Gå til innhold

en uke gammel..råd mot gulping!!!?

Anbefalte innlegg

SItter her med min lille nyfødte datter som har roet seg for kvelden..

MEN! Hun vil jo spise hele tiden på kvelden..for så å gulpe "alt" opp igjen og igjen spise spise..Vasker hånklær og kluter hele dagen. Virker som om hun sluker en del luft, men begynner jeg å løfte og kave med henne for å få henne til å rape føler jeg bare at jeg forstyrrer magen og får henne til å gulpe. Men det er jo viktig å få opp lufta også..så usikker om dere har noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270268-en-uke-gammelr%C3%A5d-mot-gulping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er det helt normalt at de minste spiser og spiser og spiser hele kvelden.

Grunnen er at det produserers noe mindre melk på kvelden enn på dagen.

Løsningen er bare å amme og amme og amme...

Når det gjelder gulpingen så har jeg egentlig ikke noen gode råd. Kanskje du kan vente litt med å rape henne?

Gjest sjøstjerna

Ta det med ro.

Det er normalt med litt gulping. Og ofte er skjer det gulping av "overskuddsmelk".

Barnet vet ikke helt hva/hvordan. Kanskej har det vondt i magen- og ber om bryst. Fordi barnet ikke vet bedre... etc etc. Dermed mer amming om kveld- og mer gulping.

Det ordner seg med tiden.

Tror jeg ville latt barnet spise seg god og mett. Forsøkt få barnet til å rape. Og ble det gulping- så ville jeg bare tatt det med ro. Og tenkt på det som overskuddsmelk.

For det første er det helt normalt at de minste spiser og spiser og spiser hele kvelden.

Når det gjelder gulpingen så har jeg egentlig ikke noen gode råd. Kanskje du kan vente litt med å rape henne?

Det ser ofte mye ut når spebarn gulper, men det er iblandet mye spytt så det er ikke så mye som kommer egentlig.

Snuppa mi gulpet som besatt. Gjerne sprutgulp så både hun og jeg måtte ha fullskift opptil 8 ganger daglig...

Jeg prøvde både å gi henne pauser mens hun spiste, ikke gi henne så mye, rape mye, rape lite. Det gjorde liten forskjell. Det kunne sikkert vært lurt med pause mens hun spiste hvis hun ikke hadde blitt så rasende at hun vrælte som besatt, og de sluker en del luft når de hyler også. Det hjalp ikke hos oss, for å si det sånn...

Så lenge de legger på seg som de skal, så er det "normalt". Jeg har egentlig ikke så mange gode råd å komme med, annet enn å godta at sånn er det, og det er pyton... Det ble litt bedre her da vi begynte med fast føde, men hun kunne like gjerne gulpe etter drikkemåltid allikevel.

Hun er 16 mnd nå, og har fortsatt litt overaktiv brekningsrefleks. Dvs at ting gjerne kommer opp igjen om hun er litt tett i nesa, i halsen, eller hoster litt. Men hun ER visst bare sånn...

Vet at dette ikke var noe trøstende, men jeg vil bare si at du muligens må innstille deg på en sånn pyton periode med en drøss med klesvask, 100 gulpekluter i stelleveska pluss x antall skift til både deg og henne om du bare skal en tur på kafe...

Det går over! Men det kan ta en stund ;)

Annonse

Gjest togli

"...vente litt med å rape henne" *flire*

Rart at vi foreldre bruker ordet "rape" på den måten. Husker godt at papsen og jeg brukte å si til hverandre: "Kan ikke du ta og rape henne nå?"

Snodig :-)

Jeg har hatt 3 gulpe-unger, og prøvde alle triks i boka samt alle kjerringråd. Men ingenting hjalp:( Så noen gode råd til deg har jeg ikke.

De var alle 3 storgulpere til de nærmet seg året. Så det gikk med utrolig mange gulpekluter og "vanntette" halssmekker;) Alle 3 var runde babyer som ikke så ut til å lide noen nød;)

Og det er normalt at de suger pupp i det uendelige på kveldstid. Dette er for å øke melkeproduksjonen!

Så dersom babyen legger på seg som den skal, så kan du nok anse det som normalt!

"...vente litt med å rape henne" *flire*

Rart at vi foreldre bruker ordet "rape" på den måten. Husker godt at papsen og jeg brukte å si til hverandre: "Kan ikke du ta og rape henne nå?"

Snodig :-)

JEg har aldri tenkt over det før, men når du sier det så er det litt rart, ja :)

Snuppa mi gulpet som besatt. Gjerne sprutgulp så både hun og jeg måtte ha fullskift opptil 8 ganger daglig...

Jeg prøvde både å gi henne pauser mens hun spiste, ikke gi henne så mye, rape mye, rape lite. Det gjorde liten forskjell. Det kunne sikkert vært lurt med pause mens hun spiste hvis hun ikke hadde blitt så rasende at hun vrælte som besatt, og de sluker en del luft når de hyler også. Det hjalp ikke hos oss, for å si det sånn...

Så lenge de legger på seg som de skal, så er det "normalt". Jeg har egentlig ikke så mange gode råd å komme med, annet enn å godta at sånn er det, og det er pyton... Det ble litt bedre her da vi begynte med fast føde, men hun kunne like gjerne gulpe etter drikkemåltid allikevel.

Hun er 16 mnd nå, og har fortsatt litt overaktiv brekningsrefleks. Dvs at ting gjerne kommer opp igjen om hun er litt tett i nesa, i halsen, eller hoster litt. Men hun ER visst bare sånn...

Vet at dette ikke var noe trøstende, men jeg vil bare si at du muligens må innstille deg på en sånn pyton periode med en drøss med klesvask, 100 gulpekluter i stelleveska pluss x antall skift til både deg og henne om du bare skal en tur på kafe...

Det går over! Men det kan ta en stund ;)

en trøst er at jeg ikke trenger å stresse å prøve å fikse det!

Høres ut som babyen min. Jeg prøvde det meste: Tok pauser under måltidene. små hyppige måltider, lot han ligge lenge etter måltidet før jeg tok han opp for å rape, men ingen ting hjalp. Han gulpet og gulpet og jeg vasket bodyer, pysjer, sengetøy og kluter hver dag.

Det ble litt bedre rundt 6 mnd alder, en betydelig bedring rundt 8 mnd og ved 9 mnd var han så godt som gulpefri. Nå er han 10 mnd.

Det er forferdelig slitsomt men lite man får gjort noe med. De fleste er gulpefrie innen de er 1 år, hvis det er noen trøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...