Gå til innhold

Der forsvant den ene visdomstanna mi :)

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Hadde vanlig sjekktime hos tannlegen i dag, og var litt spent på hva han skulle si for ene visdomstanna mi hadde så vidt begynt å titte frem.

Den må ut sa han, den har hengt seg opp i tolvårsjekselen din og bak der kommer du aldri til å få gjort rent, den må ut og jeg kan ta den nå, eller du kan ta sjekktimen din og ta den siden.

Ta den nå sier jeg, da får du jo sjekket såret en ekstra gang når jeg skal tilbake og pusse og slikt.

Jeg trodde dette skulle bli skikkelig "guff". Jeg er ikke pysete, og jeg tåler smerter og blod, men jeg er forderdelig bortskjemt med munnen min, tennene har jeg så og si aldri problemer med.

Sprøytestikkene som ble satt på hver sin side av tanna kjente jeg ikke.

Jeg mener ikke "svei bittelitt, nesten så en ikke kunne merke det"....jeg mener, kjente ikke. Visste ikke en gang at han hadde stukket før jeg kjente den usjete smaken av bedøvelsen (en dråpe og to renner jo ned i munnen)

At han skjærer opp tannkjøtt kjenner man jo heller ikke, heller ikke at han brettet tannkjøttet til siden for å blottlegge tanna.

Han skrudde tannen i to (maste med den slik at den knakk i to deler) og da kjenner man jo bare at han presser på tanna, trykket i kjeven. Vondt gjør det fremdeles ikke.

Så drar han ut biter, det kjente jeg heller ikke noe til. Og selv den siste biten som egentlig satt litt godt kjente jeg ikke annet til enn et napp når han dro den ut med tanga.

To sting, som man jo heller ikke merker.

Så dette må jeg få si at var en svært overraskende hendelse.

Det mest slitsomme var faktisk dette å gape kjeven så høyt over litt tid.

Bommulsdotten kunne jeg ta ut etter en ca ti minutter, ikke spise, røyke, drikke, skylle eller noen ting på tre timer.

Stingene taes neste uke, smertene kan øke litt på til nådd topp om to dager så går det nedover igjen.

Dette var virkelig "enkle" saker, småtterier i forhold til hva jeg har innbildt meg.

Så denne historien er til dere som skal til pers og som gruer vettet av dere.

Det er det altså ikke så sikkert at dere bør :)

Skrevet

Urgh, syntes ikke det hørtes særlig hyggelig ut likevel.

Jeg og har vært hos tannlegen i dag, det var litt pirk, to røntgenbilder, null hull og takk for i dag. :)

Gjest jeppsk
Skrevet

heldiggrisen :) jeg har sinnsyk tannlege skrekk. fikk noen flunipan 1 time før timen, selve trekkinga og syinga tok 15 min (jeg trodde det tok 5), og jeg stjeler visstnok når jeg har tatt de greiene (hadde ei med meg til å passe på.. man blir jo ekkelt rusa. skulle ha henne til å stjele både det ene og det andre for meg.). vondt hadde jeg den første uka, så det er nok forskjellig fra person til person ;)

mariaflyfly
Skrevet

Ikke for å være kjip,men det innlegget ditt hjalp ihvertfal ikke på min tannlegeskrekk. Tvert imot, nå er jeg egentlig ganske kvalm...

Fint at du opplevde det som greit å komme gjennom. :)

Skrevet

For en solskinnshistorie! Grattis til deg.

Jeg skal ikke ta min skrekkhistorie her - bare at jeg fortsatt tidvis har smerter i kjevebeinet ett og et halvt år etter at jeg trakk min ...

Gjest Pontiac
Skrevet

For en solskinnshistorie! Grattis til deg.

Jeg skal ikke ta min skrekkhistorie her - bare at jeg fortsatt tidvis har smerter i kjevebeinet ett og et halvt år etter at jeg trakk min ...

Jeg har hørt "skrekkhistorier" jeg også, så jeg var som sakt ikke helt høy på pæra.

Han så disse to visdomstennene (har bare to, ikke fire)på bilde for noen år siden og sa da at han kunne tenkt seg å operere dem vekk og da sa jeg nei.

Mest av alt har jeg vært redd for slike ting som permanent ødelagte nerver etc som jeg har hørt noen fortelle om.

Det gjør jo vondt nå men som sakt så er jeg svært overrasket over hvor lett selve inngrepet gikk :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Ikke for å være kjip,men det innlegget ditt hjalp ihvertfal ikke på min tannlegeskrekk. Tvert imot, nå er jeg egentlig ganske kvalm...

Fint at du opplevde det som greit å komme gjennom. :)

Sorry, som skrevet så var min intensjon akkurat motsatt, at folk skulle se at det marerittet som mange av oss tror å operere ut visdomstenner er slettes ikke bør være sann.

Det er jo et inngrep og æsjete ting skjer, men som jeg fortalte så var det ingen, absorlutt ingen, smerte forbundet med dette.

Det gjør vondt nå, men det er jo ikke mer enn å forvente. Blir det for slitsomt så spiser jeg en smertestillende.

Mange av oss har jo veldige "angst" for slike ting som dette og vi tror det er smerter og elendighet forbundet med det, derfor så måtte jeg bare fortelle at det var det så absorlutt ikke for meg, og jeg er nok helt klart ikke den eneste :)

Gjest Pontiac
Skrevet

heldiggrisen :) jeg har sinnsyk tannlege skrekk. fikk noen flunipan 1 time før timen, selve trekkinga og syinga tok 15 min (jeg trodde det tok 5), og jeg stjeler visstnok når jeg har tatt de greiene (hadde ei med meg til å passe på.. man blir jo ekkelt rusa. skulle ha henne til å stjele både det ene og det andre for meg.). vondt hadde jeg den første uka, så det er nok forskjellig fra person til person ;)

Ja, jeg har ikke tannlegeskrekk og er sjelglad for det.

Men jeg var ikke helt høy på pæra jeg heller altså, har hørt skrekkhistorier om dette jeg og, og forventet med mye værre ting enn det som ble.

Kjenner folk som har fått gom før fyldte 40 fordi de har hatt så tannlegeskrekk at de ikke har fått reparert tennene sine før det har vært helt for sent.

Føler med deg.

Mange av oss tror jo dette er et mareritt av de sjeldne, det å operere og trekke ut visdomstenner, så derfor måtte jeg bare fortelle hvor smertefritt det gikk for meg.

Ler litt av historien din dog, tråkig å bli kleptoman av å gå til tannlegen :D

Flott at du går, uansett hvilke hjelpemidler du tar. Tennene våre skal vi jo ha hele livet. :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Urgh, syntes ikke det hørtes særlig hyggelig ut likevel.

Jeg og har vært hos tannlegen i dag, det var litt pirk, to røntgenbilder, null hull og takk for i dag. :)

Æsj og urk er det jo, siden en vet hva som skjer :)

Men det var jo helt smertefritt og det var det jeg måtte fortelle her.

Jeg hadde for meg, som sikkert mange andre, at det å operere og trekke visdomstenner var et mye større "hjelp" enn det det viste seg å være.

Litt bilde, pirk og null hull er det normalt for meg også, derfor så var det å skjære og trekke tenner ganske stor affære for meg.

Skrevet

Æsj og urk er det jo, siden en vet hva som skjer :)

Men det var jo helt smertefritt og det var det jeg måtte fortelle her.

Jeg hadde for meg, som sikkert mange andre, at det å operere og trekke visdomstenner var et mye større "hjelp" enn det det viste seg å være.

Litt bilde, pirk og null hull er det normalt for meg også, derfor så var det å skjære og trekke tenner ganske stor affære for meg.

Har trukket to tenner (ikke visdomstenner) jeg også, og det verste var faktisk bedøvelsen. Fikk så mye at jeg så gule og rosa prikker foran øynene, og de måtte kjøre tannlegestolen helt ned.

Selve trekkingen merket jeg nesten ikke, bare at han røsket så hele hodet mitt ble med.

Skrevet

Så bra! Jeg har utsatt og utsatt trekking/operasjon av to visdomstenner i årevis nå, men nå ble jeg faktisk ganske beroliget. Det hørtes jo ut som ingenting jo! Tusen takk:O)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...