Gå til innhold

skal man ta vaksine før oriental reise i uke 27?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i dag vært til gynekolog uten at han kunne svare på dette..

Er nå gravid i uke 11 og vi planlegger å reise til Libanon i juli, da er jeg 27 uker på veien. Har aldri vært der før, så jeg burde nok vaksinere meg, men er litt usikker om det er greit eller ikke når man er gravid. Influensavaksine er jo ikke anbefalt, men det er jo noe helt annet. Er det noen her som har noen erfaring med dette ? Takker for alle svar..

Fortsetter under...

Gjest hushora

Ring vaksinasjonskontoret, de har full oversikt. Jeg skulle reise til østen i uke 16 men ble frarådet å dra -nettopp fordi jeg ikke kunne ta de vaksinene som var anbefalt og fordi det var stor risiko for å bli påført smitte uten. De nektet meg jo ikke, men frarådet meg det sterkt. Da var ikke valget så vanskelig.

Du vil jo være mye lengre enn jeg hadde vært, så da kommer i tillegg hensyn til flyreise, evnt blodpropp osv. Jeg hadde vel ikke planlagt en reise til et slikt land hvis jeg allerede var gravid... Men ring vaksinasjonskontoret du "sokner" til du :)

Ring vaksinasjonskontoret, de har full oversikt. Jeg skulle reise til østen i uke 16 men ble frarådet å dra -nettopp fordi jeg ikke kunne ta de vaksinene som var anbefalt og fordi det var stor risiko for å bli påført smitte uten. De nektet meg jo ikke, men frarådet meg det sterkt. Da var ikke valget så vanskelig.

Du vil jo være mye lengre enn jeg hadde vært, så da kommer i tillegg hensyn til flyreise, evnt blodpropp osv. Jeg hadde vel ikke planlagt en reise til et slikt land hvis jeg allerede var gravid... Men ring vaksinasjonskontoret du "sokner" til du :)

Denne reisen har vi planlagt veldig lenge , ennå før jeg ble gravid. Om jeg ikke skulle reise, får vi ikke dra før tidligst høst 2008, og det er ikke aktuelt av forskjellige grunn. Fare for smitte kommer jo an på hva slags reise er det og hvor man bor/ hva man spiser. Jeg skal bo hos familie og spise trygg mat, men det er jo ikke det som er spørsmålet. Og med tanke på blodpropp, så har jeg lest her på DOL flere ganger at det ikke er noe grunn for å la vare å fly- så lenge man beveger seg mye , bruker støttestrømper og drikker rikelig vann. Gynekologen sa i dag at reise til æsten er ingen problem i uke 27, bare det med vaksinasjoner kunne han ikke svare på. Men jeg skal ta og ringe de som driver med det, så får vi se hva de sier.

Gjest hushora

Denne reisen har vi planlagt veldig lenge , ennå før jeg ble gravid. Om jeg ikke skulle reise, får vi ikke dra før tidligst høst 2008, og det er ikke aktuelt av forskjellige grunn. Fare for smitte kommer jo an på hva slags reise er det og hvor man bor/ hva man spiser. Jeg skal bo hos familie og spise trygg mat, men det er jo ikke det som er spørsmålet. Og med tanke på blodpropp, så har jeg lest her på DOL flere ganger at det ikke er noe grunn for å la vare å fly- så lenge man beveger seg mye , bruker støttestrømper og drikker rikelig vann. Gynekologen sa i dag at reise til æsten er ingen problem i uke 27, bare det med vaksinasjoner kunne han ikke svare på. Men jeg skal ta og ringe de som driver med det, så får vi se hva de sier.

Som 3. gangs gravid vet jeg bare (ihvertfall for min del) at det å sitte i et trangt fly er en pest og plage etter uke 18 -selv på en 2 timers flytur. Selvom man reiser seg og går litt innimellom. Fare er det dessuten selvom man bruker støttestrømper og drikker mye vann. Spesielt på lengre turer. Men det går sikkert bra. Vaksinene er jeg ganske sikker på at du ikke får ta, så da er det jo spørsmål om man vil dra uten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...