Gå til innhold

Alternativ skole

Anbefalte innlegg

Oj, jeg vet vel for lite om dette til å uttale meg, men uttale meg det gjør jeg likevel :)

Jeg har litt sans for Montesorri, og kunne vel vurdert det hvis det var i nærheten.

Jeg liker ikke Steiner, og ville ikke valgt det.

Jeg ville ikke valgt en veldig fundamentalt kristen skole heller.

Jeg har aldri vurdert noen annen skole enn den vanlige for barnet mitt. Var en liten periode inne på tanken om hjemmeskole, men slo den fort fra meg :)

Bare nyskjerrig; hvordan fungerer hjemmeskole? Og er det "lov" å velge det pga mistrivsel på skolen? Hvordan går man evt frem? Hvem betaler , og hvem er lærer? Jeg....?? ;o) Og hvorfor slo du det fort fra deg.. Ja, ble litt mange spørsmål her, men ;)

Fortsetter under...

Bare nyskjerrig; hvordan fungerer hjemmeskole? Og er det "lov" å velge det pga mistrivsel på skolen? Hvordan går man evt frem? Hvem betaler , og hvem er lærer? Jeg....?? ;o) Og hvorfor slo du det fort fra deg.. Ja, ble litt mange spørsmål her, men ;)

Jeg vet egentlig ikke så mye om det :) Jeg slo det fra meg fordi jeg ikke tror jeg har tålmodighet nok, og fordi skolen har en veldig viktig sosial funksjon.

Jeg vil tro at skoleansvarlig i kommunen kan finne svar for deg.

http://home.online.no/~hunwww/Huv1.htm

Gjest mallet

Øh? Steinerskolen er da basert på antroposofisk filosofi? Riktignok åndelig og sånt, men kristent?

Ja, antroposofien er basert på kristendom. Det finnes mye litteratur rundt forholdet mellom antroposofien og kristendom, her er noe av det nyeste: http://www.hiof.no/index.php?ID=12030&lang=nor

Det er svært mange Steiner-foreldre som ikke forstår denne koblingen, fordi Steinerskolen utad legger vekt på pedagogikken og ikke grunnfilosofien. Jeg selv var ikke klar over hvor sterk koblingen var før jeg kom i snakk med noen som gikk på Steinerhøyskolen for å bli Steiner-lærer, og begynte å lese litt om temaet etterpå.

Gjest mallet

*Hehe* Nei, jeg ser det, men de er i alle fall religionsnøytrale. :o) Antroposofi er dog bedre enn religionsforkynnelse utover det det vanlige skolen bedriver etter mitt synspunkt.

Har du satt deg inn i hva antroposofien egentlig består av? Som frikkadelle sier prøver skolene i Norge å dysse dette ned utad, men antroposofi er absolutt ikke religionsnøytral.

Annonse

Jeg vet egentlig ikke så mye om det :) Jeg slo det fra meg fordi jeg ikke tror jeg har tålmodighet nok, og fordi skolen har en veldig viktig sosial funksjon.

Jeg vil tro at skoleansvarlig i kommunen kan finne svar for deg.

Er enig med deg at den sosiale biten er viktig. Men synd med mistrivsel. Han vil helst bare være hjemme. Skulle ønske jeg kunne møte ham på midten, og hatt hjemmeundervisning noen dager i uken, men vet ikke om det går an. Jeg var heller ikke noe skolelys, så vet ikke om jeg duger til hjemmeundervisning i det hele tatt. I hvert fall ikke i matte....

Gjest Kajja.

Jeg vet ikke så mye om Steiner, men de er vel i hvert fall ikke religiøse? Eller?

De er SVÆRT kristne. Visste det ikke jeg heller, før jeg snakket med en venninne som gikk der.

De lærte salmer også :-)

Ser på hjemmeside ang. antroposofi

http://www.antroposofi.no/

øverst på siden:

"14.03.07 Pinsestevne med Sergej Prokofieff og Odd Lindbråten. "Oppstandelsens mysterium og den åndelige kommunion" PinsestevneOslo, 26.-27. Mai 200" Program Her "

Har du satt deg inn i hva antroposofien egentlig består av? Som frikkadelle sier prøver skolene i Norge å dysse dette ned utad, men antroposofi er absolutt ikke religionsnøytral.

Jeg sjekket bare opp en definisjon i et leksikon og det kom ikke frem der at antroposofien er kristen-relatert (såvidt jeg husker). Da hadde også Steinerskolen vært uaktuell for vårt vedkommende, med mindre vi hadde hatt store problemer med den offentlige skolen da, og det har vi heldigvis ikke. :o)

Gjest Rrose

Andre positive ting med Montessoriskolen er at elevene får arbeidsro. De har en helt annen oppbygning av skoledagen, gjerne med en flere timer lang arbeidsøkt på morgenen (fram til lunsj), hvor ungene får fordype seg i sine emner. Det er i hovedsak "tunge" fag som matte, norsk etc i denne økta. Deretter har elevene en lang pause midt på dagen (f.eks 1 1/2 time) hvor de er ute. Etter utetida er det lagt mer praktiske fag som musikk, kunst og håndverk, gym etc. Kjempelurt!

Elevene har også lengre skoledager, og mindre lekser (da de jobber med materiell og ikke skolebøker).

Hadde jeg hatt en Montesorriskole i nærheten ville jeg valgt denne. Det jeg syns er litt synd er at de ikke har redusert foreldrebetaling for de som har dårlig råd, slik som f.eksempel Steinerskolen har. Stemmer ikke det? Jeg skulle egentlig ønsket meg en blanding mellom Montesorri og Steiner noenganger. Montesorri syns jeg oppfyller mye av mine ønsker for en drømmeskole....men de legger ikke så mye vekt på de kreative fagene, slik jeg har forstått det.

Hadde jeg hatt en Montesorriskole i nærheten ville jeg valgt denne. Det jeg syns er litt synd er at de ikke har redusert foreldrebetaling for de som har dårlig råd, slik som f.eksempel Steinerskolen har. Stemmer ikke det? Jeg skulle egentlig ønsket meg en blanding mellom Montesorri og Steiner noenganger. Montesorri syns jeg oppfyller mye av mine ønsker for en drømmeskole....men de legger ikke så mye vekt på de kreative fagene, slik jeg har forstått det.

Vår skole har mulighet for lavere foreldrebetaling ved dårlig råd. I tillegg har skolen søskenrabatt.

Kreative fag - vi har en fantastisk flink kunst og håndverk-lærer og også assistenter som er veldig flinke i K&H. Også musikklæreren er et kupp, men jeg ser også muligheten for at dette kan bli læreravhengig.

Gjest labolina

Skulle jeg brukt en privat skole måtte det ha vært svært tungtveiende grunner til det i forhold til skolen i nærmiljøet. Det er vel sjelden de private skolene ligger i nærmiljøet til flertallet av sine elever kanskje, selv om f.eks. Steinerskolen her i byen ligger ved der jeg selv vokste opp.

Det er, for meg, såpass mange fordeler med å gå på skole i gangavstand hjemmefra at jeg foretrekker det sterkt, de to sterkeste faktorene er at klassekameratene da bor i nærmiljøet og at det da er lettere å besøke disse utenom skolen og selvfølgelig reisevei til og fra skolen.

Skulle jeg valgt en privatskolen måtte det være en livssynsnøytral skole og jeg er ikke sikker på om jeg er noen stor tilhenger av Steinerskolen heller, måtte satt meg grundig inn i deres virke i såfall.

Synes du virkelig at kort skoleveg og klassekamerater i nærmiljøet slik at det blir lett å besøke dem ETTER skoletid er det viktigste i forhold til skolevalg?? Jeg skulle virkelig ønske at det kunne vært en mer levende PEDAGOGISK debatt i Norge, og slutte å diskutere enhetsskole eller ikke...(som er mer politikk enn pedagogikk). Jeg mener at det pedagogiske tilbudet er viktigst ift skolevalg...

Jeg har litt problem å se at det skal være så problematisk å gå på en annen skole enn naboungene, vi har 2 års erfaring med det nå og ungene leker da sammen på ettermiddagen selv om de ikke møtes på skolen...mange er jo med på de samme fritidsaktivitetene også..

Annonse

Gjest Rrose

Vår skole har mulighet for lavere foreldrebetaling ved dårlig råd. I tillegg har skolen søskenrabatt.

Kreative fag - vi har en fantastisk flink kunst og håndverk-lærer og også assistenter som er veldig flinke i K&H. Også musikklæreren er et kupp, men jeg ser også muligheten for at dette kan bli læreravhengig.

Hmm..Jeg har en sønn som ikke akkurat passer i den vanlige skolen. Han har konsentrasjonsproblemer og skal utredes for ADHD. Han har derimot fantasisk konsentrasjon når han gjør noe han liker og selv syns er spennende. I skolen har de nå innført en slags pedagogikk jeg ikke fatter vitsen med. De opererer med raske skift i løpet av en time....hvordan i alle dager skal man da kunne konsentrere seg? Og for mitt barn som har ekstra problemer med dette er det en katastrofe...Jeg får se...Vi har tenkt å flytte på oss, kanskje vi burde komme oss i nærheten av en montesorriskole:-)

Gjest Rrose

De er SVÆRT kristne. Visste det ikke jeg heller, før jeg snakket med en venninne som gikk der.

De lærte salmer også :-)

Ser på hjemmeside ang. antroposofi

http://www.antroposofi.no/

øverst på siden:

"14.03.07 Pinsestevne med Sergej Prokofieff og Odd Lindbråten. "Oppstandelsens mysterium og den åndelige kommunion" PinsestevneOslo, 26.-27. Mai 200" Program Her "

Jeg har en datter på steinerskolen. Jeg er ikke antroposof og synes også at det er litt merkelig dette med steiner som den store åndelige far liksom. Men jeg opplever ikke at de er spesielt kristne der. Det er ikke noe som står sterkt frem iallefall. For min datter var det mye bedre enn den vanlige skolen. Det har noe med at miljøet var mer inkluderende enn i den skolen hun kom fra.

Synes du virkelig at kort skoleveg og klassekamerater i nærmiljøet slik at det blir lett å besøke dem ETTER skoletid er det viktigste i forhold til skolevalg?? Jeg skulle virkelig ønske at det kunne vært en mer levende PEDAGOGISK debatt i Norge, og slutte å diskutere enhetsskole eller ikke...(som er mer politikk enn pedagogikk). Jeg mener at det pedagogiske tilbudet er viktigst ift skolevalg...

Jeg har litt problem å se at det skal være så problematisk å gå på en annen skole enn naboungene, vi har 2 års erfaring med det nå og ungene leker da sammen på ettermiddagen selv om de ikke møtes på skolen...mange er jo med på de samme fritidsaktivitetene også..

Ja, jeg synes det er ganske viktig, men vi er da også heldig med skolen og stort sett storfornøyde med lærere og undervisning.

Rhea Silvia

Bra dere har gode erfaringer, jeg har nemlig sett det motsatte. Nemlig at barn som går på en annen skole faller utenfor i venneflokken, særlig når de blir eldre. Dette gjelder barn i famlie-og vennekretsen vår , samt barn/unge jeg møter på videregående.

Nå er vi veldig fornøyde med og glade i vår lille grendeskole. Flotte og engasjerte lærere, supert miljø og når vi i tillegg snart får ny skolebygning, kan vi ikkje klage nei.

Det er ikke noe alternativ å la barna få en skolereise på over en time, når de går til skolen på 15 minutter.

Mine barn går i katolsk barnehage og skole, bakgrunnen for det valget var at jeg ønsket noe annet enn den skolen de ellers sognet til pluss en tro på at spesielt eldstemann ville får det best i en liten klasse (de er 14 på hans trinn). Vi hadde på forhånd mye informasjon om at barna på denne skolen trivdes godt, og gjorde det bra når de senere gikk over i annen skole. Ikke minst var det også godt å vite at de allerede fra barnehagetida ville bli en del av hele skolen, slik at overgangen som seksåring ikke ville bli så stor.

Ingen av ungene er døpt, og jeg er ikke spesielt kristen selv - agnostiker er vel den mest korrekte beskrivelsen. Barnas far er familiens "kristenalibi", med barnetroen i noenlunde behold (han er jo tross alt sørlending ;) ). Jeg har allikevel ikke hatt noen betenkeligheter med å la ungene gå på en skole som er tuftet på katolsk tro, vår skole har toleranse som hovedrettesnor og kan holde frem svært solide "bevis" på dette (i motsetning til f.eks. en viss Kvarme..). Grunnen til at jeg kommer med denne lille forsvarstalen er at det gjerne er det første jeg blir møtt med: "Jammen, _katolisisme_ - det er jo så strengt, firkantet og utdatert..!"

At katolisisme er en av religionsretningene med størst sprik i praktisk utøvelse fra verdensdel til verdensdel er det vel ingen tvil om (det var jo bl.a. derfor det knyttet seg så stor spenning til hvem den nye paven skulle bli, om det var kandidaten fra Sør-Amerika som endelig skulle få anledning). På vår skole er som nevnt toleranse i hovedsetet, og det er godt for meg som forelder å se.

Så er det heller ingen ulempe at de fleste lærerne er relativt unge og ikke minst entusiastiske, og at både barnehage og SFO fungerer over all forventning og litt til - for våre to. Skulle skolegangen føre til at ungene ender opp som hengivne katolikker så skal jeg nok takle det. ;)

sammfunnskritiker

Jeg ville sett på pedagogiske føringer, og lærernes engasjement. Jeg foretrekker private skoler, og syns offentlige skoler gir barna svært lite, i forhold til tiden de er der. Jeg mener klart dette henger sammen med, en lærerstab/utdanning som ikke er fornybar og kan tenke nytt og løse nye og andre utfordringer.

Gjest fikk ikke plass

Vi har valgt Montessoriskole, og er veldig fornøyd etter to år. Vi valgte Montessoriskolen fordi den har fokus på individet og hver elevs forutsetninger, i tillegg til fokus på realfag (mye spennende Montessorimateriell innen f.eks matematikk). Det legges også vekt på elevs mestringsfølelse og gleden over å lære, i tillegg til at jeg har tro på aldersblanding som gjennomføres i Montessoriskoler. Fokus på frihet og ansvar, i tillegg til at man er tydelige på hvordan man skal oppføre seg etc i forkant av problemer er også positivt.

Skolen vår styrkes også av at alle ansatte har en felles målsetting (er selv utdannet pedagog, og L\97 og Kunnskapsløftet fungerer ikke som en felles målsetting på samme måte).

I tillegg er foreldre-engasjementet stort, eller kanskje man skal kalle det slektsengaasjementet fordi foreldre, besteforeldre, søsken, onkler og tanter stiller opp.

Vi hører til en skolekrets med byens største grunnskole, og det var også en av grunnene til at vi valgte privat skole / friskole. Jeg ønsker at mitt barn skal ha et trygt skolemiljø og føle at h*n blir sett, noe vi føler skjer ved vår skole.

Siden Montessoriskolen ligger i nærheten (like nært som den off. grunnskolen vi sokner til) så slapp vi å tenke på skoleveg, nærmiljø etc. Våre barn har god kontakt med nabounger som går i den off. skolen, så det synes jeg heller ikke er noe problem.

Ulemper kan imidlertid være at det blir litt lenger / mer kjøring for å besøke klassekamerater som bor litt lengre unna.

Vi søkte også plass på Montessori-skole med mer eller mindre nøyaktig samme begrunnelse med unntak av at den faktisk ligger nærmere enn den offentlige skolen. Men vi fikk ikke plass - fullt opp med søsken/fra Monterssori-barnehage/barn av ansatte.

Men den offentlige skolen i vi sokner til har godt rykte - så prøver den og ser, hvis ikke er det en annen Montessoriskole som ikke er ALT for langt unna, + en internasjonal skole - får heller ta vurderingen opp igjen om noen år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...