Gå til innhold

Bedt om å sykemelde meg (utenom tema)

Anbefalte innlegg

Gjest jobbspørsmål

Jeg trenger noen råd og gjerne og få "ufarliggjort" følgende:

Jeg har vært sykemeldt i 6 uker pga en operasjon. Jeg har fremdeles en del smerter og arbeidsituasjonen min er slik at jeg nok bør sykemeldes 1-2 uker til.

I mai skal jeg ut i permisjon pga adopsjon.

I dag ringte arbeidsgiver meg og klagde (han kan bli litt usakelig når han er stressa) over alt han måtte gjøre for meg. Når han fikk høre at jeg fremdeles har smerter ba han meg om å bli sykemeldt helt frem til jeg går i permisjon. Han mente dette var lettere for dem - da slapp de å håpe at jeg kom tilbake.

Jeg ble veldig skuffa siden jeg har gledet meg til å starte i jobb igjen og ser det som et nederlag og må bli sykemeldt lenger.

Han ønsket videre et møte med meg for å drøfte hva som skjer etter permisjonen. Han ønsker seg en i 100% stilling, mens jeg jobber 80%. Jeg ble ansatt i 80% for flere år siden, og har ikke ønsket å jobbe mer siden jeg har små barn.

Hva kan arbeidsgiver kreve? Hvis jeg må jobbe 100% må jeg heller finne meg en ny jobb pga lang reisevei og henting i barnehagen.

Kan han videre be om at jeg blir sykemeldt siden det er det letteste for dem?

Jeg skjønner jo arbeidsgivers situasjon, men det var virkelig ikke dette jeg trengte å høre i dag, ble ganske så lei meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270325-bedt-om-%C3%A5-sykemelde-meg-utenom-tema/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er ansatt i 80% kan han ikke kreve 100%

Det er legen som sykemelder, ikke pasienten eller arbeidsgiveren. Du kan også få en delvis sykemelding. Han kan selvsagt ikke kreve sykemelding av deg.

Det høres ut som en særdeles usympatisk arbeidsgiver som prøver å skvise deg ut.

Ikke la deg presse til å si opp fordi han vil ha en ansatt i 100%. Hvis du vil vekk fra denne jobben kan du jo bruke permisjonstiden din til å søke andre jobber.

klem til deg,

Gjest også en mamma

Jeg forstår arbeidsgiver. Det er vannvittig frustrerende å ikke kunne planlegge noe som helst. Du sier du vil ha behov for sykemelding 1-2 uker til. Det vil i praksis si nesten til påske. Så da er planen din å jobbe noen dager før påske, og ca 3 uker etterpå - og så forventer du at arbeidsgiver skal være happy?

Klart - det er ikke arbeidsgiver som sykemelder, og han kan heller ikke forlange det. Det er legen som avgjør om du skal sykemeldes eller ikke. Men er det egentlig så fryktelig viktig for deg å få med deg de 3 ukene før du går ut i jobb?

For arbeidsgivers del vil en forutsigbar situasjon være å foretrekke. Da kan de leie inn vikar, og ikke risikere at vikaren jobber 2 dager og plutselig står du i døra og er sur over at det sitter noen på plassen din.

Det med 100 % eller 80 % stilling er avgjort i forbindelse med ansettelsen. Nå kommer det litt an på hvor du er ansatt, om det er offentlig eller privat. Men hvis de ser behov for at stillingen må økes til 100 %, så kan de gjøre det, og så kan du bli omplassert. Ikke sikkert det er så bra for deg det heller...

Noe av det mest frustrerende med sykemeldte arbeidstakere er at de stadig forespeiler arbeidsgiver at "jeg kommer på mandag" eller "håper jeg er på plass på torsdag", og så blir de sykemeldt igjen og igjen. Kortvarige sykemeldinger, for de skal liksom være så tøffe og sterke, men resultatet er at resten av arbeidsstokken faktisk går og venter på at vedommende skal komme tilbake, og arbeidet blir stående i stampe.

Mange skal liksom også begynne å jobbe så tidlig, og tøffer seg veldig med at det er jo bare å ta smertestillende eller hva de nå har. Så jobber de en og en halv dag, og så blir de borte igjen. Hva er hensikten? Det er bare til frustrasjon for de øvrige, både kolleger og sjef.

Det er så kort tid til du skal ut i permisjon, så hadde jeg vært deg ville jeg fulgt sjefens råd... Be heller legen om mer sykemelding enn mindre...

Gjest litt mot lover og regler

jeg fikk det samme spørsmål fra min arbeidsgiver da jeg ble gravid med nr 2..

jeg var en del syk fra dag 1 og han lurte på om jeg kunne prøve og bli sykmeldt i hele svangerskapet.

nå var jeg syk de 4-5 første måneder og ordnet så jeg gikk hjemme hele tiden.

sikkert ikke itrå med loven

Gjest også en mamma

Jeg forstår både arbeidsgiver og deg veldig godt. En løsning kan kanskje være aktiv sykemelding?

Hvordan er reglene for aktiv sykemelding i forhold til "arbeidsgiverperioden"? Vet du noe om det?

En av grunnene til at arbeidsgivere misliker mange korte sykemeldinger er jo at det er arbeidsgiver som betaler sykepengene de første 16 dagene. Så ved mange korte sykemeldinger blir det mange "arbeidsgiverperioder", men ved en lang sykemelding blir det bare EN "arbeidsgiverperiode".

Men vet ikke hvordan dette stiller seg ved aktiv sykemelding, hvem som betaler sykepengene.

Annonse

Gjest jobbspørsmål

Jeg forstår arbeidsgiver. Det er vannvittig frustrerende å ikke kunne planlegge noe som helst. Du sier du vil ha behov for sykemelding 1-2 uker til. Det vil i praksis si nesten til påske. Så da er planen din å jobbe noen dager før påske, og ca 3 uker etterpå - og så forventer du at arbeidsgiver skal være happy?

Klart - det er ikke arbeidsgiver som sykemelder, og han kan heller ikke forlange det. Det er legen som avgjør om du skal sykemeldes eller ikke. Men er det egentlig så fryktelig viktig for deg å få med deg de 3 ukene før du går ut i jobb?

For arbeidsgivers del vil en forutsigbar situasjon være å foretrekke. Da kan de leie inn vikar, og ikke risikere at vikaren jobber 2 dager og plutselig står du i døra og er sur over at det sitter noen på plassen din.

Det med 100 % eller 80 % stilling er avgjort i forbindelse med ansettelsen. Nå kommer det litt an på hvor du er ansatt, om det er offentlig eller privat. Men hvis de ser behov for at stillingen må økes til 100 %, så kan de gjøre det, og så kan du bli omplassert. Ikke sikkert det er så bra for deg det heller...

Noe av det mest frustrerende med sykemeldte arbeidstakere er at de stadig forespeiler arbeidsgiver at "jeg kommer på mandag" eller "håper jeg er på plass på torsdag", og så blir de sykemeldt igjen og igjen. Kortvarige sykemeldinger, for de skal liksom være så tøffe og sterke, men resultatet er at resten av arbeidsstokken faktisk går og venter på at vedommende skal komme tilbake, og arbeidet blir stående i stampe.

Mange skal liksom også begynne å jobbe så tidlig, og tøffer seg veldig med at det er jo bare å ta smertestillende eller hva de nå har. Så jobber de en og en halv dag, og så blir de borte igjen. Hva er hensikten? Det er bare til frustrasjon for de øvrige, både kolleger og sjef.

Det er så kort tid til du skal ut i permisjon, så hadde jeg vært deg ville jeg fulgt sjefens råd... Be heller legen om mer sykemelding enn mindre...

Jeg har ikke laget noen plan over hvordan jeg skal være syk. Hadde jeg kunne velge selv skulle jeg vært helt frisk og tilbake i jobb fortest mulig. Men fordi jeg har en fysisk krevende jobb har det ikke gått slik - det er og jobben som er "årsaken" til at jeg måtte ha denne operasjonen.

Arbeidsgiveren min setter ikke inn vikarer når noen er borte - uansett hvor lenge. Derfor vet jeg at det er stor belastning på kollegaene mine når jeg ikke er der og tenkte at om jeg var tilbake noen uker er bedre enn ingenting.

Det er mere det å få beskjed om at jeg er uønsket på jobben som jeg blir lei meg for. Jeg forstår jo at dette er vanskelig for sjefen min også.

Gjest jobbspørsmål

Hvis du er ansatt i 80% kan han ikke kreve 100%

Det er legen som sykemelder, ikke pasienten eller arbeidsgiveren. Du kan også få en delvis sykemelding. Han kan selvsagt ikke kreve sykemelding av deg.

Det høres ut som en særdeles usympatisk arbeidsgiver som prøver å skvise deg ut.

Ikke la deg presse til å si opp fordi han vil ha en ansatt i 100%. Hvis du vil vekk fra denne jobben kan du jo bruke permisjonstiden din til å søke andre jobber.

klem til deg,

Tusen takk!

Han er vanligvis veldig grei og snill, men er nok ekstra stressa nå. Han setter aldri inn vikarer når noen er borte - derfor tipper jeg at han nå får klager fra kollegaene mine (de må jo på en måte jobbe inn meg) og det setter han i en presset situasjon.

Skal ta meg en tur til legen en av de første dagene, så får vi se hva som skjer.

Gjest jobbspørsmål

Hvordan er reglene for aktiv sykemelding i forhold til "arbeidsgiverperioden"? Vet du noe om det?

En av grunnene til at arbeidsgivere misliker mange korte sykemeldinger er jo at det er arbeidsgiver som betaler sykepengene de første 16 dagene. Så ved mange korte sykemeldinger blir det mange "arbeidsgiverperioder", men ved en lang sykemelding blir det bare EN "arbeidsgiverperiode".

Men vet ikke hvordan dette stiller seg ved aktiv sykemelding, hvem som betaler sykepengene.

Sykemeldingen går jo etter hverandre så da regnes de som en lang om jeg har forstått trygdekontoret rett.

Men jeg tror ikke jobben min stiller seg positiv til en aktiv sykemelding - tror nok de vil oppleve det som enda mer uforutsigbart enn om jeg er helt bort.

Ved aktiv sykemelding SKAL det settes inn en vikar for den sykemeldte, mens den sykemeldte da skal gå "på topp" i tillegg til vikaren, den tiden den sykemeldte ser seg i stand til å jobbe. Jeg er litt usikker, men tror trygdekontoret/NAV betaler lønn/sykepenger både for vikar og den sykemeldte, men dette er jeg usikker på, så det kan være feil...

Det er en dyr løsning, og legene oppfordres STERKT fra trygdekontorene om å heller bruke gradert sykemelding (i en-eller-annen prosent stilling) fremfor aktiv sykemelding, så legen har også et press på seg på dette området.

Du kan lese mer om de ulike sykemeldingstypene på www.nav.no

Tusen takk!

Han er vanligvis veldig grei og snill, men er nok ekstra stressa nå. Han setter aldri inn vikarer når noen er borte - derfor tipper jeg at han nå får klager fra kollegaene mine (de må jo på en måte jobbe inn meg) og det setter han i en presset situasjon.

Skal ta meg en tur til legen en av de første dagene, så får vi se hva som skjer.

At arbedsgiver aldri setter inn vikar når folk er syke, og dermed setter andre arbeidstakere i en vanskelig situasjon er KUN arbeidsgivers ansvar, ikke ditt. Ikke lett å tenke på når man står midt oppe i situasjonen og føler det vanskelig, men sånn er det faktisk.

Gjest novum

Nav betaler sykepengene, men arbeidsgiver plikter å sette inn en vikar - den sykemeldte skal som Gemini sier jobbe i tillegg til vikaren og skal således ikke "pålegges" oppgaver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...