sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1174143978' post='3575335] Så klart de kan spise frokost med barna. Det gjor minst 50% av de med oss. Men ingen barnehage og barn er tjent med at alle sover til forskjellige tidspunkt, spiser på forskjellige tidspunkt etc. Småbarn trenger rutiner! Blir de forstyrret i rutiene, så er det krise for de. Kan ta lang tid for de kommer seg inn igjen. Har du hørt om barnehager som har åpnet for at barna selv bestemmer når de skal spise? eller om når de skal male, eller leke ute? Jeg tror barnehagene på generellt grunnlag har et stort utviklingspotensiale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg hadde hatt problemer med å hatt barn i barnehagen, der barnehagen hadde pålagt meg å levere barnet før klokken ti, være der mellom klokken ditt og datt... I vår barnehage har vi selb valgt hvordan vi ønsker å ha ting, så hjelper barneg\hagen til for å få det slik. Dersom deres satsningsområde er foreldresamarbeid, er det jo et paradoks at en så banal sak tas opp til diskusjpn på et slikt fora. Man er ikke pålagt å ha barnet der i kjernetida. Poenget er at barnehagen helst vil ha beskjed dersom man ikke kommer før kjernetida starter om morgenen og/eller blir henta før kjernetidas slutt. Det er vanskelig for barnehagepersonalet å planlegge ting når de ikke vet om det plutselig dukker opp noen/noen blir henta midt i et opplegg de har. Dette er heller ikke særlig gunstig for ungenes trivsel i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Man er ikke pålagt å ha barnet der i kjernetida. Poenget er at barnehagen helst vil ha beskjed dersom man ikke kommer før kjernetida starter om morgenen og/eller blir henta før kjernetidas slutt. Det er vanskelig for barnehagepersonalet å planlegge ting når de ikke vet om det plutselig dukker opp noen/noen blir henta midt i et opplegg de har. Dette er heller ikke særlig gunstig for ungenes trivsel i barnehagen. Det har jeg ingen problemer med å forstå. Selvsagt er det ikke gunstig. I barnehagen vår pleide de å henge ut slikt " Vi er ved gapahuken, på biblioteket etc, tilbake klokken to f. eks" . Barnehagen var flink til å ta ting på sparket og kunne godt gjøre utflukter uten å informere før vi ankom barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 har du barn selv? Nei. Men jeg føler meg allikvel egnet til å jobbe i barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har du hørt om barnehager som har åpnet for at barna selv bestemmer når de skal spise? eller om når de skal male, eller leke ute? Jeg tror barnehagene på generellt grunnlag har et stort utviklingspotensiale. Hehe, hadde toåringen min fått spise når hun ville, så hadde hun ikke gjort annet ;-) Nei, ærlig talt! Unger trenger faste rutiner. I motsatt fall risikerer man å oppfostre tyranner som skal ha alt på sin måte. Stakkars de ungene når de begynner på skolen.... Det er viktig lærdom i å tilpasse seg rutiner. Dette skaper trygghet og uforutsigbahet og dermed trygge, glade barn. Det er ikke dermed sagt at barnehagen ikke skal høre på foreldrene i det hele tatt. Foreldrene kan komme med ønsker for sitt barn, så kan barnehagen se om det er praktisk mulig å løse dette innenfor deres pedagogiske rammer. Barnehagen er heldigvis ikke bare en oppbevaringsplass for ungene våre, men et sted ungene kan trives og lære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg hadde hatt problemer med å hatt barn i barnehagen, der barnehagen hadde pålagt meg å levere barnet før klokken ti, være der mellom klokken ditt og datt... I vår barnehage har vi selb valgt hvordan vi ønsker å ha ting, så hjelper barneg\hagen til for å få det slik. Dersom deres satsningsområde er foreldresamarbeid, er det jo et paradoks at en så banal sak tas opp til diskusjpn på et slikt fora. Vi har ikke pålagt noe som helst. MEN det blir å motarbeide barnehagen ved å legge barnet noen dager kl 09.00 og komme med det når vi har lunsj eller i leggetiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Man er ikke pålagt å ha barnet der i kjernetida. Poenget er at barnehagen helst vil ha beskjed dersom man ikke kommer før kjernetida starter om morgenen og/eller blir henta før kjernetidas slutt. Det er vanskelig for barnehagepersonalet å planlegge ting når de ikke vet om det plutselig dukker opp noen/noen blir henta midt i et opplegg de har. Dette er heller ikke særlig gunstig for ungenes trivsel i barnehagen. Bra skrevet Togli. Thanks 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Har du hørt om barnehager som har åpnet for at barna selv bestemmer når de skal spise? eller om når de skal male, eller leke ute? Jeg tror barnehagene på generellt grunnlag har et stort utviklingspotensiale. Ja, jeg har hørt om dette. Men dette er en ren småbarnsavdeling. Sånt er mye enklere å gjennomføre med større barn. Vi er fleksible og tilpasser oss hele tiden. Det er ikke sånn at kl 10 da SKAL vi gjøre sånn og sånn. Men en viss rutine MÅ det være på småbarnsavdelingen. Et barn som kommer kl 10 en dag og som er vant til å spise frokost, må få lov til å spise når det kommer (selv om frokosten er over kl 09). Ellers er halve dagen ødelagt for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Det har jeg ingen problemer med å forstå. Selvsagt er det ikke gunstig. I barnehagen vår pleide de å henge ut slikt " Vi er ved gapahuken, på biblioteket etc, tilbake klokken to f. eks" . Barnehagen var flink til å ta ting på sparket og kunne godt gjøre utflukter uten å informere før vi ankom barnehagen. Hos oss tar de også ting på sparket og det er jo bare fint:-) Jeg ser likevel at jenta mi f.eks. blir usikker når hun kommer utenom kjernetida. Hun er vant til at når hun kommer til barnehagen, så skjer det og det. Hvis hun en dag kommer senere enn normalt, må jeg forklare henne nøye at idag blir det litt annerledes osv. Noe av det viktigste som skjer i en barnehage er at barnet blir møtt av en av personalet når det kommer. Tidligvakta har da ansvar for å møte hvert enkelt barn i garderoben, likeså har senvakta ansvar for å følge barn som skal hjem, ut til garderoben. Kommer barnet, uanmeldt, utenom dette tilspunktet, så kan man heller ikke forvente at en av personalet skal stå klar.... Til det er de oftest for få ansatte. Uansett er vi sikkert ikke helt uenige. Barnehagen må være fleksibel, innenfor visse grenser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Hehe, hadde toåringen min fått spise når hun ville, så hadde hun ikke gjort annet ;-) Nei, ærlig talt! Unger trenger faste rutiner. I motsatt fall risikerer man å oppfostre tyranner som skal ha alt på sin måte. Stakkars de ungene når de begynner på skolen.... Det er viktig lærdom i å tilpasse seg rutiner. Dette skaper trygghet og uforutsigbahet og dermed trygge, glade barn. Det er ikke dermed sagt at barnehagen ikke skal høre på foreldrene i det hele tatt. Foreldrene kan komme med ønsker for sitt barn, så kan barnehagen se om det er praktisk mulig å løse dette innenfor deres pedagogiske rammer. Barnehagen er heldigvis ikke bare en oppbevaringsplass for ungene våre, men et sted ungene kan trives og lære. Igjen er jeg helt enig med deg, Togli. Du skriver det jeg mener, bare så mye bedre Det gjelder å ha en åpen kommunikasjon og kunne møtes på halvveien. Fra alle parter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hehe, hadde toåringen min fått spise når hun ville, så hadde hun ikke gjort annet ;-) Nei, ærlig talt! Unger trenger faste rutiner. I motsatt fall risikerer man å oppfostre tyranner som skal ha alt på sin måte. Stakkars de ungene når de begynner på skolen.... Det er viktig lærdom i å tilpasse seg rutiner. Dette skaper trygghet og uforutsigbahet og dermed trygge, glade barn. Det er ikke dermed sagt at barnehagen ikke skal høre på foreldrene i det hele tatt. Foreldrene kan komme med ønsker for sitt barn, så kan barnehagen se om det er praktisk mulig å løse dette innenfor deres pedagogiske rammer. Barnehagen er heldigvis ikke bare en oppbevaringsplass for ungene våre, men et sted ungene kan trives og lære. Jeg vet det er barnehager og spesielt Sfo+ er som nå innfører individuellt tilpasset aktivitet og målltidsaktiviteter. Bakgrunnen for tanken er vell at fellesaktiviteter til nå er dette vært løsninger gjort fordi de er praktiske, skjult under at det er "sosialiserende". Tanken om at barn er fosskjesllige og at de må behandles forskjellig for å bli behandlet likt, er vell mer tanken rundt "barnas valg". Tror du alle barn er sultne på samme tid? slitne på samme tid? ferdig med en aktivitet på samme tid? at alle syns den samma aktiviteten er like morsom? Personlig mener jeg verken noe om ditt eller datt, men syns det er spennende med nytenkning og gleder meg til å høre erfaringer som blir gjort både med dette og "døgnåpne " barnehager for den saks skyld. Hvilke utviklingsprosjekter syns du er mest spennende om dagen? eller som du stiller forventniger til? Noe fra den nye rammeplanen kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg må bare si, jeg blir svett av de holdningene sine, jeg er kjempeglad jeg ikke har og har hatt barna mine i barmnehagen der du er, med de gammeldagse holdningene der. Stiller meg helt uforstående til hva du mener. Faktisk er vi den barnehagen som har best rykte på oss. Jeg får vel bare si at heldigvis har vi ikke det som forelder i vår barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1174144827' post='3575349] Nei. Men jeg føler meg allikvel egnet til å jobbe i barnehage. Ja, selvsagt kan du være egnet til å jobbe i barnehage selv om du ikke har barn! Det var ikke derfor jeg spurte. Jeg tenkte bare at dersom du hadde barn selv- så ville du kanskje sett saken også fra den andre siden? Ulike mennesker kan ha litt ulike rutiner for sine barn. Og barn kan være forskjellige. Og soverutinene endres også avh av alder. Husker da en av mine var små. Sovnet 18.30-19 hver kveld. Opp igjen 5-6 og holdt det gående noen timer. Trengte da tidlig og sen lur i barnehagen. Dette barnet er den dag i dag et utpreget A-menneske... når det er sagt- så skjønner jeg godt det du beskriver. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hos oss tar de også ting på sparket og det er jo bare fint:-) Jeg ser likevel at jenta mi f.eks. blir usikker når hun kommer utenom kjernetida. Hun er vant til at når hun kommer til barnehagen, så skjer det og det. Hvis hun en dag kommer senere enn normalt, må jeg forklare henne nøye at idag blir det litt annerledes osv. Noe av det viktigste som skjer i en barnehage er at barnet blir møtt av en av personalet når det kommer. Tidligvakta har da ansvar for å møte hvert enkelt barn i garderoben, likeså har senvakta ansvar for å følge barn som skal hjem, ut til garderoben. Kommer barnet, uanmeldt, utenom dette tilspunktet, så kan man heller ikke forvente at en av personalet skal stå klar.... Til det er de oftest for få ansatte. Uansett er vi sikkert ikke helt uenige. Barnehagen må være fleksibel, innenfor visse grenser. Jeg tror slett ikke vi er så veldig uenig. Men jeg tror et barn som lærer at det kommer til ulike tider hele veien, vil bli vant til det- og lære seg å forholde seg til det. Likeledes som barn som spiser frokost hjemme, ikke blir vant til å spise frokost i barnehagen. Uansett hva barnet er vant til, vil det "andre" bli litt anerledes og kanskje litt mer utfordrende å forholde seg til. Kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Hos oss tar de også ting på sparket og det er jo bare fint:-) Jeg ser likevel at jenta mi f.eks. blir usikker når hun kommer utenom kjernetida. Hun er vant til at når hun kommer til barnehagen, så skjer det og det. Hvis hun en dag kommer senere enn normalt, må jeg forklare henne nøye at idag blir det litt annerledes osv. Noe av det viktigste som skjer i en barnehage er at barnet blir møtt av en av personalet når det kommer. Tidligvakta har da ansvar for å møte hvert enkelt barn i garderoben, likeså har senvakta ansvar for å følge barn som skal hjem, ut til garderoben. Kommer barnet, uanmeldt, utenom dette tilspunktet, så kan man heller ikke forvente at en av personalet skal stå klar.... Til det er de oftest for få ansatte. Uansett er vi sikkert ikke helt uenige. Barnehagen må være fleksibel, innenfor visse grenser. Du peker på et kjempeviktig poeng, Togli. Det at barn trenger forbredelse, spes småbarna. De som kommer når som helst på dagen blir kastet inn i det som skjer, og bruker lang tid på å komme inn i dagen. Vi ser veldig klart at de som kommer til ca fast tid og på foremiddagen, tilpasser seg mye bedre og raskere om dagene. Og ja, det kan dessverre være vanskelig å ta i mot barnet best mulig når det kommer sånn plutselig. Man har kansjke satt i gang aktiviteter, noe er på tur, noen gjør i stand til måltid etc. Men selvfølgelig prøver vi vårt beste. Noe annet skulle bare mangle Men jeg ser også gleden barna har ved å møte hverandre om morngenen før leken har kommet skikkelig i gang. Mange av de setter seg ned å spiser for kosens skyld, sammen med de andre, selv om de har spist hjemme. Hilsninger hos toddlerene er faktisk helt spesiell. =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1174145298' post='3575359] Stiller meg helt uforstående til hva du mener. Faktisk er vi den barnehagen som har best rykte på oss. Jeg får vel bare si at heldigvis har vi ikke det som forelder i vår barnehage. Klart dere er heldige som har tusen stykker på venteliste, det er vell litt over gjennomsnittet det vil jeg tro. Vi to trenger ikke å være enige eller usakelige for den saks skyld. Men klart jeg reagerer på at førskolelærere greier å lire ut av seg utsagn om foreldre og foreldres praktsis med utgangspunkt i caset du her representerer. Jeg har troren på at selvinnsikt i egen rolle, langt på vei bidrar til et bra utviklingspotensiale for barnehager generellt. Men en kan også klappe seg på nrystkassen og si; Her er alt godt nok, ingen over, ingen under og ingen forbedreingspotensialer. Da har man i grunn gjprt det ganske bra syns jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Ja, selvsagt kan du være egnet til å jobbe i barnehage selv om du ikke har barn! Det var ikke derfor jeg spurte. Jeg tenkte bare at dersom du hadde barn selv- så ville du kanskje sett saken også fra den andre siden? Ulike mennesker kan ha litt ulike rutiner for sine barn. Og barn kan være forskjellige. Og soverutinene endres også avh av alder. Husker da en av mine var små. Sovnet 18.30-19 hver kveld. Opp igjen 5-6 og holdt det gående noen timer. Trengte da tidlig og sen lur i barnehagen. Dette barnet er den dag i dag et utpreget A-menneske... når det er sagt- så skjønner jeg godt det du beskriver. :-) Ja ja.. Jeg skjønner godt at barn endrer vaner etc. Og jeg prøver virkelig å forstå disse foreldrene. Men det er dette med sovingen jeg ikke helt skjønner. For det er jo ikke hver dag. Leveres han tidlig, så er han aldri trøtt hos oss. Og jeg tror faktisk ikke det er så vanskelig å tilpasse søvnrytmen til en såpass stor gutt i forhold til dagsrytmen vår. Men tar oenget ditt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 har du barn selv? Selv om Angelica ikke har barn selv, synes jeg ikke det er rart at hun ønsker barna i størst mulig grad har samme rytme i barnehagedagen. Hvis alle barna skal spise og sove til ulike tider blir det jo svært vanskelig å få i gang fellesaktiviteter og turer i barnehagen. De har jo tross alt ikke en ansatt for hvert barn. Fleksibilitet må til - fra begge sider. Barnehageansatte må ikke glemme at de er til for barnas og foreldrenes skyld, og ikke omvendt - til tross for lange køer til mange barnehager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Klart dere er heldige som har tusen stykker på venteliste, det er vell litt over gjennomsnittet det vil jeg tro. Vi to trenger ikke å være enige eller usakelige for den saks skyld. Men klart jeg reagerer på at førskolelærere greier å lire ut av seg utsagn om foreldre og foreldres praktsis med utgangspunkt i caset du her representerer. Jeg har troren på at selvinnsikt i egen rolle, langt på vei bidrar til et bra utviklingspotensiale for barnehager generellt. Men en kan også klappe seg på nrystkassen og si; Her er alt godt nok, ingen over, ingen under og ingen forbedreingspotensialer. Da har man i grunn gjprt det ganske bra syns jeg. Nå må du faktisk utdype hva du mener. En barnehage er mer enn oppbevaringsplass. Vi tilbyr barna så uendelig mye mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Selv om Angelica ikke har barn selv, synes jeg ikke det er rart at hun ønsker barna i størst mulig grad har samme rytme i barnehagedagen. Hvis alle barna skal spise og sove til ulike tider blir det jo svært vanskelig å få i gang fellesaktiviteter og turer i barnehagen. De har jo tross alt ikke en ansatt for hvert barn. Fleksibilitet må til - fra begge sider. Barnehageansatte må ikke glemme at de er til for barnas og foreldrenes skyld, og ikke omvendt - til tross for lange køer til mange barnehager. Takk ;o) Vi har fjorten små, en viss rutine må faktisk til for å få flyt i hverdagen "Fleksibilitet må til - fra begge sider. Barnehageansatte må ikke glemme at de er til for barnas og foreldrenes skyld, og ikke omvendt - til tross for lange køer til mange barnehager." Heeelt enig. Nå har vi feks utvidet åpningstiden etter ønske fra foreldrene. Det er ikke bare bare for oss, men så klart. Vi må jo ha en åpningstid som foreldrene kan bruke.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/3/#findComment-2193901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.