Gå til innhold

Syk og andres holdning

Anbefalte innlegg

Angelica :o)
Skrevet

Jeg jobber, som kanskje mange vet, i barnehage. Har ikke jobbet så alt for mange årene, så har fortsatt ikke fått bygd opp immunforsvare til å bli "supertante" ;)

Nå har jeg gått siden begynnelsen av februar og hanglet. Ene uka måtte jeg til slutt gå til lege å få sykemeldening ett par dager for å prøve å komme meg.

Så ble jeg bra igjen noen dager, før det var "på an igjen". De to siste ukene har jeg hostet meg halvt i hjel og kreperer omtrent bare jeg går opp en trapp.

Så til hodlningene da. Jeg blir møtt av mange av at det bare er såå bra at jeg går på jobb lell. Man bør være sengeliggende for å være sykemeldt etc etc. Er det sånn det har blitt her i Norge? Man skal komme seg på jobb, koste hva det koste vil..

Jeg ringte sjefen min idag og fortalte at jeg har blitt sykemeldt en uke og hun blir tydelig irritert. "Syk nå igjen?"

Ehh.. ja.. Jeg har ikke rukket å bli frisk siden sist :S

Å ha dårlig sammvittighet for å ikke å kunne gå på jobb er slitsomt! *Prøve å koble ut*'

Gjest Shira :o)
Skrevet

Når du sliter deg på jobb, så klarer ikke kroppen din bli frisk. Så du kan si til sjefen din med god samvittighet at hadde du blitt hjemme tidligere i sykdomsforløpet, og fått blitt frisk, hadde det ikke vart så lenge.

Nå snakker jeg ikke om at du bare nyser ett par ganger om dagen, men at noe raser i kroppen :o) (Bare så det er sagt så ikke noen henger seg opp i hvor syk jeg mener ;o))

Det er vel ikke rett for barna heller, at du ikke går for full maskin? Da er det bedre at du er borte litt, blir bra, og så kommer tilbake. Og om du er smittsomt hadde jeg helst sett at du ikke smittet både barn og voksne.

Men du skjønner det Angelica, skal du bli syk, og at folk faktisk skal skjønne og forstå det, må du knekke foten eller noe i den duren, folk må kunne se det med egne øyne ;o) Nå satte jeg det på spissen.

Jeg har jo ett par tre sykdommer som de fleste sikkert har fått med seg ;o) Og jeg har opplevd at til og med legen lurte på om jeg ikke kunne jobbe, jeg så jo ikke syk ut. Jeg ser ikke syk ut jeg, men innvendig er ikke kroppen helt tipp tipp. Jeg opplever til stadighet at folk ikke tror meg. Jeg har hørt at jeg faker, jeg er ikke positiv nok, derfor har jeg blitt syk.

Så dessverre er det endel elendige holdninger ute og går.

Men du, nå tar du det med ro med god samvittighet, og lar kroppen bli frisk! Har ikke jeg allerede viftet med pekefingeren til deg?! Og skulle noen sette spørsmål med at du er syk, så truer du med og sende Shira etter dem, så skal jeg argumentere dem ned i støvlene, så det så :o)

God bedring da

http://www.akropolisblomster.dk/images/Kort14.jpg

Skrevet

Har nå vært syk selv eller hatt syke barn siden romjula. Bare noen få friske opphold innimellom.

Vi har hatt alt fra forkjølelse, kikhoste og magesyke. Når jeg selv har hatt det som verst har jeg holdt meg hjemme, men når ungene har vert syke har jeg brukt familie og avspasering av timer for å få det til å gå opp.

På jobb får jeg gjerne spørsmål som; "Er du syk nå igjen?" eller "var ikke barnet sykt for bare litt siden?" og samvittigheten min er kølsvart. Jeg er også alenemamma til disse barna, så jeg har ikke mye å gå på!

Men hva skal jeg evt. gjøre? Føler meg helt maktesløs! Har barn i b.hage, b.skole og u.skole, og jobber selv i butikk. Har vert invadert av virus og bakterier denne vinteren:(

Og ja, holdningene er nok slik at dersom du kan stå og gå så går du på jobb. Eneste unnskyldning for å være hjemme er at du er 100% sengeliggende med feber!

Det er ingen underdrivelse å si at jeg er sliten:(

Gleder meg til vår og sommer!!!!

God bedring til deg;)

Gjest buzzzzi
Skrevet

Du kan være syk uten å ha dårlig samvittighet...og du trenger absolutt ikke å være sengeliggende for det...

Jeg selv har vært mye syk pga psykiske problemer...jeg var ikke sengeliggende...men det beste for meg var å gå masse turer...

Skit oppi andres holdninger...en dag er de der kanskje selv med sykdom....

Skrevet

Du kan være syk uten å ha dårlig samvittighet...og du trenger absolutt ikke å være sengeliggende for det...

Jeg selv har vært mye syk pga psykiske problemer...jeg var ikke sengeliggende...men det beste for meg var å gå masse turer...

Skit oppi andres holdninger...en dag er de der kanskje selv med sykdom....

"Du kan være syk uten å ha dårlig samvittighet."

Nei. Nå skal jeg ikke tenke mer på det. Har bestemt meg! :)

"Skit oppi andres holdninger...en dag er de der kanskje selv med sykdom...."

Du sier noer der. Noen har kanskje vanskelig får å sette seg inn i andre situasjon og må selv oppleve for å skjønne..

Skrevet

Det var slik "før i tiden" at man ikke måtte vise seg ute i sykemeldings perioden, men ikke nå. Og det kommer an på hva grunnen er og hva man gjør synes jeg. Eks jeg holder meg ikke hjemme pga frykt for hva arb.giver tenker hvis jeg har betennelse i en arm osv. Har man meldt at man har feber mm så er det rart å se personen på bytur eller på pub. Det er skiller her synes jeg.

Jeg har også innsett at man får ingen takk for å gå på jobb selv om man sliter med sykdom. De burde takke! Men ikke alle liker at man kommer på jobb heller, spesielt om det er feber og mulig virus.

Jeg går ikke på jobb når jobben slår meg ut resten av dagen. Man skal fungere i hjemmet også. Har jeg feber blir jeg hjemme.

Den kommetaren fra din sjef, den var drøy spør du meg. Du skal ikke sitte der med dårlig samvittighet. Bli frisk. Du kan ha god nytte av multivitaminer i den type jobb vil jeg tro, og masse antioksydanter! God bedring!

Skrevet

Har nå vært syk selv eller hatt syke barn siden romjula. Bare noen få friske opphold innimellom.

Vi har hatt alt fra forkjølelse, kikhoste og magesyke. Når jeg selv har hatt det som verst har jeg holdt meg hjemme, men når ungene har vert syke har jeg brukt familie og avspasering av timer for å få det til å gå opp.

På jobb får jeg gjerne spørsmål som; "Er du syk nå igjen?" eller "var ikke barnet sykt for bare litt siden?" og samvittigheten min er kølsvart. Jeg er også alenemamma til disse barna, så jeg har ikke mye å gå på!

Men hva skal jeg evt. gjøre? Føler meg helt maktesløs! Har barn i b.hage, b.skole og u.skole, og jobber selv i butikk. Har vert invadert av virus og bakterier denne vinteren:(

Og ja, holdningene er nok slik at dersom du kan stå og gå så går du på jobb. Eneste unnskyldning for å være hjemme er at du er 100% sengeliggende med feber!

Det er ingen underdrivelse å si at jeg er sliten:(

Gleder meg til vår og sommer!!!!

God bedring til deg;)

Oi!!

Føler virkelig med deg. Å ha syke unger og i tillegg vær syk selv, må være utorlig slitsomt! Når jeg kommer hjem fra jobb, må jeg bare legge meg på sofaen og sove i 2 -3 timer for å komme meg igjen. Hadde vel kverka noen til slutt om jeg skulle ha kommet hjem til syke unger ;)

Nei, vi får vel bare lære oss til å ikke ha dårlig samvittighet og prøve å drite i hva andre sier. Selv om jeg mener at det ikke skal være sånn... :/

God bedring til dere og :)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174042040' post='3574361]

Når du sliter deg på jobb, så klarer ikke kroppen din bli frisk. Så du kan si til sjefen din med god samvittighet at hadde du blitt hjemme tidligere i sykdomsforløpet, og fått blitt frisk, hadde det ikke vart så lenge.

Nå snakker jeg ikke om at du bare nyser ett par ganger om dagen, men at noe raser i kroppen :o) (Bare så det er sagt så ikke noen henger seg opp i hvor syk jeg mener ;o))

Det er vel ikke rett for barna heller, at du ikke går for full maskin? Da er det bedre at du er borte litt, blir bra, og så kommer tilbake. Og om du er smittsomt hadde jeg helst sett at du ikke smittet både barn og voksne.

Men du skjønner det Angelica, skal du bli syk, og at folk faktisk skal skjønne og forstå det, må du knekke foten eller noe i den duren, folk må kunne se det med egne øyne ;o) Nå satte jeg det på spissen.

Jeg har jo ett par tre sykdommer som de fleste sikkert har fått med seg ;o) Og jeg har opplevd at til og med legen lurte på om jeg ikke kunne jobbe, jeg så jo ikke syk ut. Jeg ser ikke syk ut jeg, men innvendig er ikke kroppen helt tipp tipp. Jeg opplever til stadighet at folk ikke tror meg. Jeg har hørt at jeg faker, jeg er ikke positiv nok, derfor har jeg blitt syk.

Men du, nå tar du det med ro med god samvittighet, og lar kroppen bli frisk! Har ikke jeg allerede viftet med pekefingeren til deg?! Og skulle noen sette spørsmål med at du er syk, så truer du med og sende Shira etter dem, så skal jeg argumentere dem ned i støvlene, så det så :o)

God bedring da

"Når du sliter deg på jobb, så klarer ikke kroppen din bli frisk. Så du kan si til sjefen din med god samvittighet at hadde du blitt hjemme tidligere i sykdomsforløpet, og fått blitt frisk, hadde det ikke vart så lenge."

Ja, det er der det ligger. Klarer nesten å bli frisk noen dager, og så er det tilbake til det "gode" gamle.

"Nå snakker jeg ikke om at du bare nyser ett par ganger om dagen, men at noe raser i kroppen :o) (Bare så det er sagt så ikke noen henger seg opp i hvor syk jeg mener ;o))"

He he.. Jeg skjønner hva du mener og mente det samme selv ;)

"Det er vel ikke rett for barna heller, at du ikke går for full maskin? Da er det bedre at du er borte litt, blir bra, og så kommer tilbake. Og om du er smittsomt hadde jeg helst sett at du ikke smittet både barn og voksne."

Jeg er helt enig, jeg. De siste dagene har jeg bare vært der for oppmøtes skyld. Og det blir helt feil for alle parter. Hadde bare den teite sjefen min sett det samme.. =)

"Men du skjønner det Angelica, skal du bli syk, og at folk faktisk skal skjønne og forstå det, må du knekke foten eller noe i den duren, folk må kunne se det med egne øyne ;o) Nå satte jeg det på spissen"

Jaa.. He he.. Kanskje jeg skal kaste meg utenfor verandaen sånn at jeg brekker noe. He he

"Jeg har jo ett par tre sykdommer som de fleste sikkert har fått med seg ;o) Og jeg har opplevd at til og med legen lurte på om jeg ikke kunne jobbe, jeg så jo ikke syk ut. Jeg ser ikke syk ut jeg, men innvendig er ikke kroppen helt tipp tipp. Jeg opplever til stadighet at folk ikke tror meg. Jeg har hørt at jeg faker, jeg er ikke positiv nok, derfor har jeg blitt syk. Så dessverre er det endel elendige holdninger ute og går."

Det er akkurat det jeg mente med innlegget mitt. Man må liksom være halvdau for at mange skal skjønne/tro at man virkelig er syk. *Irritert*

"Men du, nå tar du det med ro med god samvittighet, og lar kroppen bli frisk! Har ikke jeg allerede viftet med pekefingeren til deg?! Og skulle noen sette spørsmål med at du er syk, så truer du med og sende Shira etter dem, så skal jeg argumentere dem ned i støvlene, så det så :o)"

He he.. tusen takk kjære deg! Nå skal jeg sove meg frisk og "nyte" å være sykmeldt UTEN å ha dårlig sammvittighet :D

*Klikk klikk*

Skrevet

Det var slik "før i tiden" at man ikke måtte vise seg ute i sykemeldings perioden, men ikke nå. Og det kommer an på hva grunnen er og hva man gjør synes jeg. Eks jeg holder meg ikke hjemme pga frykt for hva arb.giver tenker hvis jeg har betennelse i en arm osv. Har man meldt at man har feber mm så er det rart å se personen på bytur eller på pub. Det er skiller her synes jeg.

Jeg har også innsett at man får ingen takk for å gå på jobb selv om man sliter med sykdom. De burde takke! Men ikke alle liker at man kommer på jobb heller, spesielt om det er feber og mulig virus.

Jeg går ikke på jobb når jobben slår meg ut resten av dagen. Man skal fungere i hjemmet også. Har jeg feber blir jeg hjemme.

Den kommetaren fra din sjef, den var drøy spør du meg. Du skal ikke sitte der med dårlig samvittighet. Bli frisk. Du kan ha god nytte av multivitaminer i den type jobb vil jeg tro, og masse antioksydanter! God bedring!

"Det var slik "før i tiden" at man ikke måtte vise seg ute i sykemeldings perioden, men ikke nå. Og det kommer an på hva grunnen er og hva man gjør synes jeg. Eks jeg holder meg ikke hjemme pga frykt for hva arb.giver tenker hvis jeg har betennelse i en arm osv. Har man meldt at man har feber mm så er det rart å se personen på bytur eller på pub. Det er skiller her synes jeg. "

Enig.

Jeg føler det sånn, at jeg må holde meg hjemme. Nå har jeg bare vært sykmeldt to ganger i mitt liv, men passer på å pakke meg godt inn hjemme, så ingen skal tro at jeg faker. Bor nemlig på ett lite sted.. hehe ;)

"Jeg har også innsett at man får ingen takk for å gå på jobb selv om man sliter med sykdom. De burde takke! Men ikke alle liker at man kommer på jobb heller, spesielt om det er feber og mulig virus. "

DET har jeg og funnet ut. Vi er nok ofte får dårlige til å tenke på oss selv oppi det hele. Og det med smittefaren skal man jo egentlig ta alvorlig

"Den kommetaren fra din sjef, den var drøy spør du meg. Du skal ikke sitte der med dårlig samvittighet. Bli frisk. Du kan ha god nytte av multivitaminer i den type jobb vil jeg tro, og masse antioksydanter! God bedring"

Ja, det er ikke første gangen. Jeg er visst alltid sjuk, i følge henne. Noe jeg ikke er! Var borte tre dager i fjor pga migrene. Føler ikke det kan kalles å være syk hele tiden.

Ja ja.. Nå skal jeg iallfall bli frisk med god samvittighet og ikke tenke på jobben i hele tatt! :D

Skrevet

God bedring da

BTW,

anlening til å komme på msn? :)

Skrevet

Vet hvordan det er. Slik er det i min barnehage også. Vi ansatte (og barn) er syk på tur.

Jeg blir jo aldri frisk jeg. Har vært syk siden jeg begynte i desember, med ca to ukers frishket intervaller, så syk igjen.

Det samme med de andre ansatte. Og det tar UTROLIG mye på å jobbe sånn på halv åtte med full avdeling og ikke fulltallig voksne.

Hun enem som har jobbet i bhg i flere år sa at det tar ca 6 mnd før man blir mer eller mindre "immun".

Sa hun som nå er sykemeldt i 2 mnd.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174058478' post='3574575]

BTW,

anlening til å komme på msn? :)

Så ikke dette før nå jeg. Jeg kan ikke komme akkurat nå, er midt i matlaging, bare venter på at deigen skal heve nå.

Men senere i kveld, går det?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174068637' post='3574710]

Så ikke dette før nå jeg. Jeg kan ikke komme akkurat nå, er midt i matlaging, bare venter på at deigen skal heve nå.

Flott :)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174068637' post='3574710]

Si fra når du er der, så får jeg logget meg på riktig konto ;)

Skrevet

Vet hvordan det er. Slik er det i min barnehage også. Vi ansatte (og barn) er syk på tur.

Jeg blir jo aldri frisk jeg. Har vært syk siden jeg begynte i desember, med ca to ukers frishket intervaller, så syk igjen.

Det samme med de andre ansatte. Og det tar UTROLIG mye på å jobbe sånn på halv åtte med full avdeling og ikke fulltallig voksne.

Hun enem som har jobbet i bhg i flere år sa at det tar ca 6 mnd før man blir mer eller mindre "immun".

Sa hun som nå er sykemeldt i 2 mnd.

Jeg tror det må mer enn 6 mnd til. Jeg har jobbet i to år + tre år med praksis. Jeg blir fortsatt en del syk. Derimot hun som har jobbet i 17 år hos oss, hun er aldri syk ;)

Stakkars oss ;)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174073730' post='3574802]

Si fra når du er der, så får jeg logget meg på riktig konto ;)

Jeg får ikke logget meg på. Jeg rigget meg til oppe på kontoret, i fred fra de andre her, men ikke kul om jeg kommer inn. Ei venninne av meg kommer heller ikke inn, så MSN er nok blitt forkjøla.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174076767' post='3574847]

Jeg får ikke logget meg på. Jeg rigget meg til oppe på kontoret, i fred fra de andre her, men ikke kul om jeg kommer inn. Ei venninne av meg kommer heller ikke inn, så MSN er nok blitt forkjøla.

Ja.. Du er ikke alene om det. Jeg kommer meg inn, men mange andre som ikke gjør det.

Jeg tenkte bare å gi deg den "private"adressen min. For er så sjeldent pålogget på den andre kontoen :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Stakkars deg.

Ikke noe morsomt å ha kombinasjon sykdom og dårlig samvittighet.

Forhåpentligvis får du lengre ferie om ikke før- så i alle fall til sommeren, hvor du får blitt 100% frisk. Da vil sikkert immunforsvaret ditt også være sterkere- og du ikke så mottakelig for infeksjoner.

Skrevet

Stakkars deg.

Ikke noe morsomt å ha kombinasjon sykdom og dårlig samvittighet.

Forhåpentligvis får du lengre ferie om ikke før- så i alle fall til sommeren, hvor du får blitt 100% frisk. Da vil sikkert immunforsvaret ditt også være sterkere- og du ikke så mottakelig for infeksjoner.

Jepp.. du har rett.

Ikke meninga å syte sånn, men blir bare litt oppgitt. Som jeg skrev til noen andre, jeg tror nok mange må være i samme situasjon selv for å skjønne hvordan man har det. Trist egentlig..

Gjest har migrene
Skrevet

God bedring da

Jeg vet også alt om å ikke se syk ut og ikke bli trodd.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...