Gå til innhold

Så har det skjedd oss. Trygdespørsmål.

Anbefalte innlegg

Så har også vår familie blitt rammet av kreft. Søstera til mannen min fikk diagnose i dag. Uff, det er så ufattelig trist.

Heldigvis er prognosene gode.

Men, jeg har noen spørsmål til dere.

Hun er for tiden i svangerskapspermisjon, og har også 2 eldre barn. Mannen jobber.

Hva har de krav på fra trygdekontoret?

Når hun skal til behandlinger må hun reise 3 timer fra hjemmet til det aktuelle sykehuset. Hun ønsker at mannen skal bli med den første gangen i alle fall.

Vi i familien tar oss av barna.

Men har mannen krav/rett til noe økonomisk kompensasjon? De har ikke mye penger å rutte med fra før.

Kan hun få forlenget svangerskapspermisjonen tilsvaret den tiden hun evt. må være innlagt på sykehus?

Må mannen bruke "sykdom hos barnepasser"-dager for å være hjemme når det er aktuelt. Eller er det noe annet han kan gjøre?

Er det noen som har noen gode tanker om hva vi kan gjøre for å støtte familien nå? Vi stiller selvfølgelig opp med pass av barna osv. Men jeg tenker på andre ting.

Uff, er helt tom nå.

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Hei!

På Kreftforeningens sider finner du informasjon om rettigheter og medlemsorganisasjoner, som driver likemannshjelp.

http://www.kreftforeningen.no/raad_og_veiledning/okonomi/rettigheter_for_pasienter_og_p_r_rende__2926

Håper du finner noen opplysninger som du kan benytte deg av.

Trist når kreft rammer og ekstra trist når det rammer familier med små barn.

Hilsen

Gjest Shira :o)

Huff så trist! Klem til deg.

Hun kan be om og få følge med seg på reisen. Det må hun ta opp med fastlegen sin i første omgang. Skulle fastlegen være vanskelig, ta det opp på sykehuset.

Skal hun ha rekvisisjon på reise? Eller kjører de selv? Ved rekvisisjon må det stå at følge skal være med, med egen bil holder en legeerklæring på at følge er med.

Da får følget dekket sin reise også.

Han kan få tapt arbeidsfortjeneste fra trygdekontoret, men dessverre er det ikke så mye penger det er snakk om. Han kan også få kost og losji, ca 200 kr dagen. Jeg undrer meg stadig over at noen kan spise og bo for 200 kr? Helt sprøtt, men slik er det dessverre.

Hun kan nok søke om rehabilitering, det kan man få om man er under behandling. Om hun kan bli sykemeldt først, det vet jeg ikke.

Det aller beste er om hun får seg en saksbehandler på sitt trygdekontor.

Ta gjerne kontakt med kreftforeningen, de har egne personer som kan trygdeverket.

Lykke lykke til, jeg krysser fingrene!

Og ja, det er noe med barn som ikke går i barnehage, støtte til barnepass. Dette kan jeg ikke så mye om siden jeg fikk blank nei, går gutten i barnehage og har en far, ja da må du klare deg selv.

Huff, så forferdelig trist !

Se om du kan lese deg frem til noe her: http://www.kreftforeningen.no/raad_og_veiledning/okonomi/rettigheter_for_pasienter_og_p_r_rende__2926

Tusen takk for linken! Skal lese og videreformidle.

Annonse

Hei!

På Kreftforeningens sider finner du informasjon om rettigheter og medlemsorganisasjoner, som driver likemannshjelp.

http://www.kreftforeningen.no/raad_og_veiledning/okonomi/rettigheter_for_pasienter_og_p_r_rende__2926

Håper du finner noen opplysninger som du kan benytte deg av.

Trist når kreft rammer og ekstra trist når det rammer familier med små barn.

Hilsen

Tusen takk for linken. Skal lese og videreformidle.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173783777' post='3570182]

Huff så trist! Klem til deg.

Hun kan be om og få følge med seg på reisen. Det må hun ta opp med fastlegen sin i første omgang. Skulle fastlegen være vanskelig, ta det opp på sykehuset.

Skal hun ha rekvisisjon på reise? Eller kjører de selv? Ved rekvisisjon må det stå at følge skal være med, med egen bil holder en legeerklæring på at følge er med.

Da får følget dekket sin reise også.

Han kan få tapt arbeidsfortjeneste fra trygdekontoret, men dessverre er det ikke så mye penger det er snakk om. Han kan også få kost og losji, ca 200 kr dagen. Jeg undrer meg stadig over at noen kan spise og bo for 200 kr? Helt sprøtt, men slik er det dessverre.

Hun kan nok søke om rehabilitering, det kan man få om man er under behandling. Om hun kan bli sykemeldt først, det vet jeg ikke.

Det aller beste er om hun får seg en saksbehandler på sitt trygdekontor.

Ta gjerne kontakt med kreftforeningen, de har egne personer som kan trygdeverket.

Lykke lykke til, jeg krysser fingrene!

Og ja, det er noe med barn som ikke går i barnehage, støtte til barnepass. Dette kan jeg ikke så mye om siden jeg fikk blank nei, går gutten i barnehage og har en far, ja da må du klare deg selv.

Tusen takk. Jeg skal fortelle dem det du skrev her.

Gjest Shira :o)

Tusen takk. Jeg skal fortelle dem det du skrev her.

Rehabilitering blir så klart ikke aktuelt før den dagen hun ikke kan sykemeldes eller være i permisjon, det glemte jeg og skrive.

En ting til, be dem ta vare på alt av kvitteringer. Dette går jo dessverre ikke bort over natta, og det er mulig at hun må kjøpe diverse utstyr, bandasjer til evnt sår, medisiner på hvit resept osv. I løpet av ett år kan det komme opp i så masse, at hun har rett på noe igjen.

Jeg har alltid trodd at fx bandasjer fikk man på sykehuset, men bare frem til den dagen man skal hjem, da får man en hvit resept og må kjøpe inn selv, fant jeg ut sist jeg hadde bruk for slikt.

Om hun sykmeldes, og det bør hun vel!; kan mannen ta hennes del av permisjonen. Hvordan det er med utvidelse av permisjon er jeg ikke sikker på, men det vet trygdekontoret.

Tusen takk. Jeg skal overbringe beskjeden.

De kommer til å ta kontakt med trygdekontoret. Av erfaring vet jeg at det ikke alltid er lett å stille de riktige spørsmålene, og i alle fall ikke å få de rette svarene...

Men jeg har fått en link fra andre her til en side hos Kreftforeningen. Der sto det mye nyttig.

Annonse

Gjest noen tanker fra meg

Hvis det er noe særlig tid igjen av fødselspermisjonen, bør de vurdere om hun skal sykemeldes og han overta resten av permisjonen.

Men de bør være obs på at når hennes sykemelding begynner å løpe, så kan den løpe sammenhengende kun i ett år, så hvis legene antar at behandling og rekonvalisens tar lenger tid enn dette, bør de vurdere andre løsninger.

Jobber han i det offentlige / en stor arbeidsgiver, er det større sjanse for at han kan få lønnet permisjon.

Blir han fysisk eller psykisk syk av situasjonen, kan han sykemeldes for en periode. I praksis er kanskje dette det greieste som en start, til de har fått områdd seg i hvilke muligheter som finnes.

Oi, så leit!

Har ikke noen gode råd nå, men jeg håper det går bra med svigerinnen din. Grusomt når så unge folk blir rammet.

Har hatt lignende situasjon i familien, der ble mamma'n sykmeldt når pappa'n fikk kreft. -det gikk desverre ikke bra, heldigvis hadde de en god forsikring før han ble syk så hun ikke har økonomiske problemer ihvertfall. Ikke lett å bli enke før man er 30 år.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173784823' post='3570220]

Rehabilitering blir så klart ikke aktuelt før den dagen hun ikke kan sykemeldes eller være i permisjon, det glemte jeg og skrive.

En ting til, be dem ta vare på alt av kvitteringer. Dette går jo dessverre ikke bort over natta, og det er mulig at hun må kjøpe diverse utstyr, bandasjer til evnt sår, medisiner på hvit resept osv. I løpet av ett år kan det komme opp i så masse, at hun har rett på noe igjen.

Jeg har alltid trodd at fx bandasjer fikk man på sykehuset, men bare frem til den dagen man skal hjem, da får man en hvit resept og må kjøpe inn selv, fant jeg ut sist jeg hadde bruk for slikt.

Det var et kjempegodt tips. Tusen takk. Det skal jeg fortelle dem.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173785234' post='3570244]

Sånt har jeg ikke peiling på, men jeg vil bare uttrykke min dypeste medfølelse. Jeg håper dette går bra, selv om familien må regne med en "kavete" tid framover.

Takk for omtanken. Det gjør godt. Og vi skal alltids overleve litt "kav" :)

Dette er kjedelige greier, ønsker dere alt godt.

Jeg har en liknende sak i vår familie, desverre vil hun ikke snakke med noen og er bare bitter for at dette skjedde henne..

Uff, så leit at hun har blitt bitter. Jeg tror nok at min svigerinne ikke kommer til å slutte å snakke. Hun er av den veldig snakkesalige typen, og det er jo kjempegodt i slike sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...