Gå til innhold

Barn og mat

Anbefalte innlegg

Gjest blir sprø

Jenta mi spiser nesten ikke skikkelig mat. Hun elsker pizza og annen snop mat.

Hun spiser aldri grønnsaker, rent kjøtt, fisk eller frukt.

Har vi vanlig middag sitter hun der og pirker, men spiser ingenting. Sånn har det vært i omtrent siden hun begynte å spise mat for 4 år siden.

Er bekymret for at ikke kroppen får nok næring, det er jo minimalt med næring i sånn lørdagsmat som jeg kaller det.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270314-barn-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid vanskelig med barn som ikke "liker" ting. Det høres kanskje umulig ut, men prøv å ikke gjør all verden ut av dette. Det kan føre til større spiseproblemer, og skape vedvarende matkonflikter mellom barnet og dere voksne.

Nå trenger ikke pizza være det verste i verden. Som ernas skrev, kan du for eksempel bruke ekstra grov brunn. Bruk også så rent kjøtt som mulig (karbonadedeig er mye bedre enn kjøttdeig) og bruk de grønnsakene hun spiser (løk, tomat, purreløk, brokkoli, etc).

Ellers ville jeg anbefale at hun med jevne mellomrom _skal_ smake det dere andre spiser. Hun trenger ikke å ta mer enn en liten munnfull, men det er greit at hun faktisk prøver.

Om dere ikke allerede har prøvd det, vil jeg også anbefale å prøve om hun liker ting hver for seg. Noen barn liker ikke at mat mikses sammen, men vil ha saus for seg, potet for seg, fisk for seg, etc. Kanskje det hjelper?

Ikke alle barn er begeistret for middag. Hvordan er det med brødskiver? Spiser hun det? Hvis dere ikke allerede gir tilskudd av tran og vitaminer (sana-sol eller annet barnevennlig) vil jeg anbefale dette. (Og et tips her er å ikke si at tran smaker fælt! :))

Hvis du fremdeles er bekymret vil jeg rett og slett anbefale en tur til lege. Da kan du eventuelt bli henvist videre til en kostholdsekspert som bedre kan vurdere dette for dere. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270314-barn-og-mat/#findComment-2190950
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...