Gå til innhold

Barnebidrag

Gjest ei som treng hjelp:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg blir aldri helt klok på den bidragsveilederen på NAV sine sider.

Saken er den at jeg er skilt og har to barn medmin eksmann. Barna er 6 og 9 år. Fra vi skilte oss har jeg mottatt 1800 kroner tilsammen i barnebidrag fra eksen. Dette var en avtale vi inngikk den gang vi skulte oss for snart 3 år siden. Grunnen til at beløpet ble satt så lavt da var atjegmottok så mye støtte fra det offentlige at jeg klarte meg fint uten mer fra han. Fra denne måneden mister jeg støtten fra det offentlige og jeg ser at jeg kommer til å slite økonomisk i tiden fremover.

Jeg tjener ca 280000 kroner årlig, min eksmann omtrent det samme. Han har ca. 12 samværsdøgn i måneden. Jeg har hovedomsorgen og blir derfor lignet i skatteklasse 2. Har månedlige utgifter til SFO på henholdsvis 2200 kr. for minsten og 600 kr. for han eldste. Jeg betaler alt av klær/ utstyr/ turer/ fritidsaktiviteter/ barnepass ol for begge. Hva er det egentlig min eksmann skulle ha betalt meg i barnebidrag i måneden? Jeg har samboermen det har ikke han.

Gjest barnebidrag
Skrevet

Du får vel sånn ca det du har krav på, i flg. bidragskalkulatoren.

Når barnebidrag regnes ut tas det bl.a.hensyn til begges inntekt, antall dager samvær og om den bidragspliktige har flere i sin husstand.

Dere har samme inntekt, og han får samværsfradrag.

Men for å regne ut dette helt nøyaktig bør du ta en tur på NAV og la de gjøre det for deg.

Skrevet

Du får vel sånn ca det du har krav på, i flg. bidragskalkulatoren.

Når barnebidrag regnes ut tas det bl.a.hensyn til begges inntekt, antall dager samvær og om den bidragspliktige har flere i sin husstand.

Dere har samme inntekt, og han får samværsfradrag.

Men for å regne ut dette helt nøyaktig bør du ta en tur på NAV og la de gjøre det for deg.

Må nok kanskje en tur innom NAV ja... jeg fylte inn alle opplysningene jeg har i bidragsveilederen og da får jeg opp at ha skal betale ca. 3000 kroner i måneden slik som situasjonen er nå. Må være helt sikker på at jeg har rett før jeg tar det opp med min eksmann. Han er ikke verdens beste mann å samarbeide med for å si det mildt:-)

Gjest barnebidrag
Skrevet

Må nok kanskje en tur innom NAV ja... jeg fylte inn alle opplysningene jeg har i bidragsveilederen og da får jeg opp at ha skal betale ca. 3000 kroner i måneden slik som situasjonen er nå. Må være helt sikker på at jeg har rett før jeg tar det opp med min eksmann. Han er ikke verdens beste mann å samarbeide med for å si det mildt:-)

Da må det være ting du ikke opplyste om i hovedinnlegget, for jeg regnet ut du hadde krav på ca. 850 kr pr barn. Han fikk en del i fradrag siden han har barna 12 dager pr mnd, det er jo 40 % av tiden. Og dere har lik lønn.

Kalkulatoren er ganske pålitelig. 20 kr skilte det fra hva jeg får til hva jeg skulle fått ut fra kalkulatorens beregninger. Vi har inngått privat avtale.

Lykke til! Jeg vet det om vanskelig ex og økonomi. Er glad avtalen er signert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...