:

http://www.bt.no/eiendom/

Det er nummer 2.

Hvor får folk pengene fra?

Men det er et ekstremt press i området, pga folk som vil ha noe større og ikke bytte skolekrets.

Du kan jo sjekke her hva nabohuset mitt gikk for:

http://www.bt.no/eiendom/

Det er nummer 2.

Hvor får folk pengene fra?

Nå trodde jeg ei øyeblikk at du hadde lagt ut hele linken til eiendom med adresse og det hele! *he he*

Ja, jeg er enig i at det er veldig mye! Men hvis du tar flisas link og legger inn vei/postnr der jeg bor, så ser du at det dukker opp info om en naboeiendom som er til salgs for høyere priss enn det din nabo gikk for, og den kalkulatoren ga meg en million høyere pris enn det også! ;-)

Og dét er fullstendig urealistisk! :-)

I din vei er det vel mer like typer boliger, og da blir kvadratmeterprisen mer lik også. Hos oss er det en større variasjon i boligtyper.

Nå trodde jeg ei øyeblikk at du hadde lagt ut hele linken til eiendom med adresse og det hele! *he he*

Ja, jeg er enig i at det er veldig mye! Men hvis du tar flisas link og legger inn vei/postnr der jeg bor, så ser du at det dukker opp info om en naboeiendom som er til salgs for høyere priss enn det din nabo gikk for, og den kalkulatoren ga meg en million høyere pris enn det også! ;-)

Og dét er fullstendig urealistisk! :-)

I din vei er det vel mer like typer boliger, og da blir kvadratmeterprisen mer lik også. Hos oss er det en større variasjon i boligtyper.

Oi... ja, det er jeg enig i. Jeg har sett hvilken bolig som er til salgs i deres gate. (Men huset deres er veldig fint, da.)

Oi... ja, det er jeg enig i. Jeg har sett hvilken bolig som er til salgs i deres gate. (Men huset deres er veldig fint, da.)

Takk for det, men jeg tror det som er til salgs har nyere og bedre standard innvendig.

Dessuten så er det ikke solgt ennå...;-), så hva som blir prisen til slutt vet vi jo ikke.

Jeg tror ikke vi hadde fått noe i nærheten av det som naboen er utbudt for.

mumitrollet

"Din Side Bolig, Hva er boligen verdt?"

har en kalkulator, hvor du kan se boligverdien:

Hilsen

I følge den har boligen min steget med nesten 80% på to år... Skal få ny takst om et par dager, spennede å se om det kan stemme! (tviler litt!)

Annonse

mumitrollet

Ja, jeg skjønner ikke hvordan unge i etableringsfasen greier å betale de dyre husene.

Jeg synes at prisen på boliger er kommet opp på altfor høyt nivå for vanlige arbeidstakere, med middel inntekt.

Hilsen

Nå vet jeg ikke hva du mener med "de dyreste husene", her i byen regnes ikke et hus til 3-3,5 mill som overvettes dyrt. Skal forhåpentligvis snart kjøpe et slikt, og årsaken til at vi kan gjøre det, er at vi har en leilighet å selge. Med litt flaks får vi ut mellom 700 000 og 1 mill etter to års eierskap.

Etablerere kjøper neppe hus som første bolig, men som bolig nr 2 (eller 3).

Gjest mandolina

Nå vet jeg ikke hva du mener med "de dyreste husene", her i byen regnes ikke et hus til 3-3,5 mill som overvettes dyrt. Skal forhåpentligvis snart kjøpe et slikt, og årsaken til at vi kan gjøre det, er at vi har en leilighet å selge. Med litt flaks får vi ut mellom 700 000 og 1 mill etter to års eierskap.

Etablerere kjøper neppe hus som første bolig, men som bolig nr 2 (eller 3).

Det er jo sannsynligvis etablerer som må betale det mellomlegget dere tjener på å selge leiligheten.

Det er dyrt å etablere seg, for prisnivået har ikke steget tilsvarende som boligprisene er steget de seneste årene.

Ta igjen eksemplet med leiligheten, dere skal selge, med god gevinst.

Hilsen

mumitrollet

Det er jo sannsynligvis etablerer som må betale det mellomlegget dere tjener på å selge leiligheten.

Det er dyrt å etablere seg, for prisnivået har ikke steget tilsvarende som boligprisene er steget de seneste årene.

Ta igjen eksemplet med leiligheten, dere skal selge, med god gevinst.

Hilsen

Vet heller ikke hva du mener med "etablerer". Dette er min første leilighet, kjøpte den for to år siden. Var da alenemor, en inntekt. Nå er vi to voksne i familien og (snart) to barn. Leiligheten er blitt for liten og vi trenger større plass. Jeg synes fremdeles vi på mange måter er "etablerere"!

Poenget er at de som er helt ferske på boligmarkedet har mulighet til å kjøpe noe som ikke er helt "drømmen" i første omgang, for så å pusse opp og selge og kjøpe seg noe bedre. Det kalles å investere, og det har jeg gjort.

Gjest mandolina

Vet heller ikke hva du mener med "etablerer". Dette er min første leilighet, kjøpte den for to år siden. Var da alenemor, en inntekt. Nå er vi to voksne i familien og (snart) to barn. Leiligheten er blitt for liten og vi trenger større plass. Jeg synes fremdeles vi på mange måter er "etablerere"!

Poenget er at de som er helt ferske på boligmarkedet har mulighet til å kjøpe noe som ikke er helt "drømmen" i første omgang, for så å pusse opp og selge og kjøpe seg noe bedre. Det kalles å investere, og det har jeg gjort.

Jeg anklager ikke deg. Det er fornuftig å tenke slik.

Jeg tok det bare som et eksempel på at unge første gangs etablerer må ut med mye flere penger i dag for første leilighet enn for bare et par år siden, for prisveksten ellers i samfunnet har ikke holdt tritt med prisveksten på boliger.

Hilsen

mumitrollet

Se her:

Fungerer nok best i områder der det blir solgt mange boliger, helst av samme type som din egen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...