Gå til innhold

Antivirus program, må man kjøpe det?

Anbefalte innlegg

Gjest data-ukyndig
Skrevet

Anskaffet en bærbar for et år siden ca, og da var det inkludert Norton program. Men dette gikk jo ut - og jeg har vært uten antivirusprogram en stund. Må jeg kjøpe dette fysisk i butikken, eller bestille over nettet?

Også en ting til:

Hvis jeg kjøper en ny bærbar, kan jeg da benytte den samme internett-tilkoblingen som jeg allerede har? (trådløs) Hvordan virker dette i praksis? Foreldrene mine har også trådløs internett hjemme, kan jeg da bruke min nye laptop der hjemme og blir jeg da automatisk tilkoblet nettet når jeg er innenfor den avstanden der?

Veldig takknemlig for svar!

Skrevet

Det finnes gode gratis antivirusprogrammer som du kan laste ned, f.eks AVG: http://free.grisoft.com/

Du kan koble deg til det samme trådløspunktet med en ny bærbar, ja.

Om du blir automatisk tilkoblet når du er hjemme hos dine foreldre kommer an på om deres trådløspunkt er kryptert eller filtrert på noen måte. Er det kryptert må du skrive inn et passord for å koble deg på. Er det filtrert på MAC-adresse må eieren av nettverket åpne for at du skal få koble deg på.

Gjest data-ukyndig
Skrevet

Det finnes gode gratis antivirusprogrammer som du kan laste ned, f.eks AVG: http://free.grisoft.com/

Du kan koble deg til det samme trådløspunktet med en ny bærbar, ja.

Om du blir automatisk tilkoblet når du er hjemme hos dine foreldre kommer an på om deres trådløspunkt er kryptert eller filtrert på noen måte. Er det kryptert må du skrive inn et passord for å koble deg på. Er det filtrert på MAC-adresse må eieren av nettverket åpne for at du skal få koble deg på.

Tusen takk for svar!

Men er det gratis virusprogrammet like bra som Norton?

Sikkert bedre enn ingenting ihvertfall :P Men lurer på om det vil lønne seg i det lange løp å kjøpe Norton...

En ting til: Hvis man kjøper et virusprogram, går det da an å bruke det på flere enn 1 datamaskin, eller er CD'en "brukt opp" etter man har installert det en gang??

Skrevet

Tusen takk for svar!

Sikkert bedre enn ingenting ihvertfall :P Men lurer på om det vil lønne seg i det lange løp å kjøpe Norton...

En ting til: Hvis man kjøper et virusprogram, går det da an å bruke det på flere enn 1 datamaskin, eller er CD'en "brukt opp" etter man har installert det en gang??

AVG er mer enn godt nok, ja, og brukt av mange bedrifter (bedrifter må riktignok betale for den, men for privatpersoner er det gratis)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Hvis man kjøper antivirusprogram gjelder lisensen stort sett bare for en maskin, slik at man må kjøpe ny lisens for hver maskin man skal installere på.

Gjest data-ukyndig
Skrevet

AVG er mer enn godt nok, ja, og brukt av mange bedrifter (bedrifter må riktignok betale for den, men for privatpersoner er det gratis)

Åja? Merkelig at et slikt program er gratis da, men bra er det iallefall :D

Da kan jeg vel trygt avinstallere hele Norton-spetakkelet fra maskina...kommer opp hele tiden at det må fornyes.

Takk for tipset, da prøver jeg det!

Skrevet

Åja? Merkelig at et slikt program er gratis da, men bra er det iallefall :D

Da kan jeg vel trygt avinstallere hele Norton-spetakkelet fra maskina...kommer opp hele tiden at det må fornyes.

Takk for tipset, da prøver jeg det!

Privatbrukerversjonen er nok gratis for å skape reklame for proff-versjonen som bedrifter og institusjoner må betale for :)

Gjest data-ukyndig
Skrevet

Privatbrukerversjonen er nok gratis for å skape reklame for proff-versjonen som bedrifter og institusjoner må betale for :)

Ahh, skjønner ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...