Gå til innhold

hvordan forklare henne?

Gjest trenger noen kloke råd her

Anbefalte innlegg

Har en au pair fra Filippinene som vi har mye glede av, men hun er ekstremt nærgående. Fysisk. Hun tar på meg hele tiden; på ryggen, magen, hoftene, gnir ansiktet sitt mot skuldrene mine etc. Særlig hvis hun blir flau eller hun ler av noe e.l. Jeg vet at dette er en del av deres kultur og at de generelt tar mer på hverandre der, men jeg er ikke tilfreds med det!

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt dette til henne uten å såre henne. Noen gode idéer blant dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270653-hvordan-forklare-henne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg det er koselige gester...Det viser en varm person med mye kjærlighet, og det er jo en stor fordel for barna dine!

Skjønner ikke helt problemet...!

Jeg liker ikke å bli tatt på på den måten en kjæreste tar på meg av andre enn kjæresten min! Det skjer veldig ofte og hun er rett og slett for nærgående. Vi har jo alle vår personlige grense for nærgåenhet. jeg liker heller ikke at folk står 5 cm ifra meg når de prater med meg -sånn helt opp i ansiktet. Men vi er jo forskjellige.

Problemet var forsåvidt ikke om andre forstår meg eller ikke, det var hvordan jeg skal si det til henne uten å såre henne!

(dessuten liker jeg ikke at andre enn meg og nærmeste familie er for nærgående mot barna heller, f.eks spiser og mater av samme skje, kysser dem på munnen etc. Det har ikke med å være kjærlig å gjøre spør du meg, men det er uhygenisk og ekkelt).

Gjest sjøstjerna

Jeg liker ikke å bli tatt på på den måten en kjæreste tar på meg av andre enn kjæresten min! Det skjer veldig ofte og hun er rett og slett for nærgående. Vi har jo alle vår personlige grense for nærgåenhet. jeg liker heller ikke at folk står 5 cm ifra meg når de prater med meg -sånn helt opp i ansiktet. Men vi er jo forskjellige.

Problemet var forsåvidt ikke om andre forstår meg eller ikke, det var hvordan jeg skal si det til henne uten å såre henne!

(dessuten liker jeg ikke at andre enn meg og nærmeste familie er for nærgående mot barna heller, f.eks spiser og mater av samme skje, kysser dem på munnen etc. Det har ikke med å være kjærlig å gjøre spør du meg, men det er uhygenisk og ekkelt).

Vet ikke jeg.

Men mennesker er jo preget av sin kultur. Og her er vi vant til at det er litt avstand og ikke så mye berøring.

Går det ann og rett og slett snakke med henne om det? Ta opp samtaleemnet: kulturforskjeller. Og si at nordmenn flest ikke berører hverandre? At filipinene åpenbart har en annen kultur- som er vennlig og god- men at nordmenn kan føle seg ille berørt av det?

Men ja- jeg skjønner at det kan være vanseklig.

Gjest mildevilde

Vi hadde samme problemet, selv om vår au pair kommer fra et land i Øst Europa. Særlig min gamel far ble ille berørt av å bli tatt på hele tiden. Vi tok det opp i en av samtalene våre om hvordan vi var fornøyde med ting - vi og hun, og jeg sa at vi i Norge er ganske reserverte mht berøring. Jeg sa at vi selvfølgelig at vi skjønte at hun bare mente godt, men at det for oss kunne føles litt ubekvemt og at det også kan misforstås hvis hun var så "nærgående" mot folk.

Det gikk helt fint - vi har funnet en god form nå, og har nettopp skrevet kontrakt om ett år til.

Ville ha prøvd meg på en kulturell forklaring, slik som flere her foreslår. Om du sier samtidig at du setter pris på henne og at du syns det er et vanskelig tema å ta opp så kan jeg ikke skjønne at hun kan bli fornærmet.

Alternativt kan du kjøpe dvder med Kjetil og Kjartan show der de tester intimgrensene til folk ved å jogge etter folk, sette seg helt siden av folk på en krakk osv. Og så ta en liten debatt. Hehe :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...