sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Helt enig med deg Togli! Skulle tatt seg ut om den ene jenta på avdelingen vår skulle få spise når hun ville. Hun fortærer glatt de 10 skivene (ja faktisk TI) hun har med seg i matboksen sin hver dag. Og hun kan gjerne finne på å mase om mer skiver etter at hun har spist 5 skiver til frokost. Sånt fungerer bare ikke på en småbarnsavdeling, det aller viktigste for barn 1-3 er rutiner,rutiner og rutiner. Å overlate ansvaret til så små barn, det er ikke fungerbart rent pratisk. Jeg anbefaler deg å se forskning gjort ved cambridge universyty , angående spedbarnsforskning, så vil du kanskje ikke være fullt så snevertsynt neste gang du uttaler deg om rutiner, rutiner og atter rutiner...og det evinnelige behove disse barna skal ha for rutiner.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Wow!! Ti skiver i matpakka på barnehagen?! Da hadde jeg blitt bekymra gitt ;-) Heldigvis er ikke min toåring slik at hun spiser mer enn normalt, men hun skal stadig ha noe i munnen. Sånn var også storesøstra på seks år når hun var på samme alder. Hun er forøvrig tynn som en strek... Jeg _vet_ at vi må være veldig strenge med mattidene ellers blir det konstant masing fra morgen til kveld :-/ Betyr det at du forkaster teori om at barn regulerer/ evner å skille mett fra sulten, og evt hvilken alder tenker du barn gjør det? Når de er blitt voksne? Når de er tre mnd? fem år? Konfirmant? Evt hva gjør det med et barn som ikke får regulere mett/sulten selv over tid? Læring evt feilæring? Hva rettferdiggjør det ene, fremfor det andre? Ble litt nyskjerrig nå, siden du hadde så bra peiling, i alle fall mening angående saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1174158752' post='3575482] Ja Det er så kjekt å se å de. Men du, tutekopper? Det er det ingen barn som bruker hos oss.Prøv med glass i deres størrelse, du får de ikke til å bytte tilbake etterpå Ja er tutekopper på alle. Samtlige ser ut som om de har vært i dusjen om de får bruke vanlige kopper. De eldste er nettopp fylt 2, kanskje når de blir litt eldre så blir det vanlige kopper. Men foreløpig går det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Wow!! Ti skiver i matpakka på barnehagen?! Da hadde jeg blitt bekymra gitt ;-) Heldigvis er ikke min toåring slik at hun spiser mer enn normalt, men hun skal stadig ha noe i munnen. Sånn var også storesøstra på seks år når hun var på samme alder. Hun er forøvrig tynn som en strek... Jeg _vet_ at vi må være veldig strenge med mattidene ellers blir det konstant masing fra morgen til kveld :-/ Hehe faktisk. Og for en appetitt. Og hun er jammen litt bollete på kroppen også men hun er ei superherlig jente. Det er svært forskjell på appetittene blandt barna, og noen spiser jo svært så mye. Men det er foreldrene som sender med så masse mat så det er jo de som bestemmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Ja er tutekopper på alle. Samtlige ser ut som om de har vært i dusjen om de får bruke vanlige kopper. De eldste er nettopp fylt 2, kanskje når de blir litt eldre så blir det vanlige kopper. Men foreløpig går det ikke. Du. Det gå!! r Hos oss begynner de når de er 1,2 år. Da begynner de med små shotglass. Det tar ikke lange tiden før de får større glass.. Og nå som de begynner å fylle to så får de småe voksenglass. Ikke noe søl i hele tatt.. De vendte seg til det på få dager. Men det er viktig at de har størrelseen tilpasset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1174167014' post='3575551] Du. Det gå!! r Hos oss begynner de når de er 1,2 år. Da begynner de med små shotglass. Det tar ikke lange tiden før de får større glass.. Og nå som de begynner å fylle to så får de småe voksenglass. Ikke noe søl i hele tatt.. De vendte seg til det på få dager. Men det er viktig at de har størrelseen tilpasset. Hehe ok. får høre med ped.leder - men akkurat nå er så himla hektisk hos oss at et slik prosjekt får ligge til sommeren, når vi faktisk har mulighet til å prøve ut ting med fulltallige voksne. Her om dagen hadde vi en mannlig vikar, gjett om det var mange smårollinger som følte seg utrygge da Vi kunne like godt ha latt være å hatt vikaren for de var flere av de små som ble så redde og gråt, at det ble dobbelt opp med jobb uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Hehe ok. får høre med ped.leder - men akkurat nå er så himla hektisk hos oss at et slik prosjekt får ligge til sommeren, når vi faktisk har mulighet til å prøve ut ting med fulltallige voksne. Her om dagen hadde vi en mannlig vikar, gjett om det var mange smårollinger som følte seg utrygge da Vi kunne like godt ha latt være å hatt vikaren for de var flere av de små som ble så redde og gråt, at det ble dobbelt opp med jobb uansett. "Hehe ok. får høre med ped.leder - men akkurat nå er så himla hektisk hos oss at et slik prosjekt får ligge til sommeren, når vi faktisk har mulighet til å prøve ut ting med fulltallige voksne." Det er bare å prøve vettu. De små er så mye mer kompetente enn hva vi tror. Hos oss dekker de bordet selv, smører maten (de eldste), spiser grøt/suppe selv og rydder etter måltidet. Alt går Men kjenner til det med for lite bemanning. Veldig tungt i lengden. For oss hjalp det å legge om på dagsrytmen. Da ble vi ikke så sårbare om vi ble mindre bemannet. "Her om dagen hadde vi en mannlig vikar, gjett om det var mange smårollinger som følte seg utrygge da Vi kunne like godt ha latt være å hatt vikaren for de var flere av de små som ble så redde og gråt, at det ble dobbelt opp med jobb uansett" Nei? Huffda... Vi har hatt en mann en gang + mange arbeider som jobbet i førsten. Barna elsket de. Hang på de.. Skjønner vi var heldige 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Betyr det at du forkaster teori om at barn regulerer/ evner å skille mett fra sulten, og evt hvilken alder tenker du barn gjør det? Når de er blitt voksne? Når de er tre mnd? fem år? Konfirmant? Evt hva gjør det med et barn som ikke får regulere mett/sulten selv over tid? Læring evt feilæring? Hva rettferdiggjør det ene, fremfor det andre? Ble litt nyskjerrig nå, siden du hadde så bra peiling, i alle fall mening angående saken. "Betyr det at du forkaster teori om at barn regulerer/ evner å skille mett fra sulten, og evt hvilken alder tenker du barn gjør det? Når de er blitt voksne? Når de er tre mnd? fem år? Konfirmant?" Man spiser ikke nødvendigvis fordi man er sulten. Mange kjedespiser f.eks. Jeg tror barn som er vant til å ha mat tilgjengelig hele tiden og så er tilbøyelige til å fortsette med det. Noen voksne er også slik, men voksne må selv forsøke å ta fornuftige valg. Det er for mye forlangt at barn skal ta slike valg. Mine barn har stort sett ganske faste spisetider med få muligheter til småspising mellom måltidene (vi gjør sevsagt unntak der det er naturlig) og jeg satser på at de etterhvert kjenner på kroppen at dette er riktig. De to eldste (seks og ni) hadde fint klart å styre matinntaket selv fordi de er vant med å ha det slik - slik var ikke seksåringen når hun var yngre. Nå er det toåringen som må bli vant til at spising mellom måltidene, normalt sett, ikke skal skje. Jeg ønsker ikke å bidra til at ungene mine skal få spiseproblemer. Mat spises fordi det er nødvendig for at kroppen skal fungere godt, ikke fordi man skal bruke mat som middel for å døyve andre eventuelle problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica :o) Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg er både på småbarnsavdeling og på stor avdeling. Forøvrig er jeg mest på liten, og mye til og fra, innom flere barnehager, men i samme barnehage over en tid. Ok. Hvor mange barn er det på småbarnsavdelingen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 "Betyr det at du forkaster teori om at barn regulerer/ evner å skille mett fra sulten, og evt hvilken alder tenker du barn gjør det? Når de er blitt voksne? Når de er tre mnd? fem år? Konfirmant?" Man spiser ikke nødvendigvis fordi man er sulten. Mange kjedespiser f.eks. Jeg tror barn som er vant til å ha mat tilgjengelig hele tiden og så er tilbøyelige til å fortsette med det. Noen voksne er også slik, men voksne må selv forsøke å ta fornuftige valg. Det er for mye forlangt at barn skal ta slike valg. Mine barn har stort sett ganske faste spisetider med få muligheter til småspising mellom måltidene (vi gjør sevsagt unntak der det er naturlig) og jeg satser på at de etterhvert kjenner på kroppen at dette er riktig. De to eldste (seks og ni) hadde fint klart å styre matinntaket selv fordi de er vant med å ha det slik - slik var ikke seksåringen når hun var yngre. Nå er det toåringen som må bli vant til at spising mellom måltidene, normalt sett, ikke skal skje. Jeg ønsker ikke å bidra til at ungene mine skal få spiseproblemer. Mat spises fordi det er nødvendig for at kroppen skal fungere godt, ikke fordi man skal bruke mat som middel for å døyve andre eventuelle problemer. Litt rart menneskesyn du har i forhold til barn syns jeg. Et spedbarnsforskningsprosjekt ved cambridge universyty konkluderer med at barn helt ned i spedbarnsalder tregulerer sult 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 [quote name=Angelica )' timestamp='1174175641' post='3575631] Ok. Hvor mange barn er det på småbarnsavdelingen? i de barnehagene der jeg er/har vært er det mellom 12 og 15 barn, stort sett 3-5 ansatte, avhengig av hvilken barnehage jeg har vært i. Antall barn har stort sett hatt sammenheng med barnas alder og litt med plass/areal og type utfordringer de har hatt på avdelingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Litt rart menneskesyn du har i forhold til barn syns jeg. Et spedbarnsforskningsprosjekt ved cambridge universyty konkluderer med at barn helt ned i spedbarnsalder tregulerer sult Hvis du leser innleggene mine en gang til, så ser du at jeg ikke her snakker om at barn ikke selv kan regulere sult. Det jeg prøver å si er at det er ikke alltid sultfølelse som avgjør om vi putter noe i munnen. Hadde det vært så enkelt at vi mennesker kun spiste når vi var sultne, så hadde vel alt vært såre vel. Da hadde vi heller ikke hatt problemer som spiseforstyrrelser. Mitt poeng er at barn må læres opp til at mat skal spises fordi kroppen trenger mat med jevne mellomrom. Dette fåes nok lettest til ved at barn bli vant til faste rutiner mht måltider. Hvis jeg skal sammenligne med de av mine venner som er overvektige, så ser jeg godt at de fra barnsben av har vært vant til å småspise mellom de faste måltidene. De av oss som aldri har hatt vektproblemer har vært vant til faste måltider og faste rutiner mht inntak av mat. Nå sier jeg ikke at dette er nok grunnlag for å si at jeg har rett, men jeg trodde egentlig dette var allment kjent... Men altså - vi snakker nok litt forbi hverandre. Små barn kan helt klart regulere sult selv, men de ber ikke nødvendigvis om mat _kun_ når de kjenner sultfølelse. See? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2194397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Dagsrytmen til barnehagen? Det er det dårligste argumentet jeg har hørt for å tvinge foreldre til å gjøre ting på barnehagens premisser. Her i bygda, er det stein hard konkurranse mellom barneg\hagene, og fleksibilitet og individuellt tilpasset er ideal som går igjen. Pass deg så barnehagen din, ikke går akterut. Dagens foreldre krever nemlig sitt. Vår barnehage lar barna stort sett sove og spise etter behov. Men å sove formiddagslur kl 9 var da VELDIG tidlig... Da eldstemann gikk i småbarnsavd. spiste og sov barna til faste tider, og vi gjorde selvsagt ikke noe for å sabotere barnehagens rytme på våre fridager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270658-til-barnehageforeldre/page/5/#findComment-2195099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.