Gå til innhold

Kvarme

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose
Skrevet

Har sett noen ateiser gjør narr av kristne på grunn av homofili, kaller sånt hykleri blant kristne.

Bibelen har flere temmelig krasse omtaler av homofili. De er tydelige og kan ikke misforstås, f.eks.: "Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette, verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike." (1.Kor.6,9-10)

Tenk på hvordan folk som tar slik tekst helt alvorlig, opplever å sitte på gudstjeneste ledet av en homofil prest. Ville de ikke lure på om kirken har forlatt Bibelen, at en hykler står på talerstolen?

...vel jeg er ikke kristen. Jeg meldte meg ut av statskirken som 15 åring, da etter grundige studier i bibelgrupper først:-). Jeg fant ut at det å basere sine meninger, holdninger og moral på en skreven tekst ikke var noe for meg. Moral er noe jeg må kjenne at er rett inne i meg.

Jeg respekterer at folk har forskjellig syn på dette. Jeg respekterer også at en relgion kan ha slike etter mitt syn idiotiske holdninger.

Bibelen er en samling skrifter som er flere tusen år gamle. Veldig rart om man ikke tilpasser skriftene til samtiden. Det er mye i bibelen som man ikke kan ta helt alvorlig i dag.

Så hvorfor holde så hardt på akkurat dette med homo eller ei?

Gjest Persille
Skrevet

Denne saken handler ikke først og fremst om homofili er synd eller ikke, men om trosfrihet og organisasjonsfrihet. Den homofile presten visste utmerket godt Kvarmes syn på saken på forhånd, likevel søkte han jobben. Etter avslaget gikk han til pressen og skjelte ut ham som kunne ha blitt sjefen hans. Han påstod endog han var krenket til tross for at han visste hva Kvarme avgjørelse ville bli. Smart hva?

Kvarme på side er bundet av sin samvittighet og sitt eget løfte ved ansettelsen. Det den homofile presten gjør, er å forlange at Kvarme må sette til side sitt syn på homofili, sin samvittighet, trosfrihet og plikten til å følge sitt eget ordinasjonsløfte ved å ansette ham. Kvarmes rettigheter er ikke mindre verdt enn noen andres.

DnK kirkes har som alle andre trossamfunn organisasjonsfrihet, medregnet rett til å ansette den de vil. Denne retten forsøker Giske å forvitre ved å bruke media til å overstyre Kirkens egne beslutninger i ansettelse. Den homofile presten kan utmerket godt leve ut sitt syn på homofili andre steder. Åpen Kirkegruppe vil sikkert ta vel imot ham.

Den homofile presten var i registrert partnerskap som det finnes ca 1200 av i Norge. I følge den siste tids forskning på homofili, er homofile langt færre enn først antatt, ikke mer enn en prosent. At en så liten minoritet skal trumfe gjennom sitt syn på den store majoritetens bekostning, på dens rett til trosfrihet og organisasjonsfrihet vil jeg si er uakseptabelt, krenkende og udemokratisk.

Ateister jeg har snakket med om homofili er temmelig klare: De virker rystet over homofile kristne. Så mye hadde de fått med seg at homofili temmelig tydelig er uforenlig med det som står i Bibelen. De tok homofile kristne som nok et eksempel på tåpeligheter blant kristne.

Ok, så den norske kirke er satt over norsk lov?

Den sier faktisk ikke at man kan diskriminere ved ansettelser, og jeg skulle likt å sett den som synes det var greit at jeg ikke ansatte en pedagog som søkte jobb hos meg pga homofili fordi JEG ikke liker homofili?

Det er ikke sånn det fungerer - alle har rett til å jobbe overalt, uansett livssyn, trosretning, sivilstand, hudfarge, whatever.

Så lenge du kan og vil utføre jobben i tilstrekkelig grad - så har man ingen rett til å bli nektet den dersom man er den best kvalifiserte søkeren.

Du kan hevde hva du vil om Kvarme, kirken, kristne og hvem som helst - men å hevde at det er greit å diskriminere grunnet trosretning er IKKE greit.

Gjest helt enig (men ikke med deg)
Skrevet

Ok, så den norske kirke er satt over norsk lov?

Den sier faktisk ikke at man kan diskriminere ved ansettelser, og jeg skulle likt å sett den som synes det var greit at jeg ikke ansatte en pedagog som søkte jobb hos meg pga homofili fordi JEG ikke liker homofili?

Det er ikke sånn det fungerer - alle har rett til å jobbe overalt, uansett livssyn, trosretning, sivilstand, hudfarge, whatever.

Så lenge du kan og vil utføre jobben i tilstrekkelig grad - så har man ingen rett til å bli nektet den dersom man er den best kvalifiserte søkeren.

Du kan hevde hva du vil om Kvarme, kirken, kristne og hvem som helst - men å hevde at det er greit å diskriminere grunnet trosretning er IKKE greit.

Du får lese arbeidsmiljøloven selv. Den har unntak fra forbudet mot diskriminering. Grunnen til unntaket er at den skal beskytte retten til trosfrihet og organisasjonsfrihet. Disse to rettighetene er menneskerettigheter den norske stat har forpliktet seg til og står over norsk lov. "Homsing" er ikke en menneskerett. Derfor er Kvarme i sin fulle rett til å si nei til engasjementet.

De som mener at deres trosfrihet eller organisasjonsfrihet blir krenket, kan prøve sin sak gjennom domstolene. Om det ikke fører frem kan de klage saken inn for Menneskerettighetsdomstolen og får satt høyesterettsdom til side. Eksempel: En svensk pastor uttalte seg veldig negativt om homofili i media. Saken ble prøvd for retten fordi homofile følte seg krenket som de sa. Pastoren vant i svensk Høyesterett med henvisning til menneskerettighetene. Hadde han tapt der, ville han tatt saken inn for Menneskeretighetsdomstolen. Så nå kan svensker godt si temmelig krasse ting om homofili og unngå straffeforfølgelse! ;-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...