Gå til innhold

har fått slettet studielån på 250.000

Anbefalte innlegg

Gjest lånefri
Skrevet

Søstera mi har nettopp fått slettet et studielån på rundt 250.000 kr, og er nå gjeldsfri (hun har ingen andre lån).

Hun fikk slettet det fordi hun har hatt langvarig lav inntekt.

Spørsmålet er om denne ettergivelsen noensinne kan reverseres om hun får høyere inntekt om noen år, la oss si om ca 4 år? eller er vedtaket varig når det først er satt?

Skrevet

KOmmer an på hva som står i vedtaket det. Står det at hun er gjeldsfri, så er hun det. :) Står det at hvis hun får høy inntekt og må betale igjen da, så må hun det. Et fattet vedtak er et fattet vedtak.

ylvali1365381015
Skrevet

Herregud, for en heldiggris!

Hva menes med lav inntekt i dette tilfelle?

Førskolelæreres inntekt kvalifiserer ikke til huslån en gang. En hel yrkesgruppe eksluderes fra boligmakedet. Sosial dumping rett og slett. Likevel kreves bachelorutdanning og ditto studielån. De fleste i nevnte yrkesgruppe må skaffe seg bemidlede menn for å stifte bo og familie.

Men kan ikke tenke meg at de får slettet sine lån? Om de så er aleneforsørgere med leid leilighet??

Gjest lånefri
Skrevet

Herregud, for en heldiggris!

Hva menes med lav inntekt i dette tilfelle?

Førskolelæreres inntekt kvalifiserer ikke til huslån en gang. En hel yrkesgruppe eksluderes fra boligmakedet. Sosial dumping rett og slett. Likevel kreves bachelorutdanning og ditto studielån. De fleste i nevnte yrkesgruppe må skaffe seg bemidlede menn for å stifte bo og familie.

Men kan ikke tenke meg at de får slettet sine lån? Om de så er aleneforsørgere med leid leilighet??

Hun har skaffet seg en bemidlet mann ja, som står for huslån ogsv.

Med lav inntekt menes under 15.000 utbetalt i måneden, altså veldig lav inntekt.

Skrevet

Jøss, heldiggrisen! Hva er "over lang tid" da? Hadde ikke gjort noe å få slettet et par lapper på mitt også :o)

ylvali1365381015
Skrevet

Med lav inntekt menes under 15.000 utbetalt i måneden, altså veldig lav inntekt.

Er de gift? Jeg tror ikke jeg kan få slettet noen av mitt etterhvert esende studielån, da min mann er forsørgelsespliktig?

Gjest lånefri
Skrevet

Jøss, heldiggrisen! Hva er "over lang tid" da? Hadde ikke gjort noe å få slettet et par lapper på mitt også :o)

Jeg tror hun er ufør, men er ikke sikker.

Gjest lånefri
Skrevet

Er de gift? Jeg tror ikke jeg kan få slettet noen av mitt etterhvert esende studielån, da min mann er forsørgelsespliktig?

Ettergivning av studielån er personlig, og vurderes uavhengig av ektemann har jeg forstått.

Ja, de er gifte.

ylvali1365381015
Skrevet

Ettergivning av studielån er personlig, og vurderes uavhengig av ektemann har jeg forstått.

Ja, de er gifte.

Måtte hun søke?

Hvor mange år med såppas lav inntekt er det snakk om?

Kjentfolk fikk også slettet gjelda, men de levde i flere tiår med hodet akkurat over vannskorpa...

Skrevet

Seriøst?

Under 15 000 utbetalt i måneden regnes som veldig lav inntekt?

Gjest lånefri
Skrevet

Måtte hun søke?

Hvor mange år med såppas lav inntekt er det snakk om?

Kjentfolk fikk også slettet gjelda, men de levde i flere tiår med hodet akkurat over vannskorpa...

Nå skal jeg ikke si dette sikkert men jeg tror hun søkte grunnet at hun ble ufør (blir du ufør får du slettet gjelda automatisk har jeg lest, trenger ingen annen grunn).

Uansett, ingen vil vel bytte bort gjelda med helsa?

Skrevet

Seriøst?

WTF? Da vil jaggu meg jeg og ha slettet studielånet mitt!

Gjest lånefri
Skrevet

Seriøst?

Jeg har ikke så mye greie på dette, trodde det var der grensa lå jeg.

Men jeg mener bestemt at det var all bruttoinntekt under 15.000 som gjaldt, og om hun er ufør har hun vel nesten ingen skatt grunnet at hun ikke betaler trygdeavgift og har masse fratrekk.

Gjest lånefri
Skrevet

Men jeg mener bestemt at det var all bruttoinntekt under 15.000 som gjaldt, og om hun er ufør har hun vel nesten ingen skatt grunnet at hun ikke betaler trygdeavgift og har masse fratrekk.

Det står så her:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5597.aspx

Skrevet

Greit. Jeg trodde du mente nettoinntekt, siden du snakket om hva hun fikk _utbetalt_ i måneden.

Men uansett så synes jeg jo ikke man er så fattig hvis man får utbetalt nesten 15 000 i måneden, da.

Gjest lånefri
Skrevet

Greit. Jeg trodde du mente nettoinntekt, siden du snakket om hva hun fikk _utbetalt_ i måneden.

Men uansett så synes jeg jo ikke man er så fattig hvis man får utbetalt nesten 15 000 i måneden, da.

Jeg har ikke satt meg så kjempemye inn i hennes økonomi, hun forteller dessuten ikke alt til meg.

Men grunnen til at gjelden blir slettet må jeg tro er at hun aldri vil komme til å bli frisk og kunne utnytte sin utdannelse, og det blir regnet med at hun aldri vil få høyere inntekt.

Ettergivelse ved uførhet gis for at mennesker tjener så lite at de aldri vil kunne betjene gjelden.

Gjest lånefri
Skrevet

Men dette gjelder vel bare hvis man blir ufør?

Ikke bare ved det! Du kan få slettet om du har varige betalingsproblemer også. Eller om du går på gjeldsordning.

Gjest Rusle
Skrevet

Mange har mindre enn 15 000 utbetalt, så da skulle det være mange som fikk slettet gjelden. En uføretrygd kan jo være langt høyrere enn en vanlig intekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...