Gå til innhold

15 åringen drakk på nytt i går, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest moren til tenåringen
Skrevet

Ungdommen min kom hjem i går og jeg luktet alkohol. Han dro i 7 tiden og kom hjem kl 12. I den perioden har han drukket. Var ikke synlig beruset. Har snakket på en hyggelig måte om dette før, og han er enig. Likavel drikker han. Hva gjør jeg videre? kan vel ikke aksepteres? Først nekta han, men så innrømte han å ha drukket bittelitt hjembrent. Ble ingen bråk ut av dette, men mangler tanke på hva jeg gjør videre.

nickk1365381076
Skrevet

Jeg ville gitt han en medalje. Hjemme klokka 12 og ikke synlig beruset? På en lørdag?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg ville gitt han en medalje. Hjemme klokka 12 og ikke synlig beruset? På en lørdag?

???

15 år?

Du er ikke seriøs.

Skrevet

Når min 15-åring drakk tok jeg henne med i bilen, nøstet opp hvor hun hadde fått alkohol fra og var innom alle foreldre. Alle foreldrene jeg var innom var like sjokkerte over at deres barn drakk, noen heiv seg faktisk også med i bilen og ble med på "oppnøstigen".

Jeg brydde meg ikke om hvilken tid det var på døgnet, men fullførte "oppdraget" hver gang. Den ene etter den andre av ungdommene tilsto for sine foreldre, og det kom frem sannheter i alle hus. For hver gang nye foreldre fikk vite om hva barna deres drev med ute, ble det lettere å få kontroll og få en slutt på dette.

Jeg synes IKKE det er greit at barn på 15 år drikker eller ruser seg på annen måte. Og tro det eller ei, men det syntes ingen av de andre foreldrene heller. De var takknemlig for at noen turde å ta denne runden og informere. Og ingen syntes jeg var noen "moralsk vokter", for jeg hadde mitt egen berusede barn med i bilen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har ingen konkrete råd til deg. Vet ikke hva man kan gjøre med sånt- annet enn det du har gjort. Nemlig å prate med tenåringen. Og fortelle hva du mener.

Skal følge med på innspillene du får. Og jeg håper flest mulig kan svare.

Skrevet

???

15 år?

Du er ikke seriøs.

Det er vel akkurat i den aldersgruppen de fleste ungdom begynner å smake på alkohol.

nickk1365381076
Skrevet

???

15 år?

Du er ikke seriøs.

Det var ikke meg da jeg var 15, for å si det sånn.

Det finnes verre ting en 15 åring kan finne på, men for all del, hiss dere gjerne opp.

Jeg synes ikke det var så mye å få ståpels over.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det var ikke meg da jeg var 15, for å si det sånn.

Det finnes verre ting en 15 åring kan finne på, men for all del, hiss dere gjerne opp.

Jeg synes ikke det var så mye å få ståpels over.

Ikke vet jeg hva som er vanlig.

Men jeg synes 15 år er for ungt. Ærlig talt. Jeg mener det er vår jobb og forsøke utsette debut for alkohol. De er jo så unge! Kan bli lurt til både det ene og det andre- til å gjøre ting de aldri ville gjort i edru tilstand.

Hisse meg opp gjør jeg ikke her nå. Men jeg ville nok reagert som trådstarter dersom min 15 åring hadde drukket (og trådstarter synes ikke dette er greit).

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er vel akkurat i den aldersgruppen de fleste ungdom begynner å smake på alkohol.

Personlig var jeg eldre.

Og foreløpig har min 16 åring også utsatt alkohol-debut.

Men dette varierer sikkert fra sted til sted- og avhengig hvem man omgås etc?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Når min 15-åring drakk tok jeg henne med i bilen, nøstet opp hvor hun hadde fått alkohol fra og var innom alle foreldre. Alle foreldrene jeg var innom var like sjokkerte over at deres barn drakk, noen heiv seg faktisk også med i bilen og ble med på "oppnøstigen".

Jeg brydde meg ikke om hvilken tid det var på døgnet, men fullførte "oppdraget" hver gang. Den ene etter den andre av ungdommene tilsto for sine foreldre, og det kom frem sannheter i alle hus. For hver gang nye foreldre fikk vite om hva barna deres drev med ute, ble det lettere å få kontroll og få en slutt på dette.

Jeg synes IKKE det er greit at barn på 15 år drikker eller ruser seg på annen måte. Og tro det eller ei, men det syntes ingen av de andre foreldrene heller. De var takknemlig for at noen turde å ta denne runden og informere. Og ingen syntes jeg var noen "moralsk vokter", for jeg hadde mitt egen berusede barn med i bilen.

Tusen takk. Den historien skal jeg huske på. Dette er utrolig TØFT men konkret tips.

Skrevet

Inndragning av goder? Innetid klokken ti i helgene en periode, mindre ukepenger...

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med egne unger der enda, men litt tanker. Her har dere snakket om det å drikke. Det virker som dere har en god dialog. Det er kanskje ikke lett å få stoppet drikkingen, men å forby at han tar hjemmebrent, burde gå. Det er jo mange som lager noe jalla, farlig drittsprit! Det er hva du må snakke om med han. Prøv å møtes på midten i det minste. Det er jo ikke bra at han drikker, men bra at han har kontroll? (Kom lettere beruset hjem) Mitt råd blir: Fortell om hjemmebrent og hva det kan gjøre med folk. Var det ikke masse dødsfall pga hjemmebrent for en stund siden? Jeg mener ikke å skremme deg.....Beklager om jeg gjorde det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med egne unger der enda, men litt tanker. Her har dere snakket om det å drikke. Det virker som dere har en god dialog. Det er kanskje ikke lett å få stoppet drikkingen, men å forby at han tar hjemmebrent, burde gå. Det er jo mange som lager noe jalla, farlig drittsprit! Det er hva du må snakke om med han. Prøv å møtes på midten i det minste. Det er jo ikke bra at han drikker, men bra at han har kontroll? (Kom lettere beruset hjem) Mitt råd blir: Fortell om hjemmebrent og hva det kan gjøre med folk. Var det ikke masse dødsfall pga hjemmebrent for en stund siden? Jeg mener ikke å skremme deg.....Beklager om jeg gjorde det.

Men du har et viktig poeng. Det med hjemmebrent - man vet ikke hva man får. Det kan være tresprit som man faktisk kan dø av.

Så dette ER viktig å videreformidle. Og det var et godt råd du kom med til trådstarter om å snakke med poden om dette.

Skrevet

15-åringer drikker! Greit at de _ikke får lov_ av foreldrene, men dette er en vanlig alder å teste alkohol på - selv var jeg yngre enn dette. Ikke mye man får gjort med det, men likevel synes jeg det er bra at han faktisk var hjemme klokken 12 og i tillegg ikke var synlig beruset. Det vitner om selvkontroll, og er kjempebra når alkoholdebuter allerede er unnagjort. Ikke alle 15-åringer som har begreper om når de skal stanse....

Skrevet

Personlig var jeg eldre.

Og foreløpig har min 16 åring også utsatt alkohol-debut.

Men dette varierer sikkert fra sted til sted- og avhengig hvem man omgås etc?

...og jeg var nok dessverre mye yngre. Men heldigvis så har også min 16 åring utsatt debuten sin.

Gjest spinoff
Skrevet

Ha ha ha. Glad jeg ikke har så hysteriske foreldre.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ha ha ha. Glad jeg ikke har så hysteriske foreldre.

Hva mener så du foreldre bør gjøre dersom deres 15 åring kommer hjem beruset?

Skrevet

Men du har et viktig poeng. Det med hjemmebrent - man vet ikke hva man får. Det kan være tresprit som man faktisk kan dø av.

Så dette ER viktig å videreformidle. Og det var et godt råd du kom med til trådstarter om å snakke med poden om dette.

Ja, det er faktisk det som er mest skremmende, at de ikke helt er klar over hvilken fare de utsetter seg selv med. Jaja, det går jo helst godt...

Gjest melmøll
Skrevet

...og jeg var nok dessverre mye yngre. Men heldigvis så har også min 16 åring utsatt debuten sin.

Jeg bare lurer på en ting, hvordan kan dere foreldre vite når barna deres begynner å drikke? Min mor trodde jeg begynte på 18-årsdagen, men jeg begynte tå år tidligere. Men jeg var lur nok til å ikke komme beruset hjem.

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting, hvordan kan dere foreldre vite når barna deres begynner å drikke? Min mor trodde jeg begynte på 18-årsdagen, men jeg begynte tå år tidligere. Men jeg var lur nok til å ikke komme beruset hjem.

Jeg vet - men det blir for privat til å legge ut her. Hvordan andre vet - har jeg ikke ide om:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...