Gå til innhold

videregående skole- opptakskrav

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Lurer på hvordan det er med videregående skole nå. Er det vanskelig å komme inn? Hvilke linjer utmerker seg som vanskelige å komme inn på?

Er det lettest å komme inn på almennfag eller yrkesfag?

Angelica :o)
Skrevet

Det vil jeg tro kommer helt an på hvor man bor i landet. Uten å være for skråsikker på det.

Kan du ikke søke litt på nettet? :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174067112' post='3574675]

Det vil jeg tro kommer helt an på hvor man bor i landet. Uten å være for skråsikker på det.

Kan du ikke søke litt på nettet? :)

Har søkt litt-uten å bli så mye klokere. :-)

Derfor tenkte jeg å høre med mennesker som enten "nylig" var i videreg skole- eller mennesker som også har barn i videregående skole.

Dermed spurte jeg her... :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Etter reform-94 har -alle- krav på å få gå på videregående skole. Dvs. at alle har krav på å gå allmennfaglig om de vil det. Yrkesfaglig er det ingen som har "krav på" på samme måten.

Med andre ord,- om eleven har veldig dårlige karakterer, så er det "verste som kan skje" at han må ta allmenn, og får ikke starte på noe yrkesfaglig selv om han skulle ønske det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Etter reform-94 har -alle- krav på å få gå på videregående skole. Dvs. at alle har krav på å gå allmennfaglig om de vil det. Yrkesfaglig er det ingen som har "krav på" på samme måten.

Med andre ord,- om eleven har veldig dårlige karakterer, så er det "verste som kan skje" at han må ta allmenn, og får ikke starte på noe yrkesfaglig selv om han skulle ønske det.

jøss!

Før....for noen dager siden da jeg var ganske mange år yngre...så var det motsatt...

;-)

Angelica :o)
Skrevet

Har søkt litt-uten å bli så mye klokere. :-)

Derfor tenkte jeg å høre med mennesker som enten "nylig" var i videreg skole- eller mennesker som også har barn i videregående skole.

Dermed spurte jeg her... :-)

I see :)

Husker fra da jeg var ung, så var det veldig sjeldent problem med å komme seg inn på det man ville. Og jeg gikk i en veldig sløv klasse ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

jøss!

Før....for noen dager siden da jeg var ganske mange år yngre...så var det motsatt...

;-)

Ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente der.

Men iallfall: Det er ikke nødvendigvis vanskelig å komme inn på alle typer yrkesfag. De fleste klassene fylles nok opp, men det er ofte ikke mye som kreves. Men plass på allmennfaglig har alle -krav- på, alle er garantert plass på allmenn.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente der.

Men iallfall: Det er ikke nødvendigvis vanskelig å komme inn på alle typer yrkesfag. De fleste klassene fylles nok opp, men det er ofte ikke mye som kreves. Men plass på allmennfaglig har alle -krav- på, alle er garantert plass på allmenn.

Tusen takk for nyttig informasjon!

:-)

Skrevet

Har voksne personer også krav på å komme inn?

Caloni Makaroni
Skrevet

Har voksne personer også krav på å komme inn?

Nei. Husker ikke akkurat aldersgrense, though. Og så har man krav på maks fire år på videregående. Etter disse fire årene, samt etter en viss alder, så stiller man bakerst i køen.

Noen videregående skoler har egen voksenopplæringsenhet. Husker at det var en "voksenklasse" som tok både helse- og sosialfag og helsesekretærfag da jeg gikk på skolen. Vet ikke på hviket grunnlag de var kommet inn, men de var nå der, og ettersom det var en offentlig skole, så går jeg ut i fra at de gikk der gratis.

Om man bare mangler noen fag, så går det an å søke om å være delkurselev (få standpunktkarakter) eller hospitant (få undervisning, men må gå opp til privatisteksamen). Da tar man kontakt med skolen, og så må man vente til alle de andre elevene har bestemt seg for fagene sine, og så se om det er ledige plasser igjen. Det har ikke vært noe problem når jeg har forsøkt meg på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...