Gjest trultemor26 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Knerten har blitt 2,5 mnd gammel. Han har en periode hatt kolikk, men har vært grei og snill 5. kvelden på rad nå. Ikke noe smertehyl, men han begynner å skrike når han er trøtt. Det eneste som funker da er å pakke på han tøy og legge han ut i vogna. Jeg må eventuelt trille vogna litt, men ikke allid. Han sovner ikke inne der han måtte befinne seg, i vippestol eller liknende, ikke på armen, ikke i senga si. Han har vel sovnet i senga si et par ganger i løpet av hans liv. Om kvelden har vi ikke fått noe årnings på leggerutiner siden han som regel har skreket seg blå pga kolikken. Vi har fått han til å sovne på ulike vis, trillet han i vogn, la han høre på lyden av rennende vann, bære han rundt i vognbaggen etc. Har jeg klart å roe han har jeg også ammet han i søvn, alt for å få han til å sovne. Nå har vi da store sovne-problemer. Spesielt om kvelden. Legger jeg han i senga si begynner han bare å kave og kaver seg opp til han begynner å skrike. Ingenting fungerer. Jeg kan ikke la han skrike for mye i senga si eller på soverommet generelt fordi storesøster sover på den andre siden av veggen, og det er superlytt. Så det ender med at jeg pakker på han klær, stapper han i vogna og sender han ut. Da må jeg som regel trille en del for at han skal sovne. Han er sikkert overtrøtt. Så sover han ute en liten stund, så våkner han og mens han ennå er i halvsvima tar jeg han ut av ytterklærne, og ned i senga mi og ammer han i søvn. Løfter han deretter over i sin egen seng. Vi har ikke fått etablert noen rytme i henhold til legging pga kolikken hans, altså vi har ikke fast leggetid. Men når han er i godt humør får han varmt bad og babymassasje før han blir lagt i senga si. Dette virker på ingen måte søvndyssende nei, og han begynner å kave så fort han havner oppi senga. *sukk* Vi har da altså storesøster å ta hensyn til, pluss at jeg ikke ORKER mer av skrikinga hans. Hva gjør vi? Jeg vet vi gjør en masse feil, jeg vet vi driver og skyter oss selv i foten, men hovedprioriteringen vår har vært å få han i søvn på en eller annen måte. Når er det vanlig å ha skikkelig rytme på lurer og legging for kvelden? Når kan man begynne med litt Ferber-light? I går tenkte jeg at jeg ikke skulle gi meg ved å ikke ta han med til stua igjen. Men det var hyl og skrik fra ende til annen. Jeg holdt han, lot han ligge for seg selv, sang for han, strøk han, alt jeg kunne komme på, jeg sang vel og styra et kvarters tid og han hylskrek hele tiden. Storesøster våkna heldigvis ikke. Tok jeg frem puppen hylte han enda mer. Så jeg måtte jo bare kaste inn håndkledet til slutt da, og ta han med opp i stua. Han var jo død-trøtt stakkars. Jeg la han i vognbaggen sin og bar han litt rundt, da sovna han innen kort tid. Dette går jo ikke i lengden. *hjelp* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessemamma Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Uff dette hørtes slitsomt ut. Har ikke hatt kolikk-barn selv, så kan ikke råde deg på bakgrunn av erfaring, men jeg tror at jeg i din situasjon ville prioritert at babyen får sove og dere får litt egentid på kvelden (2,5 mnd med kolikk har nok vært slitsomt både for dere og babyen). Jeg synes en 2,5 mnd gamel baby er altfor liten å la ligge å skrike. Mitt råd er at du prøver å få inn et fast mønster for legging slik at dette blir forutsigbart og trygt, og så etterhvert når leggetid og kveldsrutiner er innarbeidet kan du jobbe med at h*n skal lære å sovne alene i sengen sin. Hva med å gjøre som du gjør: å legge han ut i vognen sin etter kveldsstell og amming og la han sovne der, og så bare flytte bagen inn på soverommet uten å vekke babyen, så kan h*n bare sove i bagen. Etterhvert kan du kanskje prøve å legge h*n i bagen på soverommet (kanskje sørge for at det er godt kjølig på soverommet, slik at det nesten blir som ute) Dette er nok lettere sagt enn gjort kanskje... Har som sagt ikke erfaring med kolikk baby selv, men lykke til håper dere får til gode legge/sovne rutiner etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2193502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Stakkars, det høres slitsomt ut. Jeg har ikke erfaring med kolikk-barn, men eldstejenta var veldig avhengig av å ligge tett til noe når hun var baby, så hun lå i vognen hele natta helt til hun var 3-4 mnd. Vi forsøkte å legge henne i senga, men det nyttet ikke. Hun mistrivdes tydelig der. Husk at kolikken trolig er over om ikke lenge hos dere, den varer ikke evig heldigvis. Kanskje dere bare kan la han være i vogna om natta, ta med vognbaggen på soverommet, evt. sette baggen opp i senga han skal bruke, hvis dere ikke har mulighet å ha vognen på soverommet. Hos oss var det iallfall ikke vanskelig å få henne over fra vogna til senga når hun ble litt større og mer robust. Hun ville fortsatt ha det lunt og godt, og det gjorde vi ved å legge et mykt håndkle oppe ved hodet hennes som hun kunne legge kinnet inntil. Dette gjør forresten lillesøster nå også. Lykke til, og hold ut denne slitsomme perioden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2193836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trultemor26 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Stakkars, det høres slitsomt ut. Jeg har ikke erfaring med kolikk-barn, men eldstejenta var veldig avhengig av å ligge tett til noe når hun var baby, så hun lå i vognen hele natta helt til hun var 3-4 mnd. Vi forsøkte å legge henne i senga, men det nyttet ikke. Hun mistrivdes tydelig der. Husk at kolikken trolig er over om ikke lenge hos dere, den varer ikke evig heldigvis. Kanskje dere bare kan la han være i vogna om natta, ta med vognbaggen på soverommet, evt. sette baggen opp i senga han skal bruke, hvis dere ikke har mulighet å ha vognen på soverommet. Hos oss var det iallfall ikke vanskelig å få henne over fra vogna til senga når hun ble litt større og mer robust. Hun ville fortsatt ha det lunt og godt, og det gjorde vi ved å legge et mykt håndkle oppe ved hodet hennes som hun kunne legge kinnet inntil. Dette gjør forresten lillesøster nå også. Lykke til, og hold ut denne slitsomme perioden. Takk for svar! Jeg tror nok kolikken er over, for han har ikke skreket sånn på en hel uke nå. *tommel opp* Men kolikken har jo gjort at vi ikke har fått han til å øve på å sovne selv. Så det jeg lurer på er åssen vi skal komme inn i gode vaner når han nå er vant til å trilles og tralles og dulles og dalles i søvn. Hvordan skal han kunne ligge i senga si når han nekter å være i samme rom som den. Jeg har rullet sammen et helseteppe til en pølse og lagt som en hestesko i senga hans, sånn at det blir litt lunere, og koseteppe mot hode/kinn har vi prøvd. Nytter ikke. Vil ikke ligge der. Koseteppe funka bra på snuppa (nå 20 mnd) og hun bruker koseteppe ennå. Det å ha han i vognbaggen som en overgang var en god ide. Jeg vil jo helst at han skal klare å sovne på egen hånd, men hvordan få det til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2194611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trultemor26 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Uff dette hørtes slitsomt ut. Har ikke hatt kolikk-barn selv, så kan ikke råde deg på bakgrunn av erfaring, men jeg tror at jeg i din situasjon ville prioritert at babyen får sove og dere får litt egentid på kvelden (2,5 mnd med kolikk har nok vært slitsomt både for dere og babyen). Jeg synes en 2,5 mnd gamel baby er altfor liten å la ligge å skrike. Mitt råd er at du prøver å få inn et fast mønster for legging slik at dette blir forutsigbart og trygt, og så etterhvert når leggetid og kveldsrutiner er innarbeidet kan du jobbe med at h*n skal lære å sovne alene i sengen sin. Hva med å gjøre som du gjør: å legge han ut i vognen sin etter kveldsstell og amming og la han sovne der, og så bare flytte bagen inn på soverommet uten å vekke babyen, så kan h*n bare sove i bagen. Etterhvert kan du kanskje prøve å legge h*n i bagen på soverommet (kanskje sørge for at det er godt kjølig på soverommet, slik at det nesten blir som ute) Dette er nok lettere sagt enn gjort kanskje... Har som sagt ikke erfaring med kolikk baby selv, men lykke til håper dere får til gode legge/sovne rutiner etterhvert. Takk for svar! Kolikken er nok over, for han har ikke skreket på den måten på en hel uke nå. Men han skriker når han blir trøtt og må ha hjelp til å sovne. Men hvordan få han til å sovne selv? Det var et godt forslag du kom med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2194637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Takk for svar! Jeg tror nok kolikken er over, for han har ikke skreket sånn på en hel uke nå. *tommel opp* Men kolikken har jo gjort at vi ikke har fått han til å øve på å sovne selv. Så det jeg lurer på er åssen vi skal komme inn i gode vaner når han nå er vant til å trilles og tralles og dulles og dalles i søvn. Hvordan skal han kunne ligge i senga si når han nekter å være i samme rom som den. Jeg har rullet sammen et helseteppe til en pølse og lagt som en hestesko i senga hans, sånn at det blir litt lunere, og koseteppe mot hode/kinn har vi prøvd. Nytter ikke. Vil ikke ligge der. Koseteppe funka bra på snuppa (nå 20 mnd) og hun bruker koseteppe ennå. Det å ha han i vognbaggen som en overgang var en god ide. Jeg vil jo helst at han skal klare å sovne på egen hånd, men hvordan få det til. Ja, det er ikke enkelt å avvenne han med rutiner som gir han både varme og kos til han sovner, men han er jo så liten ennå, og han kjenner ikke til noe anna. Jeg tror jeg ville satset på vognbaggen jeg. På den måten tar dere det iallfall i små steg. Når han blir enda litt større så prøver dere neste. La han ha med et lite koseteppe eller en koseklut han kan legge kinnet/hodet inntil også i vognbaggen, sånn at han har noe kjent også den dagen han skal over i senga. Vi bruker forresten lammeskinn i senga til snuppa. Prøver vi å fjerne det, blir hun urolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2194869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buenget Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Been there done that....Dette er som å lese om oss. Vi har nå en 4 mnd gammel baby som er på vei ut av kolikkhelvete (sakte men sikkert) og ei 2 år gammel storesøster som sover i rommet ved siden av babyen (det er lytt!) Jeg sier ikke at vi har løsningen, mem jeg kan iallefall fortelle hva vi gjør og hvordan vi tenker. Det første jeg vil si er at dere har min fulle sympati - kolikkproblemer er tøft og slik barneskrik kan gjøre ethvert menneske gal! Deretter vil jeg be dere om å stresse ned det at dere ikke har fått innkjørt leggerutiner på en 2,5 mnd baby. Vi kjørte minste motstands vei på storesøster (som også hadde kolikk) til hun var 4 mnd (rett og slett for å overleve selv) og har ikke slitt med leggingen i ettertid. Når kolikkin ga seg helt da hun var 4-5 mnd begynte vi et strengere regime med konsekvent leggerutine dvs bad, pupp og rett i seng. Puppen ble kuttet ut da hun var ca 9-10 mnd, da måtte vi gjennom en Ferber men det tok bare 3-4 netter så var det greit. Vi håper selvsagt at den neste vil kunne følge samme oppskrift, men vi foretar oss ikke noe før kolikken definitivt er over, og det er den ikke helt enda. Inntil dagjør vi det minstemann krever for å få til å sove om kvelden, og vi PRØVER å ikke bekymre oss over manglende rutiner. Det er absolutt ikke gøy - vi er slitne som rakkern - men av erfaring vet vi at det går over og da skal ungene på sikt også dele rom. De værste nettene ligger den som har nattevakt på stua med babyen, men vi har også latt babyen ligge vegg i vegg med søster noen netter og det har gått fint. (Men da har vi hoppet opp ganske raskt vel og merke) Så nå legger den lille seg enten ved at hun trilles i søvn, kjører bil (folk ibyen tror sikkert vi kjører pirattaxi om natta) og vi bysser, laller og gjør alt i vår makt for å få henne til å finne roen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2196745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trultemor26 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Been there done that....Dette er som å lese om oss. Vi har nå en 4 mnd gammel baby som er på vei ut av kolikkhelvete (sakte men sikkert) og ei 2 år gammel storesøster som sover i rommet ved siden av babyen (det er lytt!) Jeg sier ikke at vi har løsningen, mem jeg kan iallefall fortelle hva vi gjør og hvordan vi tenker. Det første jeg vil si er at dere har min fulle sympati - kolikkproblemer er tøft og slik barneskrik kan gjøre ethvert menneske gal! Deretter vil jeg be dere om å stresse ned det at dere ikke har fått innkjørt leggerutiner på en 2,5 mnd baby. Vi kjørte minste motstands vei på storesøster (som også hadde kolikk) til hun var 4 mnd (rett og slett for å overleve selv) og har ikke slitt med leggingen i ettertid. Når kolikkin ga seg helt da hun var 4-5 mnd begynte vi et strengere regime med konsekvent leggerutine dvs bad, pupp og rett i seng. Puppen ble kuttet ut da hun var ca 9-10 mnd, da måtte vi gjennom en Ferber men det tok bare 3-4 netter så var det greit. Vi håper selvsagt at den neste vil kunne følge samme oppskrift, men vi foretar oss ikke noe før kolikken definitivt er over, og det er den ikke helt enda. Inntil dagjør vi det minstemann krever for å få til å sove om kvelden, og vi PRØVER å ikke bekymre oss over manglende rutiner. Det er absolutt ikke gøy - vi er slitne som rakkern - men av erfaring vet vi at det går over og da skal ungene på sikt også dele rom. De værste nettene ligger den som har nattevakt på stua med babyen, men vi har også latt babyen ligge vegg i vegg med søster noen netter og det har gått fint. (Men da har vi hoppet opp ganske raskt vel og merke) Så nå legger den lille seg enten ved at hun trilles i søvn, kjører bil (folk ibyen tror sikkert vi kjører pirattaxi om natta) og vi bysser, laller og gjør alt i vår makt for å få henne til å finne roen. Lykke til! Du skriver at da eldste var 4-5 mnd ble det strengere med bad pupp og rett i seng. Ville ungen ligge i senga si da? Sovna h*n i senga si? Det er der vi er nå, han vil ikke ligge i senga si. Så jeg ammer han i søvn i min seng, og bærer han over når jeg skal legge meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2196749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buenget Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Du skriver at da eldste var 4-5 mnd ble det strengere med bad pupp og rett i seng. Ville ungen ligge i senga si da? Sovna h*n i senga si? Det er der vi er nå, han vil ikke ligge i senga si. Så jeg ammer han i søvn i min seng, og bærer han over når jeg skal legge meg. Storesøster hadde vogna si som seng inntil hun ble for stor. Tror det var da hun var 4-5 mnd. Jeg har aldri kunnet amme mine liggende så da hun begynte å ligge i egen seng ammet jeg henne sittende på en stol og lot henne sovne i armene mine og så la jeg henne ned i senga. Vi hadde aldri problemer med det så der har jeg ingen tips. Vet ikke hvordan du tenker, men jeg var til å begynne med bekymret for at storesøster ikke ville kunne forstå forskjell på natt og dag siden hun lå i baggen uansett tid på døgnet. Men vår erfaring var at det heller var andre rutiner som det at vi påvirklet lys, lyd og aktivitetsnivå som lærte henne det når kolikken begynte å bli bedre vel og merke. Jeg tror ikke det er så lett å "oppdra "en baby som har vondt - da må man bare godta unntakstilstand selv om det er pyton for mor og far. Så hvis din lille sover bedre i baggen (eller noe annet) enn i senga så ville jeg ha godtatt det en stund. Jeg tror alltids at tiden for å sove i seng vil komme så snart smertene er borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2196999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trultemor26 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Storesøster hadde vogna si som seng inntil hun ble for stor. Tror det var da hun var 4-5 mnd. Jeg har aldri kunnet amme mine liggende så da hun begynte å ligge i egen seng ammet jeg henne sittende på en stol og lot henne sovne i armene mine og så la jeg henne ned i senga. Vi hadde aldri problemer med det så der har jeg ingen tips. Vet ikke hvordan du tenker, men jeg var til å begynne med bekymret for at storesøster ikke ville kunne forstå forskjell på natt og dag siden hun lå i baggen uansett tid på døgnet. Men vår erfaring var at det heller var andre rutiner som det at vi påvirklet lys, lyd og aktivitetsnivå som lærte henne det når kolikken begynte å bli bedre vel og merke. Jeg tror ikke det er så lett å "oppdra "en baby som har vondt - da må man bare godta unntakstilstand selv om det er pyton for mor og far. Så hvis din lille sover bedre i baggen (eller noe annet) enn i senga så ville jeg ha godtatt det en stund. Jeg tror alltids at tiden for å sove i seng vil komme så snart smertene er borte. Kolikken er over her, har hatt en laaang periode som har vært bra hvertfall. Er vel nesten 2 uker nå uten en eneste skrikekveld (pga smerter vel og merke). I stad fikk jeg sett på hotel cæsar med han sittende på fanget, så gikk jeg og la han etter det. Ammet han i søvn i senga mi. Jeg kan jo prøve å begynne å amme han mens jeg holder han, så får jeg lagt han i senga si med en gang, men ofte har han begynt å tulle da. Han sovner ikke av seg selv i vognbaggen sin heller, med mindre jeg gjynger han i den. Vi er obs på å skille mellom dag og natt. Vanskelig å senke aktivitetsnivået pga snuppa på 1,5 år er som en tornado inntil hun legger seg klokka 19, men etter det er det jo stille da. Og det er alltid mørkt på soverommet, han sovner faktisk ikke hvis lyset er på, så jeg får jo ikke lest eller noe, må jo bare ligge ser og døse av selv, men det er jo bare deilig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270684-soveproblemer-25-mnd/#findComment-2197116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.