Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 4,5 år. Hun bruker fortsatt bleie om natten, og den er våt hver morgen. Dette er jo forsåvidt greit, men jeg lurer nå litt likevel. Er det veldig uvanlig? Er det noen vits i å 'øve' uten bleie - vi har jo spinkelt grunnlag mener jeg, når hver eneste natt er våt, jeg ser for meg nederlagene står i kø for lillemor. Er det på tide å gå til helsesøster eller lege for å sjekke at alt er OK, eller ville dere bare ventet en stund til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270406-n%C3%A5r-slutte-med-bleie-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SirenMerete

Nei, det er ikke veldig uvanlig at et barn på denne alderen fortsatt tisser på seg og bruker bleie om natten. Faktisk er det slik at et barn ikke karakteriseres som sengevæter før etter at barnet har fylt 6 år, for frem til denne alderen anses det altså som helt naturlig at et barn ikke er tørr om natten. Det er derfor ingen som helst grunn for dere å bekymre dere for dette og kontakte helsepersonell for å sjekke dette.

Når det gjelder bruk av bleier eller ikke, vil det nok være stor uenighet om dette. Mange er jo av den oppfatningern av at et barn ikke skal bruke bleie etter en hvis alder. Det er jo så synd på barnet må vite. Jeg syns dette er noe stort tull, for om barnet tisser på seg så har det jo behov for å bruke bleie, uansett alder. Og det hjelper hverken barnet eller foreldrene at pyjamas, dyne og sengetøy blir vått hver natt og alle får ødelagt nattsøvnen. Så dersom jenta deres ser ut til å akseptere å bruke bleie om natten, så bør dere fortsette med denne en stund til. Dersom hun ikke har forutsetninger på plass for å kunne holde seg tørr, så vil det ikke hjelpe noen ting å trene uten bleie. Da vil hun bare oppleve nederlag som du sier. Men det går ann å prøve dersom dere tror at hun kan være tørr, for noen barn tisser vistnok i bleia bare fordi de har den på, av ren latskap altså. Men de aller fleste barna som øsnker å slutte med bleie og som føler at de har kontroll, de gjør alt de kan for å unngå å tisse på seg. Da vet de jo at de får slutte med bleiene når de kan presentere tørre bleier om morningen.

Nei, det er ikke veldig uvanlig at et barn på denne alderen fortsatt tisser på seg og bruker bleie om natten. Faktisk er det slik at et barn ikke karakteriseres som sengevæter før etter at barnet har fylt 6 år, for frem til denne alderen anses det altså som helt naturlig at et barn ikke er tørr om natten. Det er derfor ingen som helst grunn for dere å bekymre dere for dette og kontakte helsepersonell for å sjekke dette.

Når det gjelder bruk av bleier eller ikke, vil det nok være stor uenighet om dette. Mange er jo av den oppfatningern av at et barn ikke skal bruke bleie etter en hvis alder. Det er jo så synd på barnet må vite. Jeg syns dette er noe stort tull, for om barnet tisser på seg så har det jo behov for å bruke bleie, uansett alder. Og det hjelper hverken barnet eller foreldrene at pyjamas, dyne og sengetøy blir vått hver natt og alle får ødelagt nattsøvnen. Så dersom jenta deres ser ut til å akseptere å bruke bleie om natten, så bør dere fortsette med denne en stund til. Dersom hun ikke har forutsetninger på plass for å kunne holde seg tørr, så vil det ikke hjelpe noen ting å trene uten bleie. Da vil hun bare oppleve nederlag som du sier. Men det går ann å prøve dersom dere tror at hun kan være tørr, for noen barn tisser vistnok i bleia bare fordi de har den på, av ren latskap altså. Men de aller fleste barna som øsnker å slutte med bleie og som føler at de har kontroll, de gjør alt de kan for å unngå å tisse på seg. Da vet de jo at de får slutte med bleiene når de kan presentere tørre bleier om morningen.

Det er jo noen barn - som vårt yngste - som var tissevåt i bleien hver morgen. Likevel valgte vi å prøve å ta bort bleine ei natt, bare for å se hva som kom til å skje - og gjett hva?? Lillesøster ble tørr over natta!! Om vi ikke hadde prøvd, så hadde hun kanskje enda brukt nattbleie?? Dette er nå 6 mnd. siden.

Gjest Førskolelæreren

Det er jo noen barn - som vårt yngste - som var tissevåt i bleien hver morgen. Likevel valgte vi å prøve å ta bort bleine ei natt, bare for å se hva som kom til å skje - og gjett hva?? Lillesøster ble tørr over natta!! Om vi ikke hadde prøvd, så hadde hun kanskje enda brukt nattbleie?? Dette er nå 6 mnd. siden.

Kanskje, men det skjer mye i et lite barnsinn over en periode på 6 måneder, så sjansen er vel enda større for at hun ville ha modnet psykisk og heller bestemt seg selv for å slutte å tisse i bleia.

Takk for svar! Frøkena synes det er helt greit å sove med bleie - men hun spør av og til når hun kommer til å slutte å tisse om natten. Jeg svarer at det skjer når kroppen hennes er klar.

I går sa hun seg uten bleie - det var tomt i posen (det var da jeg kom på å spørre her..), klokken 5 i natt ble jeg vekket av en klissvåt jente.. da jeg hentet henne i barnehagen i dag var det noe av det første hun sa at vi må på butikken og kjøpe bleier. Så det er åpenbart mer ubehagelig for henne å tisse i sengen enn å sove med bleie. De andre gangene hun har sovet uten bleie (som regel utslag av mammas glemsomhet i butikken...) har hun også våknet våt midt på natten, men i tilleg tisser hun i den av ren latskap også, både før hun legger seg og etter at hun våkner.

SirenMerete

Takk for svar! Frøkena synes det er helt greit å sove med bleie - men hun spør av og til når hun kommer til å slutte å tisse om natten. Jeg svarer at det skjer når kroppen hennes er klar.

I går sa hun seg uten bleie - det var tomt i posen (det var da jeg kom på å spørre her..), klokken 5 i natt ble jeg vekket av en klissvåt jente.. da jeg hentet henne i barnehagen i dag var det noe av det første hun sa at vi må på butikken og kjøpe bleier. Så det er åpenbart mer ubehagelig for henne å tisse i sengen enn å sove med bleie. De andre gangene hun har sovet uten bleie (som regel utslag av mammas glemsomhet i butikken...) har hun også våknet våt midt på natten, men i tilleg tisser hun i den av ren latskap også, både før hun legger seg og etter at hun våkner.

Stakkars, hun blir tydligvis fortvilet over disse uhellene uten bleien, så dere bør nok sørge for å ha nok bleier i hus en stund til når hun selv sier slikt.

Dette med at hun tisser i den av ren latskap kan dere jo enkelt gjøre noe med, ved å bare vente med å ta på bleien til hun legger seg (trenger jo ikke gå med bleier før sengetid), eventuelt sette henne på do rett før dere tar på bleia. Om dere tar av bleia med engang hun våkner om morningen før man gjør andre ting som å spise osv., så rekker hun jo ikke å tisse i den og må gå på do?

Annonse

Gjest mamma til to tissere

Eldste hos oss er 6,5 år og han har våt seng ca. 3 netter pr uke. Mellomste på 5,5 har hatt våt bleie "alltid" og etter to tørre netter tok vi bleien bort. Iløpet av en uke har hun hatt to tørre netter.

Minstemann på 3 har aldri hatt videre problemer med bleieslutt, han slutten med dagbleie, og hadde kun to uhell. Sluttet med nattbleie ca etpar mnd senere og har ikke tisset i sengen en eneste gang. (tror vaskemaskinen vår ønsket vi hadde tre som minstemann..)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...