Gå til innhold

Boligmarket i DKK ned 25%?

Anbefalte innlegg

nickk1365381076
Skrevet

http://e24.no/utenriks/article1695971.ece

Nå er ikke Danmark Norge, men jeg ser visse tegn på nervøsitet i Norge også. I de siste ukene har det kommet flere og flere spekulasjonsboliger på markedet, dvs boliger som kun er kjøpt for videresalg. Det kan virke som om spekulantene er redde for en prisnedgang, og har begynt å kvitte seg med prosjektene.

Psykologi er viktig for prisene, så dette kan det bli morsomt å følge med på fremover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er brått veldig få på visninger, det skjedde forrige uke. Megler sier at nær halvparten av kundene sitter med to boliger, og snittiden før de får solgt er doblet siste mnd. Det kan være forbigående, og pga påsken, men dette er starten på sesongen, da burde det vært motsatt, og burde skjedd nærmere påsken. Hvis det ikke kommer oppgang like etter påsken, så er krisa på glid. I tillegg kommer problemet med tinglysing av borettslagsleiligheter, som nå tar flere uker. Borettslagsleilighetene skal i tillegg lyses ut på forkjøpsrett før de kan ovetas. Oppå der kom det bekreftede varselet om kjappe renteøkninger. Mange kjøpte bil før bilavgiftsendringene og har utsatt huskjøpet. Det er sannsynligvis de som har mest penger, da avgiftene ble øket på de bilene som disse ofte kjøper.

Tror vi. Men ingen -vet-. Krakket i 1990 kom som julenissen på kjerringa, ingen ante noe som helst.

Jeg kan mimre litt om rekkehus som ble solgt for 600' i 1995, som nå koster 1,5-2 mill. Når brukte hus koster mer enn nye, ofte 50% mer, da er noe fullstendig galt og veldig kunstig.

Skrevet

FÅr håpe jeg rekker å selge - SÅ kan det gå rakt ned :-)

Er jo endringer i skatteregler som gjør det mindre lønnsomt å leie ut fordi som har mange leil. Mulig mange av de velger å selge seg ned. Tror det går en grense på 6-7 leil eller noe sånt.

nickk1365381076
Skrevet

Det er brått veldig få på visninger, det skjedde forrige uke. Megler sier at nær halvparten av kundene sitter med to boliger, og snittiden før de får solgt er doblet siste mnd. Det kan være forbigående, og pga påsken, men dette er starten på sesongen, da burde det vært motsatt, og burde skjedd nærmere påsken. Hvis det ikke kommer oppgang like etter påsken, så er krisa på glid. I tillegg kommer problemet med tinglysing av borettslagsleiligheter, som nå tar flere uker. Borettslagsleilighetene skal i tillegg lyses ut på forkjøpsrett før de kan ovetas. Oppå der kom det bekreftede varselet om kjappe renteøkninger. Mange kjøpte bil før bilavgiftsendringene og har utsatt huskjøpet. Det er sannsynligvis de som har mest penger, da avgiftene ble øket på de bilene som disse ofte kjøper.

Tror vi. Men ingen -vet-. Krakket i 1990 kom som julenissen på kjerringa, ingen ante noe som helst.

Jeg kan mimre litt om rekkehus som ble solgt for 600' i 1995, som nå koster 1,5-2 mill. Når brukte hus koster mer enn nye, ofte 50% mer, da er noe fullstendig galt og veldig kunstig.

Jeg kjøpte for 270000 og solgte for 1,8 mill, så jeg kan ikke klage. Nå skal jeg tilbake i det norske markedet om ca 5 måneder, så jeg håper på en liten nedkjøling.

nickk1365381076
Skrevet

FÅr håpe jeg rekker å selge - SÅ kan det gå rakt ned :-)

Er jo endringer i skatteregler som gjør det mindre lønnsomt å leie ut fordi som har mange leil. Mulig mange av de velger å selge seg ned. Tror det går en grense på 6-7 leil eller noe sånt.

Det er andelen av nye, ubygde boliger som legges ut som jeg har sett økt. Mange har kjøpt disse når prosjektet ble lagt ut for salg, og videreselger til høyere pris når de står klare. Nå virker det som om spekulantene begynner å få kalde føtter.

Det du sier spiller sikkert også inn for de som kjøper for utleie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...