Gå til innhold

Gutt med klump i brystet

Anbefalte innlegg

Min sønn på 8 år har en kul rett under brystvorten. Kulen er noe større enn en ert og kjennes velavgrenset. Pga klumpen står brystvorten noe ut. Jeg vet ikke hvor lenge den har vært der. Vi har vært hos fastlegen, som mente at han aldri hadde kjent noe lignende. Han gav oss henvisning til ultralyd, og mente at vi kanskje også måtte igjennom en CT - undersøkelse. Jeg må innrømme at jeg er bekymret, og lurer på hva de ser etter ved slike undersøkelser. Gutten frisk, men hadde en infeksjon i huden rundt pungen og den ene rumpeballen for to - tre uker siden. Dette fikk han antibiotika for. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270478-gutt-med-klump-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Den klumpen du beskriver høres ut til å være en lett forstørret brystkjertel. Det kalles gynecomasti, og kan ramme den ene eller begge brystkjertler. Det kan komme i begynnelsen av puberteten, og vil tilbakedannes etterhvert, i løpet av måneder eller år. Typisk for gynecomasti er at kulen man kjenner ligger like under brystvorten, er omtrent like stor som den, og er fast og glatt og godt bevegelig i forhold til underlaget. Denne tilstanden jeg mener det er, er helt ufarlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...