Gå til innhold

Til barnehageforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Selv om Angelica ikke har barn selv, synes jeg ikke det er rart at hun ønsker barna i størst mulig grad har samme rytme i barnehagedagen. Hvis alle barna skal spise og sove til ulike tider blir det jo svært vanskelig å få i gang fellesaktiviteter og turer i barnehagen. De har jo tross alt ikke en ansatt for hvert barn.

Fleksibilitet må til - fra begge sider. Barnehageansatte må ikke glemme at de er til for barnas og foreldrenes skyld, og ikke omvendt - til tross for lange køer til mange barnehager.

Dette med om hun har barn selv eller ikke er fullstendig irrelevant, og det var ikke derfor jeg spurte.

Jeg har alltid vært veldig fornøyd med de barnehagene vi har brukt til våre barn. De har vært flexible- og vi har selvsagt også forsøkt tilpasse oss feks kjernetid (alltid levering før 10 feks).

Et av mine barn _var_ og _er_ A-menneske- som alle dager stod opp mellom 5-6. Ergo sovnet han ofte ved frokosten i barnehagen (i 9 tiden). Dette godtok barnehagen. Og det ble tatt hensyn til. Han ble omså med på turer sovende i sin barnevogn (dette var 1-6 års avd).

jeg har alltid likt tilbudet i barnehager. Jeg har alltid vært imponert over hvor flinke barnehagene er i det å forsøke gjøre barnet selvstendig (feks smøre maten selv, vaske hender selv etc).

Jeg har ikke lest hele tråden, og ville ikke kritisere trådstarter. Eneste jeg ville med sp.målet var å høre om hun også så det fra andre siden. (Og det har hun svart på- og slik jeg forstår henne- så kan hun se begge sider.)

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

37

• sammfunnskritiker

18

• Hatsumomo

7

• puttelulle

3

Angelica :o)

Dette med om hun har barn selv eller ikke er fullstendig irrelevant, og det var ikke derfor jeg spurte.

Jeg har alltid vært veldig fornøyd med de barnehagene vi har brukt til våre barn. De har vært flexible- og vi har selvsagt også forsøkt tilpasse oss feks kjernetid (alltid levering før 10 feks).

Et av mine barn _var_ og _er_ A-menneske- som alle dager stod opp mellom 5-6. Ergo sovnet han ofte ved frokosten i barnehagen (i 9 tiden). Dette godtok barnehagen. Og det ble tatt hensyn til. Han ble omså med på turer sovende i sin barnevogn (dette var 1-6 års avd).

jeg har alltid likt tilbudet i barnehager. Jeg har alltid vært imponert over hvor flinke barnehagene er i det å forsøke gjøre barnet selvstendig (feks smøre maten selv, vaske hender selv etc).

Jeg har ikke lest hele tråden, og ville ikke kritisere trådstarter. Eneste jeg ville med sp.målet var å høre om hun også så det fra andre siden. (Og det har hun svart på- og slik jeg forstår henne- så kan hun se begge sider.)

Må bare svare til deg.

Hadde gutten vært kjempetrøtt kl 09. hadde vi selvfølgelig lagt han. Han har gått hos oss siden han var under året og da trengte han 2 -3 lurer om dagen. Men nå er han såpass gammel at han helt fint holder ut til kl 11 - halv 12. Derfor, føles det ut som motarbeidelse, når de noen dager kommer med han sent og han har sovet kl 0900. Ja, du skjønner sikkert hva jeg mener. Tror vi egentlig tenker det samme :)

Gjest sjøstjerna

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174147103' post='3575392]

Må bare svare til deg.

Hadde gutten vært kjempetrøtt kl 09. hadde vi selvfølgelig lagt han. Han har gått hos oss siden han var under året og da trengte han 2 -3 lurer om dagen. Men nå er han såpass gammel at han helt fint holder ut til kl 11 - halv 12. Derfor, føles det ut som motarbeidelse, når de noen dager kommer med han sent og han har sovet kl 0900. Ja, du skjønner sikkert hva jeg mener. Tror vi egentlig tenker det samme :)

Ja, tror nok også vi er enige. .-)

Har ikke fått med meg hvor gammel den gutten var. Men sover han bare en gang om dagen er det jo rart at de vil ha det sånn. :-)

Gjest togli

Jeg vet det er barnehager og spesielt Sfo+ er som nå innfører individuellt tilpasset aktivitet og målltidsaktiviteter. Bakgrunnen for tanken er vell at fellesaktiviteter til nå er dette vært løsninger gjort fordi de er praktiske, skjult under at det er "sosialiserende".

Tanken om at barn er fosskjesllige og at de må behandles forskjellig for å bli behandlet likt, er vell mer tanken rundt "barnas valg". Tror du alle barn er sultne på samme tid? slitne på samme tid? ferdig med en aktivitet på samme tid? at alle syns den samma aktiviteten er like morsom?

Personlig mener jeg verken noe om ditt eller datt, men syns det er spennende med nytenkning og gleder meg til å høre erfaringer som blir gjort både med dette og "døgnåpne " barnehager for den saks skyld.

Hvilke utviklingsprosjekter syns du er mest spennende om dagen? eller som du stiller forventniger til? Noe fra den nye rammeplanen kanskje?

Jeg er helt klart enig med deg når det gjelder det at barnehagen har forbedringspotensiale. Sånn er det vel overalt. Allikevel tror jeg man skal være forsiktig med å la barn ta ansvar for å styre sitt eget liv altfor mye på egenhånd. Dette høres ofte positivt ut, men kan like gjerne føles som et altfor stort ansvar å bære for et lite menneske... Ang. tisdspunkter for måltider, så synes jeg ikke dette er barnets ansvar å bestemme. Alle vet at mange i dagens samfunn sliter med f.eks. overvekt. Man vet at måltider bør spises med så og så mange timers mellomrom. Av den grunn synes jeg det er voksne som må ta ansvaret for _når_ maten skal spises. Akkurat nå står min toåring her og maser om at hun er sulten. Hun vil ha skive, banan, eple etc.. Det er en time siden hun spiste godt med mat ;-)

Vi har måttet være veldig konsekvente på at mat skal spises til bestemte tider. Hun skjønner det fortsatt ikke helt, så vi sliter litt med masing ennå;-)

Ang. nye planer etc, så antar jeg du tenker på Kunnskapsløftet? Dette er i og for seg en god plan. Det jeg ikke liker like godt med planen er at alt er så målstyrt. Barn blir styrt av mål fra de er ganske små. Dessuten skal de hele tiden bevisstgjøres på egne mål og om de har nådd målene. Jeg er ikke helt enig med meg selv i om dette er så veldig fornuftig.....

Gjest togli

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174145228' post='3575356]

Igjen er jeg helt enig med deg, Togli. Du skriver det jeg mener, bare så mye bedre ;)

Det gjelder å ha en åpen kommunikasjon og kunne møtes på halvveien. Fra alle parter :)

Takk:-) Skjønte deg godt i første innlegg, jeg da ;-)

Annonse

Gjest Elextra

ok :o)

sammfunnskritiker

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174146053' post='3575374]

Nå må du faktisk utdype hva du mener.

En barnehage er mer enn oppbevaringsplass. Vi tilbyr barna så uendelig mye mer.

Utdype hva?

Mitt poeng har vell vært at jeg syns du utviser arroganse og et negativt syn på foreldrene, og at du "problematiserer" ting som jeg ikke kan skjønne skal være problemtiske i det hele tatt. Noen ganger tenker jeg at de nest beste løsningene, kan være god nok.

Jeg mener klart at man kan velge å imøtekomme foreldrene som et "problem", eller se problemet som en utfordring, og jeg er ikke i tvil om hvilket perspektiv som fremmer samarbeidet mellom barnehagen og foreldrene mest og best.

Men tvi tvi, vi må ikke være enige her og at du velger å se dette mer problematisk enn meg, er jo først og fremst et problem for deg. Jeg for min del, hadde ikke ofret store energien på dette.

såfremt du ikke jobber i en kommunal barnehage, med høyt fravær, uten innleie....

Utdype hva?

Mitt poeng har vell vært at jeg syns du utviser arroganse og et negativt syn på foreldrene, og at du "problematiserer" ting som jeg ikke kan skjønne skal være problemtiske i det hele tatt. Noen ganger tenker jeg at de nest beste løsningene, kan være god nok.

Jeg mener klart at man kan velge å imøtekomme foreldrene som et "problem", eller se problemet som en utfordring, og jeg er ikke i tvil om hvilket perspektiv som fremmer samarbeidet mellom barnehagen og foreldrene mest og best.

Men tvi tvi, vi må ikke være enige her og at du velger å se dette mer problematisk enn meg, er jo først og fremst et problem for deg. Jeg for min del, hadde ikke ofret store energien på dette.

såfremt du ikke jobber i en kommunal barnehage, med høyt fravær, uten innleie....

Har du noen gang jobbet i barnehage??

sammfunnskritiker

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174151862' post='3575425]

Har du noen gang jobbet i barnehage??

Det har jeg gjort og er der nå om dagen. Jeg er nett i et prosjekt i en barnehage og får virkelig sett barnehagen fra innsiden. Personlig mener jeg at barnehagen kan oppfattes som et regid system, med profesjoner som lett "låser" seg i barnehagekulturen. Men selvsagt det gjelder ikke alle.

Det har jeg gjort og er der nå om dagen. Jeg er nett i et prosjekt i en barnehage og får virkelig sett barnehagen fra innsiden. Personlig mener jeg at barnehagen kan oppfattes som et regid system, med profesjoner som lett "låser" seg i barnehagekulturen. Men selvsagt det gjelder ikke alle.

Int.

Hvilken aldersgruppe?

Ja, det er lett å bli husblind. Har sett mange eksempel på det.

Dagsrytmen til barnehagen? Det er det dårligste argumentet jeg har hørt for å tvinge foreldre til å gjøre ting på barnehagens premisser. Her i bygda, er det stein hard konkurranse mellom barneg\hagene, og fleksibilitet og individuellt tilpasset er ideal som går igjen. Pass deg så barnehagen din, ikke går akterut. Dagens foreldre krever nemlig sitt.

"pass deg så barnehagen din, ikke går akterut."

Det kan jeg ikke tenke meg sk jer noen steder, det er et skrikende behov for barnehageplasser og foreldrene er villig til å godta det meste bare for å få plass.

Enig. Foreldrene på vår avdeling (også småbarn med 14 barn) er generelt kjempeflinke til å ta kontakt når barnet skal ha fri/er syk. Har ennå ikke opplevd noen som kommer tuslende langt ut på formiddagen, de aller fleste har levert barnet sitt før halv ti, noe som er greit da 10 er tiden vi begynner å gå ut eller har planlagt andre aktiviteter.

Og som du sier Angelica, mange av smårollingene hos oss spiser også frokost bare for kosens skyld, de har gjerne spist hjemme, men syntes det er vel så kjekt å spise litt med de andre før leken begynner. Og gjerne en liten flirekonsert med tutekoppene harmende løs på bordet og festlige lyder på tur :)

Som sagt, toddlernes måter å være sammen på er ganske så unike :)

Annonse

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174147103' post='3575392]

Må bare svare til deg.

Sovetiden hos oss er alt fra halv tolv til kl 14.

Men vi har to som er nettopp blitt 1 år og de to kommer halv syv om morgenen når vi åpner, de er gjerne kjempetrøtte sånn i 9 tiden.

Det er klart vi legger dem da så de får sove litt, men det er heller ingen problem at vi kanskje legger dem for en liten periode i 13 tiden igjen, foreldrene syntes ikke det er noe problem og så små barn trenger gjerne å hvile seg flere ganger i løpet av dagen.

Jeg er helt klart enig med deg når det gjelder det at barnehagen har forbedringspotensiale. Sånn er det vel overalt. Allikevel tror jeg man skal være forsiktig med å la barn ta ansvar for å styre sitt eget liv altfor mye på egenhånd. Dette høres ofte positivt ut, men kan like gjerne føles som et altfor stort ansvar å bære for et lite menneske... Ang. tisdspunkter for måltider, så synes jeg ikke dette er barnets ansvar å bestemme. Alle vet at mange i dagens samfunn sliter med f.eks. overvekt. Man vet at måltider bør spises med så og så mange timers mellomrom. Av den grunn synes jeg det er voksne som må ta ansvaret for _når_ maten skal spises. Akkurat nå står min toåring her og maser om at hun er sulten. Hun vil ha skive, banan, eple etc.. Det er en time siden hun spiste godt med mat ;-)

Vi har måttet være veldig konsekvente på at mat skal spises til bestemte tider. Hun skjønner det fortsatt ikke helt, så vi sliter litt med masing ennå;-)

Ang. nye planer etc, så antar jeg du tenker på Kunnskapsløftet? Dette er i og for seg en god plan. Det jeg ikke liker like godt med planen er at alt er så målstyrt. Barn blir styrt av mål fra de er ganske små. Dessuten skal de hele tiden bevisstgjøres på egne mål og om de har nådd målene. Jeg er ikke helt enig med meg selv i om dette er så veldig fornuftig.....

Helt enig med deg Togli! Skulle tatt seg ut om den ene jenta på avdelingen vår skulle få spise når hun ville.

Hun fortærer glatt de 10 skivene (ja faktisk TI) hun har med seg i matboksen sin hver dag. Og hun kan gjerne finne på å mase om mer skiver etter at hun har spist 5 skiver til frokost.

Sånt fungerer bare ikke på en småbarnsavdeling, det aller viktigste for barn 1-3 er rutiner,rutiner og rutiner. Å overlate ansvaret til så små barn, det er ikke fungerbart rent pratisk.

Enig. Foreldrene på vår avdeling (også småbarn med 14 barn) er generelt kjempeflinke til å ta kontakt når barnet skal ha fri/er syk. Har ennå ikke opplevd noen som kommer tuslende langt ut på formiddagen, de aller fleste har levert barnet sitt før halv ti, noe som er greit da 10 er tiden vi begynner å gå ut eller har planlagt andre aktiviteter.

Og som du sier Angelica, mange av smårollingene hos oss spiser også frokost bare for kosens skyld, de har gjerne spist hjemme, men syntes det er vel så kjekt å spise litt med de andre før leken begynner. Og gjerne en liten flirekonsert med tutekoppene harmende løs på bordet og festlige lyder på tur :)

Som sagt, toddlernes måter å være sammen på er ganske så unike :)

Ja :D

Det er så kjekt å se å de.

Men du, tutekopper? Det er det ingen barn som bruker hos oss.Prøv med glass i deres størrelse, du får de ikke til å bytte tilbake etterpå ;)

Sovetiden hos oss er alt fra halv tolv til kl 14.

Men vi har to som er nettopp blitt 1 år og de to kommer halv syv om morgenen når vi åpner, de er gjerne kjempetrøtte sånn i 9 tiden.

Det er klart vi legger dem da så de får sove litt, men det er heller ingen problem at vi kanskje legger dem for en liten periode i 13 tiden igjen, foreldrene syntes ikke det er noe problem og så små barn trenger gjerne å hvile seg flere ganger i løpet av dagen.

Ja, sånn hadde vi det og. Tingen nå er jo at de kommer midt i lunsjen/leggetiden og ungen har sovet. Det føler jeg blir litt feil når det ikke er noe som helst grunn til at han trenger å sove kl 09.00 :)

Gjest togli

Helt enig med deg Togli! Skulle tatt seg ut om den ene jenta på avdelingen vår skulle få spise når hun ville.

Hun fortærer glatt de 10 skivene (ja faktisk TI) hun har med seg i matboksen sin hver dag. Og hun kan gjerne finne på å mase om mer skiver etter at hun har spist 5 skiver til frokost.

Sånt fungerer bare ikke på en småbarnsavdeling, det aller viktigste for barn 1-3 er rutiner,rutiner og rutiner. Å overlate ansvaret til så små barn, det er ikke fungerbart rent pratisk.

Wow!! Ti skiver i matpakka på barnehagen?! Da hadde jeg blitt bekymra gitt ;-)

Heldigvis er ikke min toåring slik at hun spiser mer enn normalt, men hun skal stadig ha noe i munnen. Sånn var også storesøstra på seks år når hun var på samme alder. Hun er forøvrig tynn som en strek... Jeg _vet_ at vi må være veldig strenge med mattidene ellers blir det konstant masing fra morgen til kveld :-/

sammfunnskritiker

"pass deg så barnehagen din, ikke går akterut."

Det kan jeg ikke tenke meg sk jer noen steder, det er et skrikende behov for barnehageplasser og foreldrene er villig til å godta det meste bare for å få plass.

Jeg mener at det nå har startet en kamp mellom barnehagene, der foreldrene krever og forlanger mer, og er mer bevisst det pedagogiske innholdet. Ergo tror jeg at barnehagene i større grad, må kunne selge seg selv ut fra hva de har å bidra med.

Samme utvikling ser vi for skolen også. Flere og flere velger aslternativer til den offntlige skolen? Hvorfor det? Jeg tenker også her kvalitatativt innhold og foreldrenes krav til innhold.

sammfunnskritiker

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1174154858' post='3575453]

Int.

Hvilken aldersgruppe?

Ja, det er lett å bli husblind. Har sett mange eksempel på det.

Jeg er både på småbarnsavdeling og på stor avdeling. Forøvrig er jeg mest på liten, og mye til og fra, innom flere barnehager, men i samme barnehage over en tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...