Gå til innhold

Lære å skrive og tegne?

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'

Datteren min på tre år har begynt å vise veldig interesse for bokstaver og kan si at "det er bokstaven min" om M som navnet hennes begynner på og vet at navnet mitt begynner med A f.eks. Dette vil jeg gjerne fortsette å stimulere men vet ikke helt hvordan. Hun har prøvd så vidt å skrive bokstaven sin og hun syntes det var veldig morsomt, og dette vil jeg gjerne "øve" på sammen med henne. Men, jeg vil ikke at det blir til masing eller tvang, kun på et veldig enkelt nivå - hun er jo bare tre år. Vi har også satt magnetbokstaver på kjøleskapet som hun gjerne leker med.

Hun har også begynt å tegne ting som man så vidt kan gjette hva er, f.eks. en mann og en hund. Mannen er da en sirkel med armer ut fra hodet, to bein, hår og sko. Også dette med å tegne har jeg lyst at hun skal lære mer, og jeg vil gjerne lære hvordan man tegner f.eks. en fugl, et hus, en bil etc. Men, hvordan gjør jeg da? Tegner jeg først for å vise eller hvordan gjør jeg? Jeg er veldig redd for å bli en masete mor som tvinger barnet mitt, samtidig som jeg gjerne vil stimulere til å lære på en morsom måte.

Dere som har barn får gjerne fortelle hvordan dere gjør med slike ting. Alle tips er gode tips! ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271187-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-og-tegne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Eldstemann brukte mye magnetbokstaver på kjøleskapet, og lærte seg bokstavene fra 3 års alderen, og lærte å lese før han var 5 år. Han brukte også PC'en en del, og skrev, med store typer, navn og ord, som vi av og til skrev ut.

Nummer to har ikke vært så veldig interessert i bokstaver før nå, når hun er 5,5. Nå er hun opptatt av lyder og hvilken bokstav ulike ord begynner på, og hun har begynt å skrive.

Nummer tre fyller snart tre år, og hun kan vel muligens kjenne igjen sin bokstav... Hun synes det er veldig moro å sitte ved pc'en og "skrive".

Når det gjelder tegning, så har de ikke tegnt så mye før i 3-4 års alderen. Jeg hjalp 3 åringen litt med å male en kylling i dag. Da laget hun to store gule rundinger oppå hverandre. Så byttet vi til rødt, og jeg sa hun kunne male nebb. Hun laget da nebb, kam og to armer på kyllingen :-) Til slutt sa jeg hun kunne male grønt gress nederst, og det gjorde hun. Det ble kjempefint :-)

Gjest togli

Minsten min på 2,5 år er også opptatt av bokstaver. Jeg gjør med henne som jeg gjorde med storesøstrene - Vi leter etter ord/navn som begynner på f.eks. L. Jeg sier "lam". Hun sier "Linnea" og sånn bytter vi på. Dette synes hun er kjempemorsomt :-)

Hun liker også å bokstavere navnet sitt med det norske enhåndsalfabetet (pappaen og jeg er døve) og prøver stadig å få til navnene på søskenene og andre i familien.

Når det gjelder å tegne, tror jeg det beste er å sitte sammen med henne og tegne. La henne se hvordan du tegner osv. Da vil hun etterhvert prøve å etterligne dine tegninger.

Synes du godt kan kjøpe en ABC-bok. Les i denne og snakk om bokstavene. Så lenge ho synes der er en fin ting, så er det positivt for henne. Om ho ikke vil, så skal du jo selvsagt ikke tvinge henne. (Men det tror jeg du har forstått for lenge siden)

Dette går ofte i bølger. En periode er det artig, neste er det helt bånn.

Eldstejenta vår viste veldig tidlig interesse for bokstaver, og jeg ble med henne på det. Vi satt og tegnet og skrev. Alt etter hennes initiativ.

Jeg skrev bokstaver hun ville jeg skulle skrive, og så skrev hun dem etterpå. Trenget hun hjelp, fikk hun det.

Bokstaven N var litt vanskelig å få rett, så da sa jeg at hun først måtte tegne oppover fjellet, så ned og så opp igjen. Det hjalp, og "N'n" ble flott og fin.

Hun elsker også å tegne, og synes det er stas når jeg tegner noe for henne som hun kan herme etter.

Jeg tror det er en grei måte å lære å tegne ting på. Men man skal selvfølgelig ikke ta fram den gleden ved å utvikle tegneferdighetene selv.

Hodefotingen som din datter tegner nå, er akkurat slik det skal være. Etterhvert vil hodefotingen få kropp også.

Selv om hun ser at du tegner en "normalt" menneske, betyr ikke det at hun gjør det.

Det samme med andre ting som hund, bil, hus osv. Hun vil se hvordan du gjør det, og så tegne det slik hun selv får til, og føler er rett.

Det blir dumt å rette på noe som er "feil" i våre øyne. Heller rose når hun har gjort seg flid med noe.

Det er utrolig spennende å se på utviklingen i tegningene til barna.

Det er morsomt at hun viser interesse, og dette er noe dere kan kose dere med sammen. Benk dere ned ved spisebordet og skriv og tegn sammen. Kjempekoselig.

Men husk at det skal gå på initiativ fra barnet. Er hun lei, så slutter dere.

Når det gjelder å lære bokstavene osv, så vil du fort merke om hun blir ukonsentrert og lei.

Vi kjøpte tegnebrett, tror det heter Doodle Pro til ene datteren vår da hun var 2 år. Det brettet har hun brukt daglig, og det var på den hun lærte å tegne og å lage bokstaver. Hun er nå 4 år og kan skrive mange navn og alle bokstavene. Den bokstaven hun sliter mest med er "S".

Vi har hatt mange fine stunder sammen med det brettet framfor oss. Jeg har av og til tegnet noe og spurt om hun klarer det samme, og hun svarer nesten alltid "ja" veldig entusiastisk. Hun er veldig lærevillig og føler ikke noe press. Når hun er lei begynner hun å tulle, så da gir vi oss. Hun klarer nå å lese noen ord også, de fleste kjenner hun igjen tror jeg, men hun er begynt å stave seg gjennom ordene.

Jeg tror du legger merke til når nok er nok. Sørg bare for at lærestundene deres blir leke- og kosestunder for henne. Småttisene lærer jo aller mest gjennom lek.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...