Gå til innhold

Styr med pumping...


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å arbeide to dager i uken om to uker, og ønsker selvfølgelig fortsatt å amme. Tenkte å pumpe meg på jobb, ta med hjem og fryse. (Kommer til å reise hjem en gang til dagen å amme i begynnelsen, men må nok pumpe meg minst en gang alikevel).

På sykehuset gikk pumpinga veldig greit syns jeg. Men etter at jeg kom hjem så går det dårligere og dårligere. Melka kommer med en gang (nesten), men så stopper det bare opp! Selv om jeg kjenner at brystet nesten er fullt, så får jeg kanskje kun ut 30 ml. HAR klart å få ut 120 ml en kveld (Brukte lang tid, brukte bilde av babyen, varmt omslag osv), så jeg vet at jeg kan, men har jo ikke tid til å stresse slik på jobb!

Kan jeg be legen min om en nesespray, eller er dette uheldig? Kan det gå ut over resten av ammingen?

Jeg har ei Avent håndpumpe, bør jeg kjøpe meg ei på batteri? Det hadde vært greit å hatt to pumper uansett, så slipper jeg å sterilisere sånn med en gang. Kan det være lettere å pumpe med ei slik ny?

Håper på gode råd! Bruker som sagt bilde og varmt omslag, men det fungerer ikke så bra! (Kun av og til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har pumpet meg i 8 mnd nå pga at barnet mitt nektet å suge av brystet. Dette er jo helt sikkert individuelt, men jeg har foretrekt håndpumpa til avent. Den stimulerer området rundt brystvorten også, mens den elektriske bare drar i brystvorten, føler jeg. For å tømme brystene hjelper det selvsagt å tenke på babyen etc. Min erfaring er at jeg pumper først ca 10 min hvert bryst, og så kommer det ikke mer selv om jeg kjenner at det er igjen masse. Da fortsetter jeg å pumpe et par minutter uten at det kommer noe samtidig som jeg masserer brystet, og så kommer melken sprutende. Nå har jeg antagelig ekstremt mye melk, pumper ut 6-7 dl per gang. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Edel.

Stress hemmer utdrivningsrefleksen. Tenk tilbake på de situasjonene det gikk bra å pumpe. Hva var det som gjorde at det gikk bra da? Prøv å finn en uforstyrret plass på jobben. Har du prøvd å stimulere ved å stryke over brystknoppen utenpå tøyet før du begynner å pumpe. Noen har også nytte av å masere brystene. Melken bør dryppe før du starter pumpingen. Skift over til det andre brystet når melken avtar på det første. Gå så tilbake på det første - og andre en gang til. Du kan spørre legen om nesespray. Det holder at du skylder brystpumpen i kaldt vann og deretter vasker den i godt varmt såpevann og skylder, eller har den i oppvaskmaskinen på høyeste temperatur. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...