Gå til innhold

noen som så tv2nyhetene i går?

Anbefalte innlegg

Gjest syskrekken

var noe om sying etter fødsel osv,men fikk ikke det med meg da det plutselig veltet inn folk.

hva var det for noe?

lærlinger som ikke kan sy etter en fødsel?

mener jeg hørte at en student brukte 1.5time på å sy etter revning eller noe...

noen som fikk dette med seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270136-noen-som-s%C3%A5-tv2nyhetene-i-g%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, det handlet om en finsk fødeteknikk der kvinnen ikke presser for livet, men holder igjen (haha...) slik at fødselen tar lengre tid og man ikke revner så lett.

Er ikke akkurat ny kunnskap det da. Har i hvertfall alltid visst at det lønner seg å holde litt igjen akkurat når hodet er på vei ut slik at vevet rekker å strekkes ut så man slipper revne.

Annonse

Er ikke akkurat ny kunnskap det da. Har i hvertfall alltid visst at det lønner seg å holde litt igjen akkurat når hodet er på vei ut slik at vevet rekker å strekkes ut så man slipper revne.

Det var visst noen spesielle støtteteknikker og greier, men de kom dessverre ikke noe mer inn på det.

Det var nå det de sa i alle fall, men det var visst spesielle støtteteknikker og sånt, de kom dessverre ikke mer inn på det.

Ja, det handler om mer enn det å holde igjen. Bl.a om noen grep jordmoren gjør.

Jeg leste en plass at på sykehuset i Kirkenes har de bare finske jordmødre. Det sykehuset har det laveste antallet revninger i landet.

Neida, det handlet om en finsk fødeteknikk der kvinnen ikke presser for livet, men holder igjen (haha...) slik at fødselen tar lengre tid og man ikke revner så lett.

Holde igjen ? Hehe.. det kan ikke være enkelt når hele kroppen din bare skriker etter å få ut dette stooore fremmedlegemet !

Jeg presset vertfall for livet, var helt blodskutt både i øyne og hele ansiktet. Og jeg revnet ikke noe særlig.

(PS: ser normal ut i ansiktet nå altså, godt at den krigsherja-looken forsvant ganske kjapt..hehe!)

Annonse

Gjest Finnen blant dere

Og i Dagbladet står det bla. "Norge har den høyeste forekomsten av såkalte sfinkterskader - alvorlige riftskader - i Skandinavia. Vi har 4,3 pst. slike skader, mot Finlands bare 0,5 pst."

så...det er ikke tvil om at Norge har også på dette området mye å lære av oss finner ;)

Og i Dagbladet står det bla. "Norge har den høyeste forekomsten av såkalte sfinkterskader - alvorlige riftskader - i Skandinavia. Vi har 4,3 pst. slike skader, mot Finlands bare 0,5 pst."

så...det er ikke tvil om at Norge har også på dette området mye å lære av oss finner ;)

Ja, jeg håper jordmødrene på sykehuset der jeg skal føde har lært seg denne teknikken... :)

Typisk norsk å skulle "effektivisere" helsevesenet så mye at det går ut over pasientene, selv om det selvsagt benektes fra høyeste hold.

Gjest Elextra

Enig, dette fikk jeg også tips om før jeg fødte, og forsøkte å praktisere selv. Valgte derfor faktisk å vente med å presse selv om jordmor sa jeg skulle gjøre det. Og jeg "revnet" ikke.

Gjest også en mamma

Så ikke innslaget, men jeg ble sydd av en student. Tok ikke lang tid i det hele tatt, men så revna jeg kanskje ikke så mye heller.

Og jeg ble sydd av TO av sykehusets aller dyktigste kirurger, og de brukte en time... Tror ikke nødvendigvis tidsforbruket på syingen er så avgjørende.

Ja, jeg håper jordmødrene på sykehuset der jeg skal føde har lært seg denne teknikken... :)

Typisk norsk å skulle "effektivisere" helsevesenet så mye at det går ut over pasientene, selv om det selvsagt benektes fra høyeste hold.

Jeg må innrømme at jeg lenge har lurt litt på akkurat det der. Man hører stadig vekk at sykehusene har dårlig råd, og at de må kutte i budsjettene.

Samtidig får man også høre fra ledelsen at "dette skal ikke gå ut over pasientene". OK. Hvem i alle dager er det disse kutten SKAL gå ut over, da?

Sykehusene har en umulig oppgave. De får beskjed om å arbeide etter økonomiske retningslinjer, men de skal ikke prioriterer inngrep som gir dem mest penger i kassa. Da vanker det smekk på labben.

Det må være utrolig frustrerende å jobbe i (det offentlige) helsevesenet.

Jeg må innrømme at jeg lenge har lurt litt på akkurat det der. Man hører stadig vekk at sykehusene har dårlig råd, og at de må kutte i budsjettene.

Samtidig får man også høre fra ledelsen at "dette skal ikke gå ut over pasientene". OK. Hvem i alle dager er det disse kutten SKAL gå ut over, da?

Sykehusene har en umulig oppgave. De får beskjed om å arbeide etter økonomiske retningslinjer, men de skal ikke prioriterer inngrep som gir dem mest penger i kassa. Da vanker det smekk på labben.

Det må være utrolig frustrerende å jobbe i (det offentlige) helsevesenet.

Ja, det er helt syke tilstander...

Et av verdens rikeste land, men vi har visst ikke råd til å holde et anstendig nivå innen helsevesenet, eldreomsorg og når det gjelder funksjonshemmede og andre med litt ekstra behov ut over A4-normen...

Dokument2-dokumentaren i går er jo ennå et bevis i så måte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...