Gå til innhold

barnehagestengt i sommer...

Anbefalte innlegg

Vi har kun fått beskjed om at barnehagen var stengt i fellesferie (uke 28-30) i fjor, og at den antagelig blir det i år også. Synes det er ganske håpløst å forholde oss til. Ferie må jo bestilles, jobben må ha beskjed, og vi må evt. finne en annen løsning de ukene vi må jobbe i fellesferien. Tre uker synes jeg dessuten er lenge... Andre venninner med barn sier deres barnehager er stegt i kun to uker, og det er jo greit. De anmsatte der har jo også krav på ferie, men herregud - foreldre burde få beskjed i god tid i forveien!?

Hvor lenge er deres barnehager stegt, og når er de stengt, og har dere andre alternativer for ungene når den er stengt? Må nok belage meg på å ta med poden en uke eller noe på jobb... Er håpløst for far å ta med poden på jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270932-barnehagestengt-i-sommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen vår hadde alltid stengt i to uker. De hadde redusert åpningstid i mange flere uker, men det var bare en halvtime mindre morgen og kveld, så det gikk greit.

Vi var alltid nødt til å ta ferie når barnehagen var stengt, vi hadde ingen som kunne passe så små barn så lenge. Et år samordnet jeg litt med søsteren min, hun har en sønn som er et år yngre enn min datter, slik at vi byttet på å passe begge etpar dager.

Jeg har hørt om private barnehager som stenger 6 - 8 uker hver sommer, så man må nok bare være glad til for at det ikke er så ille.

I Oslo er SFO stengt absolutt hele juli hvert år, da er riktignok ungene litt større...

Gjest prust

Vi har hatt våre i kommunal familiebarnehage de to første barnehageårene, og da er alltid barnehagen steng i jula, i påsken og fire uker om sommeren. Så vi har alltid tatt sommerferie i juli!

Nå er det siste året vi har barn i familiebarnehagen, så da blir vi litt mer fleksibel mht sommerferien, men så vil vi jo ha to på skolen, og siden sfo har stengt i juli, så blir det vel til at vi fortsetter med fri i juli....

Vår barnehage har pleid å holde stengt i to uker hver sommer, men i år er den bare stengt i en uke. Men man må la barna få alle ferieukene sine likevel. Jeg har inntrykk av at det er vanlig med 2-3 uker sommerstengt, kanskje mer i små, private barnehager.

Mrs. Wallace

Vi har ikke barnehagebarn akkurat nå, men guttungens barnehage var åpen hele sommeren. Samtidig var det påbudt å ta ut barna i tre ferieuker i løpet av juni/juli, minst to av dem sammenhengende. Det var en grei og fleksibel løsning for de som ikke har mulighet til å bestemme ferietiden sin selv.

På SFO har de stengt hele juli.

Annonse

Gjest efoll

Men vent og gled deg til barnet begynner på sfo!

Sfo er nemlig stengt HELE juli måned, i hvert fall i vår kommune (og jeg tror det er vanlig de fleste steder). Vå barnehage har stengt to uke i sommer. Da har barna tilbud om å gå i en annen barnehage i bydelen, men det synes jeg er et dårlig alternativ. Der er jo ikke barnet kjent heller.

Jeg synes egentlig at det er greit åat de holder barnehagen stengt noen uker. så får heller arbeidsgivere til foreldre med barn prioritere disse når ferien "deles ut". Eller de må godta at barn må være med på jobb....

Barnehagen vår stenges ikke. Vi må gi beskjed innen en frist for når vi skal ta ut ferie for barnet, for barnet MÅ ha 3 ukers sammenhengende ferie i løpet av sommeren. Så planlegger de ferien sin etter det, men ser ikke bort fra at det blir innleide folk der i sommer.

Barnehagen vår hadde alltid stengt i to uker. De hadde redusert åpningstid i mange flere uker, men det var bare en halvtime mindre morgen og kveld, så det gikk greit.

Vi var alltid nødt til å ta ferie når barnehagen var stengt, vi hadde ingen som kunne passe så små barn så lenge. Et år samordnet jeg litt med søsteren min, hun har en sønn som er et år yngre enn min datter, slik at vi byttet på å passe begge etpar dager.

Jeg har hørt om private barnehager som stenger 6 - 8 uker hver sommer, så man må nok bare være glad til for at det ikke er så ille.

I Oslo er SFO stengt absolutt hele juli hvert år, da er riktignok ungene litt større...

Jepp - barna er større, men du må jo like pokker ta ferie/fri likevel, Kan jo ikke lag en på 7 være alene en hel dag mens vi er på jobb. Ikke alle som kan "sette dem bort" til besteforeldre heller. Det blir første sommeren vår med SFO bra jeg har en jobb der det er stille om sommeren - slik at det faktisk er mulig. En ting er sikkert - det er slutt på den tiden hvor hele familien kan ta hele familien samen...

Annonse

Hos oss begynte barnehagen med å ha stengt to uker i juli, i fjor. Frem til da hadde de holdt åpent hele året. De så at det var veldig få barn der i uke 29 og 30, og valgte derfor å stenge for å få unna ferier hos de ansatte mens det var lite barn i barnehagen.

Slike ting bør absolutt avtales i god tid. Og med det mener jeg på det første foreldremøtet på høsten.

Det er flere barnehager som har stengt hele juli, så at deres skal ha stengt i 3 uker bør være greit nok.

Jeg er så heldig at jeg styrer selv når jeg tar ferie, så for oss blir det uansett ikke noe problem. Men jeg forstår veldig godt at det blir det for andre.

Barnehagen vår er ikke stengt, men barna SKAL ha tre uker sammenhengende fri om sommeren. Det må ikke være i fellesferien da, men helst en gang i juni, juli eller august.

Det bør vi få til med vår egen ferie, håper jeg (snuppa er 16 mnd nå og det er første sommerferie det er aktuelt).

Barnehagen vår er ikke stengt, men barna SKAL ha tre uker sammenhengende fri om sommeren. Det må ikke være i fellesferien da, men helst en gang i juni, juli eller august.

Det bør vi få til med vår egen ferie, håper jeg (snuppa er 16 mnd nå og det er første sommerferie det er aktuelt).

Glemte å si at barnehagen fysisk har vært stengt to uker de siste årene, men man slår seg sammen med en annen barnehage i nærheten. Den er også stengt to uker, da er de ungene i "vår" barnehage, og omvendt. Dette for å kunne vaske ned barnehagen.

Ingen ideell løsning, siden ungene ikke er kjent i den andre bhg, men de har jo med seg noen av "sine" voksne... Jeg håper vi får tatt ferie når bhg vår "flytter" i sommer.

Jepp - barna er større, men du må jo like pokker ta ferie/fri likevel, Kan jo ikke lag en på 7 være alene en hel dag mens vi er på jobb. Ikke alle som kan "sette dem bort" til besteforeldre heller. Det blir første sommeren vår med SFO bra jeg har en jobb der det er stille om sommeren - slik at det faktisk er mulig. En ting er sikkert - det er slutt på den tiden hvor hele familien kan ta hele familien samen...

Gjett om jeg vet det! Vi er midt i vår andre periode med SFO, uten overlapp siden det er så mange år mellom barna. Før det har vi hatt to i barnehagen etter tur, med stengning to uker i juli - og lite unger til stede i ukene etter stengningen.

Vi sier at når minstemann er ferdig med SFO, skal vi aldri ha ferie i juli mer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...