SolMor Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Har ei jente på 5 uker. Har hatt problemer med amminga hele tida. Hun bare sovner på brystet og jeg har mistake om lite melk. Har gitt henne noen ml med mme etter at hun har tømt brystene. Men de siste dagene har hun kastet opp dette. Enten er det for mye med tillegg eller så tåler hun ikke melka. Men de to siste dagene har hun bare sovet. Hun har sovet mye siden fødselen, men å sover hun enda mer. Har fått i henne 5 måltider pr døgn de to siste dagene og mye har som sagt kommet opp igjen. Om hun er våken så er hun våken og klar så allmenntilstanden hennes er vel ok. Men er dette normalt? Er det normalt at de esten ikke spiser og at de omtrent sover kostant? Har veid henne regelmessig side fødselen og hun har gått mye opp i vekt. Må også legge til at bleiene er tuge etter et par timer og hun har mye avføring. Hjelp!! Bekymret her!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270520-slapp-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Antagelig får hun i seg mer enn du tror, siden hun har våte bleier, mye avføring og legger på seg som hun skal. Når hun kaster opp melken etter å ha fått tillegg, syns jeg det høres ut som hun får for mye mat. Da kommer gjerne overskuddet opp igjen. Når de er så små, sover de jo mye. Når hun passerer 6 uker kommer hun nok til å våkne mer til. Har du ikke vært på helsestasjonen med henne? De er på tilbudssiden, du kan sikkert komme ned en ekstra gang og veie og få vurdert om hun er frisk og fin. Jeg syns du beskriver en helt vanlig og velnært nyfødt, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270520-slapp-baby/#findComment-2192224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Skjønner at du bekymrer deg, jeg var der selv med 1.mann!;-) Men det er nok ingen grunn til bekymring! Ungene mine har sovet seg gjennom de første 3-4 månedene, alle 3, og som Åsemor sier: Det høres nesten ut for at ungen din får for mye mat, ikke for lite! Med tunge bleier og avføring+ at ungen legger på seg normalt tyder på at alt er i orden! Du bør prise deg lykkelig for at barnet sover, og ikke skriker og er våkent på dagtid! Det er slik babyer vokser seg store; mat og nok søvn. Slapp av, og nyt tida nå. Det går alt for fort! Grunnen til at jeg fant DOL, er nå blitt 8 år... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270520-slapp-baby/#findComment-2192499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SolMor Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Skjønner at du bekymrer deg, jeg var der selv med 1.mann!;-) Men det er nok ingen grunn til bekymring! Ungene mine har sovet seg gjennom de første 3-4 månedene, alle 3, og som Åsemor sier: Det høres nesten ut for at ungen din får for mye mat, ikke for lite! Med tunge bleier og avføring+ at ungen legger på seg normalt tyder på at alt er i orden! Du bør prise deg lykkelig for at barnet sover, og ikke skriker og er våkent på dagtid! Det er slik babyer vokser seg store; mat og nok søvn. Slapp av, og nyt tida nå. Det går alt for fort! Grunnen til at jeg fant DOL, er nå blitt 8 år... Tusen takk for svar. Ble litt letta nå må jeg si. Ikke godt å være bekymret. Men lurer på en ting; hvor mange måltider fikk du i ditt barn i døgnet? Og hvor mye i gangen? Jenta mi vil ikke ha så ofte mat. De siste dagene har jeg nesten ikke gitt henne tillegg heller. Bare når hun gråter etter at hun har tømt brystene. Da har hun fått 20-30 ml og det har hun holdt på (som regel sent på kvelden). Men synes bare det er så rart at hun spiser så sjelden. I dag har hun bare spist 4 måltider (fra kl 10 til 22). Og de har vært små. Regner med hun våkner 1 eller 2 ganger til iløpet av natta og da er hun oppe i 5 eller 6 måltider på dette døget. Hører 6 er normalt så jeg bør kanskje ikke bekymre meg? Men det er lettere sagt enn gjort desverre. Hun spiste litt nå kl 22 som sagt, men har da ikke spist siden kl 16. Det er jo 6 timer det! :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270520-slapp-baby/#findComment-2194080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Tusen takk for svar. Ble litt letta nå må jeg si. Ikke godt å være bekymret. Men lurer på en ting; hvor mange måltider fikk du i ditt barn i døgnet? Og hvor mye i gangen? Jenta mi vil ikke ha så ofte mat. De siste dagene har jeg nesten ikke gitt henne tillegg heller. Bare når hun gråter etter at hun har tømt brystene. Da har hun fått 20-30 ml og det har hun holdt på (som regel sent på kvelden). Men synes bare det er så rart at hun spiser så sjelden. I dag har hun bare spist 4 måltider (fra kl 10 til 22). Og de har vært små. Regner med hun våkner 1 eller 2 ganger til iløpet av natta og da er hun oppe i 5 eller 6 måltider på dette døget. Hører 6 er normalt så jeg bør kanskje ikke bekymre meg? Men det er lettere sagt enn gjort desverre. Hun spiste litt nå kl 22 som sagt, men har da ikke spist siden kl 16. Det er jo 6 timer det! :-( Hm... Utrolig hvor fort man glemmer, da!? Minsten min er 2,5 år... Skal vi se: Jeg tror nok at jeg ammet ham mer enn det du gjør, på ettermiddagen. Men jeg hadde lite melk, da! Og det merket vi på at ungen ikke hadde våte bleier, bare på morgenen. Han hadde lite avføring, og han ville ikke ha puppen. Det var bare å begynne med mme (morsmelk erstatning). Noen mødre har næringsrik og flott melk, som ungene ikke trenger å drikke så mye av, andre har tynn og næringsfattig melk, og da må ungene die mye mer. Du er nok trolig i den første gruppen, - og det skal du være takknemlig for!;-) Du vil nok komme til å merke at du får "økedøgn", altså dager/netter der ungen mer eller mindre henger i puppen, døgnet rundt. Dette er også helt normalt- og nødvendig!- for at ungen skal få nok næring. Jo større barnet blir, jo mer melk må du ha i puppene, og da må ungen få opp produksjonen ved å suge melk ofte. Dette for å øke produksjonen, og derav navnet "økedøgn". De dagene du ikke ammer mer enn 4 ganger, vil du antagelig "få det igjen" om natta, så det er lurt å amme ofte på dag/ettermiddag/kveld. Da vil du ha masse melk om natta, og ungen får nok næring ved en amming, kanskje. Men jeg husker rett og slett ikke hvor ofte jeg amma, jeg, altså! Beklager! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270520-slapp-baby/#findComment-2194153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fremtidsrettet Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hm... Utrolig hvor fort man glemmer, da!? Minsten min er 2,5 år... Skal vi se: Jeg tror nok at jeg ammet ham mer enn det du gjør, på ettermiddagen. Men jeg hadde lite melk, da! Og det merket vi på at ungen ikke hadde våte bleier, bare på morgenen. Han hadde lite avføring, og han ville ikke ha puppen. Det var bare å begynne med mme (morsmelk erstatning). Noen mødre har næringsrik og flott melk, som ungene ikke trenger å drikke så mye av, andre har tynn og næringsfattig melk, og da må ungene die mye mer. Du er nok trolig i den første gruppen, - og det skal du være takknemlig for!;-) Du vil nok komme til å merke at du får "økedøgn", altså dager/netter der ungen mer eller mindre henger i puppen, døgnet rundt. Dette er også helt normalt- og nødvendig!- for at ungen skal få nok næring. Jo større barnet blir, jo mer melk må du ha i puppene, og da må ungen få opp produksjonen ved å suge melk ofte. Dette for å øke produksjonen, og derav navnet "økedøgn". De dagene du ikke ammer mer enn 4 ganger, vil du antagelig "få det igjen" om natta, så det er lurt å amme ofte på dag/ettermiddag/kveld. Da vil du ha masse melk om natta, og ungen får nok næring ved en amming, kanskje. Men jeg husker rett og slett ikke hvor ofte jeg amma, jeg, altså! Beklager! Puttelulle ! Ingen mødre har dårlig melk !! Enhver mamma har melk som er tilpasset sitt barn. Det sørger naturen for. Derfor bør man heller ikke gi tillegg. Det er kunstig og ikke så bra som den ekte.Hvis noen tror at det ikke er nok så må man bare legge til oftere. Da blir det mer av seg selv.Hvis barnet legger på seg normalt er det ingen grunn til bekymring.Sultne barn skriker og legger ikke på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270520-slapp-baby/#findComment-2228611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.