Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag tar jeg opp noe svært viktig, som jeg mener burde vært pensum på skolen fra førsteklasse, og krav til gjennomført og bestått prøve, både skriftlig og praktisk, før man får starte russetida.

Førstehjelp.

Jeg mener alle bør kunne dette. Skam deg hvis du ikke kan det, evt ring for å melde deg på kurs. Kurs koster ikke mye. Kanskje får du det tom gratis gjennom en organisasjon?

Når jeg beveger meg ute, krever jeg av alle jeg går forbi at de kan førstehjelp. Du er patetisk latterlig og egoistisk dersom du ikke har satt av noen timer til å lære deg dette. Tenk hvor du vil angre hvis du en dag er oppi en sit. hvor du må kunne førstehjelp for å berge livet til et menneske, men ikke kan gjøre noe.

Jeg har selv jobbet som førstehjelpsinstruktør på en trafikkstasjon, og er sjokkert over hvor lite folk vet. Ikke vet de hvor det er lettest å ta pulsen, ikke vet de hva de først skal gjøre når de kommer til et ulykkessted, ikke engang vet de forskjellen på tlf-nr til politi, brann og ambulanse!!!

VÅKN OPP!! LÆR 1.HJELP!

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• santander

37

• citygirl

19

• Angelica :o)

5

• org

3

Mest aktive i denne tråden

sammfunnskritiker
Skrevet

Hjep!

De førstehjelpskursene jeg har vært på gjennom de siste fem årene, sier at man ikke skal lete etter pulsen- eller måtte kunne dette.

Har du lært noe annet?

Skrevet

Du som skryter på deg førstehjelpskunnskap - burde vite at pulssjekk IKKE er førstehjelp :-)

Men ellers er jeg veldig enig med deg - og ønsker førstehjelpsundervisningen tilbake som obligatorisk teori før sertifikat.

;-)

Skrevet

Jeg hadde en kveld med førstehjelp da jeg gikk på teorikurs; vet ikke om de har det lenger.

Men jeg vet ikke om jeg kan så mye.

Skrevet

Hjep!

De førstehjelpskursene jeg har vært på gjennom de siste fem årene, sier at man ikke skal lete etter pulsen- eller måtte kunne dette.

Har du lært noe annet?

Helt korrekt - santander er ikke helt på nett her;-)

Selv ikke helsepersonell trenger pulssjekk før oppstart av basal hjerte-lungeredning.

Skrevet

Hjep!

Har du lært noe annet?

Man trenger ikke ta pulsen, det viktigste er å komme i gang med hjertekompresjoner.

Nye regler fra 2006 er 2 innblåsninger og 30 kompresjoner.

Skrevet

Hjep!

Har du lært noe annet?

Jeg har som sagt vært instruktør, og JA, det er viktig å finne pulsen for å bestemme hva du skal gjøre. HLR? Prate med vedkommende? Sikre frie luftveier?...

Skrevet

Du som skryter på deg førstehjelpskunnskap - burde vite at pulssjekk IKKE er førstehjelp :-)

Men ellers er jeg veldig enig med deg - og ønsker førstehjelpsundervisningen tilbake som obligatorisk teori før sertifikat.

;-)

Ja, det har nå blitt oblig igjen for et par år siden. Dog er det ingen prøve. Bare å følge med et par dager.

Pisken må gjeninnføres i norsk skolevesen, også kjøreopplæringa. I dag har man ingenting å tape på å ikke kunne sakene sine godt nok.

Flervalgsprøver på universiteter illustrerer dette godt. Man kan bruke eliminasjonsmetoden og magefølelse og bestå eksamen med glans, selv om man ikke kan bruke en jævla forpult formel. Jeg skammer meg over å være norsk. Keinstein for president!

Skrevet

Jeg har som sagt vært instruktør, og JA, det er viktig å finne pulsen for å bestemme hva du skal gjøre. HLR? Prate med vedkommende? Sikre frie luftveier?...

Du tar feil her. Hvis du skal være førstehjelpsinstruktør burde du sannelig se å oppdatere deg litt. Dette er flaut for deg!

Skrevet

Ja jeg kan det, har vært i en situasjon der jeg måtte bruke det, og skal på kurs igjen for å friske opp kunnskapen.

Skrevet

Du tar feil her. Hvis du skal være førstehjelpsinstruktør burde du sannelig se å oppdatere deg litt. Dette er flaut for deg!

Du bestemmer ikke hva som er flaut for meg.

Skrevet

Ja jeg kan det, har vært i en situasjon der jeg måtte bruke det, og skal på kurs igjen for å friske opp kunnskapen.

Supert. Kanskje reddet du liv?

Skrevet

Jeg har førstehjelpskurs, men det er noget rustent.

Skulle absolutt ha frisket opp det, men det blir dessverre sikkert bare med tanken.

Skrevet

Jeg har førstehjelpskurs, men det er noget rustent.

Skulle absolutt ha frisket opp det, men det blir dessverre sikkert bare med tanken.

Jepp, folk er for late. "Kanskje jeg skal gjøre det en gang". Blir nok aldri noe av, nei.

Får håpe du slipper å trenge kunnskapene da.

Skrevet

Du bestemmer ikke hva som er flaut for meg.

*gjesp*

Du skryter av din egen kunnskap - og at du er instruktør. JEG ville da ha vært flau over manglende elementær kunnskap om førstehjelp. Pulssjekk er IKKE førstehjelp. Ved hjertestans brukes først pulssjekk etter avgitt støt med defibrillator(hjertestarter) på avansert hjerte-lungeredning som er for sertifisert helsepersonell.

Skrevet

*gjesp*

Du skryter av din egen kunnskap - og at du er instruktør. JEG ville da ha vært flau over manglende elementær kunnskap om førstehjelp. Pulssjekk er IKKE førstehjelp. Ved hjertestans brukes først pulssjekk etter avgitt støt med defibrillator(hjertestarter) på avansert hjerte-lungeredning som er for sertifisert helsepersonell.

Selvsagt. Nå har jeg aldri sagt at jeg ER instruktør, men jeg jeg har vært. Riktig førstehjelp i dag er ikke riktig førstehjelp i morgen, osv.

Kanskje jeg skulle ta meg et kurs og friske opp siste nytt selv.

Skrevet

Selvsagt. Nå har jeg aldri sagt at jeg ER instruktør, men jeg jeg har vært. Riktig førstehjelp i dag er ikke riktig førstehjelp i morgen, osv.

Kanskje jeg skulle ta meg et kurs og friske opp siste nytt selv.

Vi burde alle hatt kurs en gang i året - bl.a norsk luftambulanse kjører gratiskurs.

Jeg er veldig enig med deg om at dette er viktig kunnskap;-)

Skrevet

Ja, det kan jeg. Hadde siste førstehjelpskurs for ca 1 års tid siden på skole som var obligatorisk

Gjest The watcher
Skrevet

førstehjelpsinstruktør, gynekolog, pyskolog og webdesigner.

Noe mer?

Skrevet

Jepp, folk er for late. "Kanskje jeg skal gjøre det en gang". Blir nok aldri noe av, nei.

Får håpe du slipper å trenge kunnskapene da.

Naturligvis burde jeg tatt kurs. Jeg var småaktiv i Røde Kors før, og tenker jeg begynner igjen når barna er selvhjulpne, sånn at jeg kan stikke hjemmefra i en fart, uten tanke for barnevakt etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...