Gå til innhold

For stor for fullamming?


emsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor sønn på 3 mnd. Han veide 4640 g da han ble født, var 53 cm lang. Nå veier han 8110 g og er 65 cm lang. En bekjent av meg har en sønn som er like gammel og omtrent like stor, og har fått beskjed fra helsestasjonen om at han er for stor til å kunne fullammes. Hun har fått beskjed om å begynne med grøt.

Etter dette begynte jeg også å lure... Sønnen min spiser annenhver time hele dagen, noen ganger oftere. Den siste måneden har han vært veldig flink til å sove om natten, og har kun våknet en gang. De siste tre dagene har han imidlertid igjen begynt å be om mer mat- han våkner tre ganger om nettene. I kveld var han dessuten tydelig fortvilet over at puppene var tomme etter å ha bedt om mat kontinuerlig i tre timer.

Jeg vet jo at han til nå har hatt fin vektøkning, men kan atferdsmønsteret tyde på at han bør få mer mat? Er det vanlig at man i slike tilfeller begynner med grøt, eller er det anbefalt med morsmelktillegg??

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære emsen.Ingen er for store til å fullammes det første halve året. Etter retningslinjer fra Statens helsetilsyn som helsestasjonen bør følge ,anbefales det at spebarn fullammes (får kun morsmelk) i 4-6 mnd. D.v.s. går barnet tilfredstillende opp i vekt er det ingen grunn til å begynne med tillegg eller grøt før opp mot 6 mnd. alder.Spebarnet har ofte en økeperiode mellom 3-4 mnd. alder. Det høres ut som barnet ditt har en økeperiode nå. Gi han når han ønsker. Etter noen dager vil du nok se at det roer seg igjen. Tilby fra begge bryst til hvert måltid, det vil stimmulere produksjonen ytterligere. Noen opplever at melkeproduksjonen kan avta litt første dagene av menstruasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med eksperten!

Vil bare tilføye egne erfaringer:

Minstemann var omtrent samme størrelse som din sønn. Han ville også ha mat ofte. Jeg fullammet ham til han var nesten 8 måneder, da veide han vel mellom 10 og 11 kilo. Jeg fikk tatt blodprøve på ham for å få sjekket jernstatus, den var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...