Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere småbarnsmødre vet sikkert litt om dette:

Det er helt bort i hur og heim; en liten spiraldings er innpakket som er kurèrsending..!

Pakken er nesten en halvmeter lang, ca 15 cm bred og 3 cm høy (på øyemål) *gisp*. Hva er poenget med det? Jeg holdt på å besvime da jeg kjøpte pakken på apoteket.

Nå lurer jeg på hvor stor en spiral _egentlig_ er? Det er jo en halv mannsalder siden jeg så en slik på demonstrasjon hos en helsesøster. Jeg blir dårlig bare ved tanken på å spasere opp til legen for å dytte på plass denne saken. Er det vondt? Noen som er svært fornøyde med dette preventivet? Slipper man mensen? Blir det småblødninger i lang tid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271415-hormonspiral-innkj%C3%B8pt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Hehe* Jeg sendte eksen for å hente pakka på apoteket for jeg hadde ikke tid selv. Det var en ganske blek mann som kom hjem med den ja! :o)

Selve spiralen er liten, men den ligger godt beskyttet inne i eska da vet du. Legen min klarte ikke å få den på plass, nedsunken skjedevegg gjorde det vanskelig så jeg fikk time hos gynekolog på RiT. Han brukte 2 min.... Kjente muligens et lite klyp da han åpnet livmormunnen for å sette inn spiralen, men ikke noe mer.

Samleieforbud i 10 dager pga infeksjonsfaren. Småblødninger i nøyaktig 3 mnd i strekk, deretter kun en bitteliten truseinnleggmens en sjelden gang (og jeg hadde som regel lange og kraftige blødninger!). Praktfullt! Hadde jeg hatt behov for prevensjon fremdeles hadde jeg utvilsomt brukt hormonspiral igjen. Merker jo nå som jeg er "hormonfri" at lysten er adskillig sterkere, men alikevel var det mye bedre med hormonspiralen enn med p-pillen som tok bort absolutt alt av sexlyst hos meg.

Gjest trultemor26

Hehe, jeg også fikk sjokk da jeg skulle kjøpe spiralen. En meter emballasje liksom. men du kan jo bare åpne eska og se da, hva som er inni, det gjorde jeg. Selve spiralen er vel noen cm stor, resten av innholdet i megaeska må vel være innføringsredskap vil jeg tro.

Neste sjokk var prisen på herligheten. Hehe.

Nå er det vel et par-tre uker siden jeg fikk satt inn min, og jeg hadde noen dager med småblødninger etterpå, og siden hatt utflod i varierende grad, med litt småblødninger. Håper dette vil forsvinne.

Å sette inn spiralen gjorde ikke vondt i det hele tatt. Ubehagelig var det, for man aner jo ikke hva lege-vedkommende driver på med der nede, men vips så fikk jeg beskjed om at nå var den på plass, da trodde jeg ikke at han hadde startet engang.

Jeg kunne merke mensmurringer noen dager etterpå, som om noen hadde drevet og tuklet inni der, og det var jo akkurat det som var tilfellet også;)

Jeg er nok litt pysete når det gjelder å sette inn en spiral. Jeg synes det er ubehagelig når det skjer, og reagerer etterpå med kraftige menssmerter noen timer. Blir rett og slett veldig uvell.

MEN dette er noe som pågår i en kort tid. Så er alt over:-)

Jeg har ikke mens lengre (gud - så deilig). Ingen smerter eller blødninger på ebeleilige tidspunkt.

Så jeg er veldig fornøyd. Spiralen er heller ikke stor. Kan du ikke pakke den opp å se på den da? (Ikke ta den ut av forseglingen, men se inni den "digre" boksen?

Husker jeg reagerte på samme måten da jeg så pakken. Jeg var livredd. Mesteparten av lengden er til dingsen de bruker til å sette spiralen inn på plass. Selve spiralen er ganske liten.

Ta et par ibux før du går for å få satt den inn. Det er litt vondere å få satt in hormonspiral enn vanlig spiral fordi den er litt større (pga av hormondepotet).

Men dett er ikke noe å grue seg til.

Annonse

fuji1365380447

He-he! Jeg holdt også på å få slag da jeg så pakningen... Men som alle sier, så er pakken litt stor pga innføringsredskapet.

Ikke for å skremme altså - men jeg syntes at det var ganske vondt å sett inn spiralen. Jeg var helt uforberedet på at det kunne være smertefult, for alle jeg hadde snakket med syntes at det var helt uproblematisk. Jeg har hatt en konisering, så det er mulig det er derfor at det var litt ekstra vondt for meg. Har jo litt ekstra arrvev, pluss at jeg fikk en rift i livmorhalsen etter fødsel.

Poenget mitt er bare at det er ganske individuelt. Og så varierer det på hvor gode legene er til å få den inn også.

Jeg hadde småblødninger konstant i nesten tre måneder - og det var jeg heller ikke forberedt på. Så jeg var ikke særlig fornøyd med hele greia i begynnelsen. Men nå er alt bare lykke!

Jeg kjenner ingenting, og har ikke mensen lenger i det hele tatt. Alt i alt godt fornøyd med et prevensjonsmiddel som ikke senker sexlysten og som jeg ikke behøver å tenke på.

Lykke til.

Mrs. Wallace

Haha, ja den er ganske omfangsrik, den pakka. Men heldigvis er selve spiralen liten, så du trenger ikke engste deg for det.

Jeg er veldig fornøyd med hormonspiral, har brukt det i mange år. Jeg gruet meg til innsettingen, men det gikk utrolig fort, var over før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Hadde vel noen småblødninger i en ukes tid, og siden har jeg ikke hatt antydning til verken mensen eller småblødninger. Veldig behagelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...