Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Poden (8,5 år, tredje trinn) skal få begynne å gå alene hjem fra sfo og være hjemme alene en times tid de dagene han er hos meg nå. Han er en rolig og fornuftig gutt så det blir nok helt problemfritt.

Men... Han har ei søster på første trinn og jeg forventer etterhvert mas om ikke hun også får gå hjem sammen med ham. De går forsåvidt alene hjem sammen ofte nå også, de får ekstranøkkelen av meg når jeg henter dem på sfo og så går de rett hjem mens jeg går innom butikken. Da er de jo ikke hjemme alene sammen mer enn noen minutter før jeg kommer.

De er egentlig rolige og greie begge to, de styrer greit både pc og dvd-spiller/tv og litt mat er jo ikke noe problem å sette klart til dem (frukt, knekkebrød og yoghurt f.eks.).

Det er litt fristende å sende henne hjem med ham - fra høsten kanskje? Hva gjør dere andre?

Fortsetter under...

Gutten vår (like gammel som din) har fått gått hjem alene etter sfo nå i 3 klasse. Han er alene ca. 30 min før vi andre kommer hjem.

Søsteren er litt yngre enn din datter, og begynner ikke på skolen før til høsten. Hun kommer ikke til å få gå hjem med broren før hun er blitt eldre og mer fornuftig :)

Hun er en liten problem skaper, hun, så det hadde nok ikke gått mange minuttene før de var "i tottene" på hverandre :)

Min guttunge begynte å få gå hjem aleine på slutten av 1.klasse (altså i fjor) Han har gjort det hele tiden i 2. klasse.

Han går fast sammen med en nabogutt (200 m oppe i veien her), og ofte er de en 4-5 som tar følge hjem.

De skal liksom gå 15.30, og bruker ca 20 minutter, men de kan bruke over 1 time på hjemveien. Finner på masse underveis og har det ganske moro såvidt jeg har skjønt...

Hvis han hadde gått rett hjem, hadde han vært først hjemme, og har nøkkel i sekken. Men ettersom de somler så voldsomt, rekker jeg ofte både å komme hjem og å lage middag før han er innafor døra.

Det går helt sikkert greit med dine også, ihvertfall hvis storebroren synes det er i orden å ta følge med søstra si!

Hvis storebror har ikke noe imot å se litt etter søsteren, da ser jeg ingenting i veien med at begge kan gå hjem sammen.

Min elste som blir 9 til høsten, ønsker å slutte på SFO.

Både fordi hun har begynt å kjede seg der, det er mye bråk og fordi at det ikke er vanlig at 4.klassinger benytter seg av SFO her.

Så det blir nok til at hun må være hjemme 3x i uka i ca. 2timer før vi er hjemme fra jobb.

Det som jeg syns blir litt vanskeligere er at siden jeg må ut av huset kl 07 for å rekke jobben, at hun skal liksom være alene i en time på morran også. Og passe på å begynne å gå til skolen i rett tid.

Jammen ikke lett når de begynner å bli store og man må slippe taket mer og mer.

Har avtale med henne om å kjøpe dager, de dagene skolen har helt fri slik at hun ikke blir alene i 9 timer...

Til neste år begynner mellomste på skolen, og tviler på at hun får lov til å bli med søsteren hjem. Hun er ikke like rolig og ansvarsfull som søsteren, så da kan bli trøbbel for elste å få henne til å høre etter. Hun er jo sta som få...

Men

Annonse

1.klasse-snuppa her kan godt gå alene hjem til mamma'n og være der både en time og to før noen kommer hjem. Det er som regel noen storesøsken hjemme der, men ikke alltid.

Jeg ville bare sendt henne hjem hvis du kunne sendt henne hjem uten ham også. Altså, jeg synes ikke han skal måtte "passe" på henne, hvis du skjønner. At han må ta henne med ut hvis han skal leke med kompiser eller sånne ting.

Jeg tror jeg ville tatt den vurderingen i løpet av sommeren, jeg. Det skjer mye på en sommer, i utvikling altså! Og kunne hun gått hjem alene, så ville jeg latt henne bli med ham. Hvis ikke, får hun være på SFO, så hun ikke er hans "ansvar".

1.klasse-snuppa her kan godt gå alene hjem til mamma'n og være der både en time og to før noen kommer hjem. Det er som regel noen storesøsken hjemme der, men ikke alltid.

Jeg ville bare sendt henne hjem hvis du kunne sendt henne hjem uten ham også. Altså, jeg synes ikke han skal måtte "passe" på henne, hvis du skjønner. At han må ta henne med ut hvis han skal leke med kompiser eller sånne ting.

Jeg tror jeg ville tatt den vurderingen i løpet av sommeren, jeg. Det skjer mye på en sommer, i utvikling altså! Og kunne hun gått hjem alene, så ville jeg latt henne bli med ham. Hvis ikke, får hun være på SFO, så hun ikke er hans "ansvar".

Det er akkurat det der jeg kjenner på også! Hun skal ikke være hans ansvar på noen måte, det er han for liten til!

Så foreløbig henter jeg henne som vanlig frem til sommeren og så får han gå alene hjem. egentlig litt greit for jeg må vel innom plassen hans og sjekke hva han har tatt med seg og ikke... :o)

Mine er snart 10 og snart 8 år. De har siden i høst gått hjem fra skolen, de sluttet på SFO til jul.

De er vel hjemme en times tid et par ganger i uka alene.

Aldri vært problemer.

Jeg må tilføye at storebror ikke har ansvar for å passe lillesøster.

Han ville ikke gått hjem alene uten henne, og hun ville ikke gått hjem uten ham.

To må man vera... *S*

Det er akkurat det der jeg kjenner på også! Hun skal ikke være hans ansvar på noen måte, det er han for liten til!

Så foreløbig henter jeg henne som vanlig frem til sommeren og så får han gå alene hjem. egentlig litt greit for jeg må vel innom plassen hans og sjekke hva han har tatt med seg og ikke... :o)

Vi tenker nok ganske likt, vi ;)

ringerikskringla

nå går ikke vår 1 klassing på sfo men hun går hjem hver dag alene..og er jeg ikke hjemme akurat når hun er her så går hun inn alene og det er null problem..

hun blir irritert når jeg henter henne på skolen fordi hun vill gå alene.

har gjort det fra dag en

Gjest efoll

Hei Lillemus

Jeg kommer til å være i samme situasjon år. Jeg har da ei jente i tredje og gutt i første. Jeg kommer etterhvert (når gutten har blitt trygg og alt er greit) til å la dem gå hjem alene sammen, og være alene hjemme en times tid før jeg og pappaen kommer hjem.

Storesøster skal få litt ansvar for lillebror mot en liten ukelønn.

Tror det vil gå fint.

Annonse

Gjest prust

Gutten min begynte å gå hjem fra SFO alene tidlig i første klasse. De første månedene passet vi på at vi kom hjem samtisig, eller at vi kom hjem rett før ham.

Litt før jul i første klasse, fikk han nøkkel og låste seg inn og var alene litt før vi kom.

Nå i andre klasse er han alene 1-3 timer 2-3 ganger i uka.

Når hun har broren sin med seg, burde hun vel fint kunne gå hjem alene fra SFO :-)

Gutten min begynte å gå hjem fra SFO alene tidlig i første klasse. De første månedene passet vi på at vi kom hjem samtisig, eller at vi kom hjem rett før ham.

Litt før jul i første klasse, fikk han nøkkel og låste seg inn og var alene litt før vi kom.

Nå i andre klasse er han alene 1-3 timer 2-3 ganger i uka.

Når hun har broren sin med seg, burde hun vel fint kunne gå hjem alene fra SFO :-)

Poden skal få begynne å gå hjem alene mandager og tirsdager fra neste uke - tror han vokste 15 cm på det gitt! Makan til storgutt! :o)

Snuppa skal hentes av meg på sfo frem til sommeren i alle fall, så får vi se hvordan ståa er til høsten.

Takker alle for mange gode innspill! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...