Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har -1,50. Jeg har brukt to optikere siste to år. Han ene sier at jeg bør bruke briller/linser hele tiden, mens han andre sier at jeg bør avlaste øynene f eks når jeg leser eller sitter foran skjerm.

Men bare -1,50 ser jeg jo godt fram til en halvmeter eller så. Husker ikke formelen...

Skrevet

Du er nærsynt, og da er det ikke noe poeng i å bruke briller mest ved lesing og skjerm, men for TV, bilkjøring, kino osv. Bruk briller så mye eller lite du vil, syns jeg!

Skrevet

Du er nærsynt, og da er det ikke noe poeng i å bruke briller mest ved lesing og skjerm, men for TV, bilkjøring, kino osv. Bruk briller så mye eller lite du vil, syns jeg!

Ikke noe poeng? Jeg er nærsynt, dog adskillig mer enn trådstarter her, og uten brillene må jeg så nære som ca. 10 cm fra skjermen for å se noe som helst. :o)

Gjest GIFTEKLAR
Skrevet

Ikke noe poeng? Jeg er nærsynt, dog adskillig mer enn trådstarter her, og uten brillene må jeg så nære som ca. 10 cm fra skjermen for å se noe som helst. :o)

jeg har -1 i nærsynthet, men bruker stort sett ikke briller, verken foran dataen eller når jeg leser. Bruker litt når jeg kjører lengre turer eller av og til når jeg ser tv - tvn er så langt unna at jeg har problemer med å lese underteksten.

Skrevet

jeg har -1 i nærsynthet, men bruker stort sett ikke briller, verken foran dataen eller når jeg leser. Bruker litt når jeg kjører lengre turer eller av og til når jeg ser tv - tvn er så langt unna at jeg har problemer med å lese underteksten.

-1 er ingenting. ;o) Prøv med -4 og du er blind uten briller.

Gjest Shira :o)
Skrevet

-1 er ingenting. ;o) Prøv med -4 og du er blind uten briller.

Eller + 8 som guttungen har, han ser ikke en shit uten briller. Langsynt han da, ikke nærsynt.

Jeg trodde han bare led av susekoppgenet jeg, siden han aldri fant ting, men stakkars gutten så jo ingenting.

Første han sa etter brillene kom på -Næ, så stor du er Pappa!

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173697953' post='3568470]

Eller + 8 som guttungen har, han ser ikke en shit uten briller. Langsynt han da, ikke nærsynt.

Jeg trodde han bare led av susekoppgenet jeg, siden han aldri fant ting, men stakkars gutten så jo ingenting.

+8! Hvordan er det mulig.

Han må ha langsyn som en ørn.

Skrevet

+8! Hvordan er det mulig.

Han må ha langsyn som en ørn.

Jeg lurer også på hvordan det er mulig. Jeg må kjøpe spesialglass til han, ellers hadde brilleglassene sett ut som colabunner.

Han er utrolig flink til og passe på brillene sine, han blir hjelpeløs uten stakkar.

Men det går jo helt fint da, så lenge han bruker brillene.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173698394' post='3568498]

Jeg lurer også på hvordan det er mulig. Jeg må kjøpe spesialglass til han, ellers hadde brilleglassene sett ut som colabunner.

Han er utrolig flink til og passe på brillene sine, han blir hjelpeløs uten stakkar.

Men det går jo helt fint da, så lenge han bruker brillene.

Ser han ikke da fantastisk på langt hold?

Og hvordan fungerer disse spesialglassene? Jeg trodde det kun var konveksheten på glassene som betydde noe.

Skrevet

Ser han ikke da fantastisk på langt hold?

Og hvordan fungerer disse spesialglassene? Jeg trodde det kun var konveksheten på glassene som betydde noe.

Han ser nok godt på langt hold ja, jeg har aldri testet han.

De fungerer på akkurat samme måte, bare at de er tynne, og ganske så dyre.

hare1365380455
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173697953' post='3568470]

LOL Herlig!

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173699481' post='3568559]

Han ser nok godt på langt hold ja, jeg har aldri testet han.

De fungerer på akkurat samme måte, bare at de er tynne, og ganske så dyre.

Så de har samme krumning som de tjukkere glassene?

Skrevet

LOL Herlig!

Vi flirte litt for oss selv da ja ;o)

Han likte ikke og tegne før han fikk briller, men nå stortrives han med det. Så det har nok påvirket han i all for stor grad. Heldigvis ble det oppdaget tidlig, slik at han ikke fikk problem på skolen.

Skrevet

Krumning? Jeg er ikke så inne i dette jeg, jeg bare ber om nye briller, så fikser optikeren resten.

De er helt glatte og beine, lik tykkelse på hele glasset.

Skrevet

Jeg vil tippe at de har høyere brytningsindeks, slik at de kan være tynnere/ ha mindre krumning.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173700126' post='3568592]

Krumning? Jeg er ikke så inne i dette jeg, jeg bare ber om nye briller, så fikser optikeren resten.

De er helt glatte og beine, lik tykkelse på hele glasset.

Ja, du vet da vel at brilleglass ikke er som vanlig glass du har i vinduet?

Det er krumningen som avgjør hvilket syn brilleglassene er tilpasset.

Skrevet

Jeg vil tippe at de har høyere brytningsindeks, slik at de kan være tynnere/ ha mindre krumning.

Ja, det er vel brytningsindeksen. Lenge siden jeg har hatt fysikk nå.

Skrevet

Ja, du vet da vel at brilleglass ikke er som vanlig glass du har i vinduet?

Det er krumningen som avgjør hvilket syn brilleglassene er tilpasset.

Nei sier du det? Jeg som trodde glass var glass, jeez.

OK, da skjønner jeg hva du mener med krumning. Det er forskjell på og ikke vite alt, til og ikke vite noenting :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173700470' post='3568604]

Nei sier du det? Jeg som trodde glass var glass, jeez.

OK, da skjønner jeg hva du mener med krumning. Det er forskjell på og ikke vite alt, til og ikke vite noenting :o)

Mente ikke at jeg trodde at du trodde at man går rundt med vinduer i trynet da.

Skrevet

Mente ikke at jeg trodde at du trodde at man går rundt med vinduer i trynet da.

Nei, jeg skjønte det, jeg var kanskje litt hårsår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...