Gå til innhold

Arvespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest plutselig usikker
Skrevet

Hvis jeg dør, kommer min fraseparerte ektefelle til å arve meg da? Vi er separert, men ikke skilt.

Skrevet

Er ikke 100% sikker, men jeg mener at det er sånn at eks-ektefellen har arverett så lenge dere ikke er offisielt skilt.

Gjest plutselig usikker
Skrevet

Nei, separerte arver ikke hverandre.

Har du en link? For sikkerhets skyld ;-)

Skrevet

Jeg er usikker på hvordan det er med arverettsregler, men så at en av mine foreldre plutselig oppdaget at den andre fortsatt sto som den som skulle få utbetalt livsforsikring i tilfelle død. Så sjekk også slike ting, i tillegg til direkte arv. Denne forelderen min endret selvsagt vilkårene i livsforsikringen sin da dette ble oppdaget, men man må selv ta initiativ for å endre det.

Gjest lykke til
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html#8

Det kommer altså an på om dere er separert ved dom eller ikke.

Er dere ikke separert ved dom, tror jeg dere arver hverandre så lenge skilsmissen ikke er i orden.

I tillegg kan det være ting som forsikringer og pensjoner som tilfaller (eks)ektefelle uansett om man er gift/separert eller skilt.

JussBuss / Jurk kan gi gratis rådgivning.

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html#8

Det kommer altså an på om dere er separert ved dom eller ikke.

Er dere ikke separert ved dom, tror jeg dere arver hverandre så lenge skilsmissen ikke er i orden.

I tillegg kan det være ting som forsikringer og pensjoner som tilfaller (eks)ektefelle uansett om man er gift/separert eller skilt.

JussBuss / Jurk kan gi gratis rådgivning.

"dom eller løyve", står det.

Skrevet

En tidligere kollega fikk kjempeproblemer da samboeren hennes døde. Han hadde ikke ordnet med skilsmisse fra sin eks, selv om de hadde vært separert i mange år. Og dermed var eksen arving...

Dette er 10-12 år siden, så det er mulig reglene er endret siden da.

Dette har siden den gang vært mitt skrekkeksempel på at ting ikke ordner seg av seg selv.. Han hadde jo aldri drømt om at han kom til å dø. Og det siste han ville var å etterlate samboeren så store problemer som hun fikk. Hun måtte selge huset.

Sjekk reglene nøye du iallefall!

Skrevet

Jeg er usikker på hvordan det er med arverettsregler, men så at en av mine foreldre plutselig oppdaget at den andre fortsatt sto som den som skulle få utbetalt livsforsikring i tilfelle død. Så sjekk også slike ting, i tillegg til direkte arv. Denne forelderen min endret selvsagt vilkårene i livsforsikringen sin da dette ble oppdaget, men man må selv ta initiativ for å endre det.

Jeg gjorde raskt om på livsforsikringen min da vi skilte lag ja. Eksen skjønte ikke hvorfor før jeg forklarte at jeg ikke var interessert i at han skulle få pengene, men at de skulle settes på konto til ungene ble myndige om det skulle skje meg noe. Han skjønte det etterhvert da. :o)

Han har uansett god nok økonomi uten min "hjelp".

Gjest plutselig usikker
Skrevet

"dom eller løyve", står det.

Hva betyr "løyve", da? Er det "vanlig" separasjon?

Skrevet

Ja. "Bevilling" på godt bokmål.

Skrevet

Jepp. Så dersom dere har papirer fra fylkesmannen (er det vel?) på at dere er separert så har dere ingen arverett etter hverandre. Dersom dere "bare" flytter fra hverandre uten å ta ut separasjon har dere fremdeles arverett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...