Gå til innhold

bare en fillesak...

Anbefalte innlegg

mumitrollet

... men den føyer seg inn i en rekke av små irritasjonsmomenter:

Poden og klassen skulle på skitur. Flere lapper ble sendt med hjem om hva de skulle ha med seg, transport, klær, utstyr osv. En av lappene forsvant (har en svimete førsteklassing, ja...), og det var en vannvittig hektisk morgen. Dette resulterte i at han aldri fikk med seg pinne til å grille pølse på. Etter turen kommer han slukøret hjem, han fikk ikke låne en pinne hos noen andre og måtte spise kalde pølser. Jeg kjenner jeg ble litt irritert, kunne ikke en av lærerne ha hjulpet til litt her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte de ha med seg pølsepinne!? Dersom dette var i skogen regner jeg med at minst en av lærerne hadde med seg kniv - hvor mange sekunder tar det å spikke en pølsepinne tro? Forøvrig håper og tror jeg at begge mine unger ville lånt bort sin pølsepinne dersom de så at et annet barn ikke hadde noen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197383
Del på andre sider

Da hadde jeg blitt sur også, på svimete lærere og gnitne barn! Sønnen min hadde skidag på onsdag, kom hjem kl 18 og var kjempesulten, jeg spurte om han ikke hadde spist lunch, vi hadde jo sendt med ham penger, men det var to ungdommer med som hadde trodd at alt var inklusive i de pengene de hadde betalt inn, så de stod der uten ski. Gutten min og noen andre hadde da gitt dem de pengene de hadde, så de fikk leid seg ski! Ble litt stolt da ja!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197386
Del på andre sider

Nei huff...er det mulig... Hvorfor kunne ikke en av lærerne eller en annen voksen hjulpet han og laget en pinne da? Det syns jeg var dårlig gjort. Og som Lillemus sier, jeg håper mine barn låner bort sin grillpinne om noen andre ikke skulle ha...

Her var vi på skidag for et par uker siden. Alle hadde fått beskjed om å ta med grillpinne, men av erfaring visste læreren at ikke alle hadde det, så han hadde spikka en hel haug kvelden i forveien som han hadde buntet sammen og tok med. Mange var i bruk, og jeg tror han har spikka nok til neste års skidag også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197387
Del på andre sider

Annonse

Måtte de ha med seg pølsepinne!? Dersom dette var i skogen regner jeg med at minst en av lærerne hadde med seg kniv - hvor mange sekunder tar det å spikke en pølsepinne tro? Forøvrig håper og tror jeg at begge mine unger ville lånt bort sin pølsepinne dersom de så at et annet barn ikke hadde noen.

"Forøvrig håper og tror jeg at begge mine unger ville lånt bort sin pølsepinne dersom de så at et annet barn ikke hadde noen."

Ja, helt enig, men man kan nesten ikke forvente av førsteklassinger at de av seg selv legger merke til at et av barna ikke har pølsepinne, og det kan jo hende at han uten pinne bare satt der og spiste sine kalde pølser i stillhet uten å spørre noen om å låne pinne.

Uansett er dette først og fremst et læreransvar, og man må kunne forvente at lærere uoppfordret følger med på om alle de små fikser dette med pølsegrillinga, hva enten problemet er manglende pinne eller noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197391
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig, bare så det er sagt. Vil bare tipse om en smart liten sak: en teleskop grillepølsepinne. Hjemme hos oss går det litt fort i svingene i blant og jeg har to ganger stått "fem på" og spikket pinne for harde livet. Nå har storesøster sin teleskoppinne liggende i et rom i sekken. Så er det hvertfall én ting mindre å huske.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197450
Del på andre sider

"Forøvrig håper og tror jeg at begge mine unger ville lånt bort sin pølsepinne dersom de så at et annet barn ikke hadde noen."

Ja, helt enig, men man kan nesten ikke forvente av førsteklassinger at de av seg selv legger merke til at et av barna ikke har pølsepinne, og det kan jo hende at han uten pinne bare satt der og spiste sine kalde pølser i stillhet uten å spørre noen om å låne pinne.

Uansett er dette først og fremst et læreransvar, og man må kunne forvente at lærere uoppfordret følger med på om alle de små fikser dette med pølsegrillinga, hva enten problemet er manglende pinne eller noe annet.

Jeg er ikke sikker på om mine to ville kommet på å spørre om å få låne heller, men jeg er nesten 100% sikker på at de hadde tilbudt seg å låne bort om de hadde sett at noen ikke hadde.

Hører jo rett som det er at de sier de har lånt bort noe eller delt med noen, evt. fått av noen dersom det er de som ikke har med seg noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197471
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om mine to ville kommet på å spørre om å få låne heller, men jeg er nesten 100% sikker på at de hadde tilbudt seg å låne bort om de hadde sett at noen ikke hadde.

Hører jo rett som det er at de sier de har lånt bort noe eller delt med noen, evt. fått av noen dersom det er de som ikke har med seg noe.

Ja, men da hører man jo bare om de gangene de faktisk la merke til at noen manglet noe. Du vet jo ikke hvor mange ganger de IKKE har lagt merke til noe slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197497
Del på andre sider

Sånt er fryktelig unødvendig, vi har hatt et par tilfeller i min sønns skolekarriere også (han er 2. klassing).

Jeg tror at i mange sånne tilfeller er det ungen som ikke vet hvordan han skal håndtere det. De kommer ikke på å spørre om hjelp, og sitter heller stille i et hjørne og ordner seg sjøl. Da skal man være ganske oppmerksom som lærer og faktisk sjekke hvert enkelt barn om ungen har fått spist og ordnet seg. Sånt drukner ofte i all "støyen" som oppstår på sånne turer.

Tipset om uttrekkbar pølsepinne er lurt (guttungen har en som ligger fast i tursekken med navn på), likeså å snakke med ungen at han må si ifra tydelig hvis noe har skåret seg.

Vi har som sagt fått hjem unge som ikke har spist fordi han ikke hadde skje til syltetøyet sitt, og da fikk han ikke spist tursjokoladen heller siden jeg hadde sagt han skulle spise brødskive først... Kalde pølser har han også spist i omtrent samme situasjon som din. En gang spiste han ikke i det hele tatt fordi han ikke hadde fått med seg beskjeden om at de skulle finne fram maten sin etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197511
Del på andre sider

Sånt er fryktelig unødvendig, vi har hatt et par tilfeller i min sønns skolekarriere også (han er 2. klassing).

Jeg tror at i mange sånne tilfeller er det ungen som ikke vet hvordan han skal håndtere det. De kommer ikke på å spørre om hjelp, og sitter heller stille i et hjørne og ordner seg sjøl. Da skal man være ganske oppmerksom som lærer og faktisk sjekke hvert enkelt barn om ungen har fått spist og ordnet seg. Sånt drukner ofte i all "støyen" som oppstår på sånne turer.

Tipset om uttrekkbar pølsepinne er lurt (guttungen har en som ligger fast i tursekken med navn på), likeså å snakke med ungen at han må si ifra tydelig hvis noe har skåret seg.

Vi har som sagt fått hjem unge som ikke har spist fordi han ikke hadde skje til syltetøyet sitt, og da fikk han ikke spist tursjokoladen heller siden jeg hadde sagt han skulle spise brødskive først... Kalde pølser har han også spist i omtrent samme situasjon som din. En gang spiste han ikke i det hele tatt fordi han ikke hadde fått med seg beskjeden om at de skulle finne fram maten sin etc.

"Vi har som sagt fått hjem unge som ikke har spist fordi han ikke hadde skje til syltetøyet sitt, og da fikk han ikke spist tursjokoladen heller siden jeg hadde sagt han skulle spise brødskive først... Kalde pølser har han også spist i omtrent samme situasjon som din. En gang spiste han ikke i det hele tatt fordi han ikke hadde fått med seg beskjeden om at de skulle finne fram maten sin etc."

He he, jeg måtte bare smile litt av dette, for det er lett å kjenne igjen vimsete gutter! :-) Det er sikkert en del jenter som er slik også, men gutta er nok overrepresentert....

Gutten vår bad etterhvert om å bare få med vanlig matpakke på turdager med pølsegrilling. Han syntes det var for mye styr med grillingen, og så fikk han for lite tid til å leke i skogen etterpå, så vanlig brødskive var det han helst ville ha! :-)

Veldig greit for oss, da, for da slapp man stress med å huske pølser, lomper, pinne etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197527
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

"Vi har som sagt fått hjem unge som ikke har spist fordi han ikke hadde skje til syltetøyet sitt, og da fikk han ikke spist tursjokoladen heller siden jeg hadde sagt han skulle spise brødskive først... Kalde pølser har han også spist i omtrent samme situasjon som din. En gang spiste han ikke i det hele tatt fordi han ikke hadde fått med seg beskjeden om at de skulle finne fram maten sin etc."

He he, jeg måtte bare smile litt av dette, for det er lett å kjenne igjen vimsete gutter! :-) Det er sikkert en del jenter som er slik også, men gutta er nok overrepresentert....

Gutten vår bad etterhvert om å bare få med vanlig matpakke på turdager med pølsegrilling. Han syntes det var for mye styr med grillingen, og så fikk han for lite tid til å leke i skogen etterpå, så vanlig brødskive var det han helst ville ha! :-)

Veldig greit for oss, da, for da slapp man stress med å huske pølser, lomper, pinne etc.

Guttungen her får med brødskiver med ost og skinke i aluminiumsfolie,så kan han slenge dem på bålet om han vil ha varme ostesmørbrød.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197786
Del på andre sider

Hehe, beklager at jeg ler, bare syntes det var litt søtt.

Snakk om pliktoppfyllende liten pjokk som ikke fikk spist tursjokoladen sin fordi mamma hadde sagt han skulle spise skiven sin først, noe han ikke fikk gjort. Ikke tale om å røre tursjokoladen da! Mammas ordre liksom ;) Litt bedårende syntes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2197822
Del på andre sider

Hehe, beklager at jeg ler, bare syntes det var litt søtt.

Snakk om pliktoppfyllende liten pjokk som ikke fikk spist tursjokoladen sin fordi mamma hadde sagt han skulle spise skiven sin først, noe han ikke fikk gjort. Ikke tale om å røre tursjokoladen da! Mammas ordre liksom ;) Litt bedårende syntes jeg.

Ja, jeg visste ikke helt om jeg skulle le eller grine da jeg fikk høre den historien.

Litt godt å høre at jeg har innflytelse og at mammas ord er lov, men det var litt lite initiativ og kreativitet fra guttungens side synes jeg ;-) Men, men , han var bare 6 år og helt fersk med skoletursituasjonen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271339-bare-en-fillesak/#findComment-2198382
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...