Gå til innhold

4 mnd. - nekter å sove

Anbefalte innlegg

Gjest slittenforelders

Hei

Har en sønn på fem måneder som nå nekter å sove. Vi slet litt den første måneden, men etter det har han vært flink til å sove, og bare våknet 2-3 ganger på natta.

Men de siste par ukene nekter han å sovne. Han sovner kun med puppen i munn, ellers er det helt umulig.

Vi har prøvd mange forskjellige leggetider, men han blir helt umulig og får kolikk-liknende tilstander (noe han ikke har hatt tidligere).

På dagen er han livlig og glad og liker å være med sin far. Men på kvelden skriker han infernalsk hvis faren holder han.

Jeg får roet han litt, men han sovner som sagt kun med puppen i munn.

Hva gjør vi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270086-4-mnd-nekter-%C3%A5-sove/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Har dere prøvd å gi han melken på flaske? Sønnen min fikk morsmelkerstatning på flaske i tillegg til pupp på den tiden + grøt til kvelds. Men vi hadde endel soveproblemer før jeg skjønte at han trengte mer enn pupp for jeg følte jeg hadde masse melk. Ellers prøv å etablere faste rutiner og hold på dem, mat, kveldsstell, ro, kos, kanskje sang. Dere vil få leggerutinene utfordret mange ganger de neste årene, men det kan lønne seg å være litt bestemt. Sønnen min er tre år nå og jeg har tviholdt på det at natt er natt og da skal små gutter sove, han vet at han ikke kan mase/skrike seg ut av soverommet, og at vi alltid synger og koser på sengekanten men at jeg ikke sitter/ligger der med han til han sovner. *med forbehold om at han er frisk selvsagt.

Finn deres rutiner, hold på dem og ikke la barnet styre hele livet:-)

Lykke til!

Det er mange barn som trenger denne ekstra nærheten før de sovner på natten og jeg syns ikke dere skal stresse ham med avvening før natten allerede nå. Han er jo bare 4mnd og før det lå han trygt og godt i mors mage i dobbel så lang tid.

Det er selvsagt kjedelig, og kanskje litt vondt, for pappaen at han ikke vil roes hos ham før natten. Men denne perioden går jo bort om en kort stund, og da kan jo pappaen overta litt mer. Kan ikke du som far gjøre de andre kveldsrutinene dere har og kose han i søvn andre ganger på døgnet, for å la lillemann ha den siste kosen med mor for natten.

Det går på rundgang syns jeg, i den ene perioden er det bare far som gjelder om kvelden og andre ganger bare mor.

Tror det er sånn for de fleste barn, og jeg husker det selv fra jeg var liten også.

Kos dere masse med babyen, plutselig er han stor :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...