Gå til innhold

Sløseri å bruke penger på ferietur?

Anbefalte innlegg

Gjest eventyrlysten alenemor

Hei!

Er en alenemor på 35 år. Min kjære lille datter er to og et halvt.

Jeg dagdrømmer om å reise til USA med henne på sensommeren. Søstra mi bor i USA med mann og barn. Jeg har besøkt henne der tidligere, men det var før jeg fikk barn.

Jeg har nevnt for noen i familien (foreldre, tanter, onkler) at jeg vurderer å reise dit i sommer sammen med datteren min og har fått ulik respons på det. Mamma synes det høres kjempemorsomt ut mens tanta og onkelen min (som jeg har et veldig nært forhold til) lurer på om jeg er helt sprø.

De mener at jeg ikke kan beuke penger på noe sånt, men at jeg burde spare penger og tenke på framtiden.

Jeg er lærer og tjener ikke så aller verst. Klarer meg helt fint selv om jeg er alenemor, men det er klart at jeg har ikke kjempegod råd og kan ikke unne meg hva som helst, men det kan vel de færreste av oss?

Jeg tenker at de pengene hadde jeg brukt på noe annet uansett, og det går tross alt an å bruke penger på opplevelser også?!

Synes dere også at dette er veldig ufornuftig av meg? Det kommer til å koste ca 12.000 for oss begge, men vi bor selvfølgelig gratis der borte.

Er klar over at å reise til USA betyr en laaang flytur og at det kan by på utfordringer for oss, men det er noe jeg kommer til å sette meg mer inn i når jeg har tatt avgjørelsen om jeg skal bestille billetter eller ikke.

Jeg er da ikke den første som krysser Atlanter'n med et barn:)

Veldig glad for og spent på tilbakemeldinger fra dere!!

Fortsetter under...

Klart du skal reise dersom du har råd til det! Tanta og onkelen din er sikket litt "kjedelige" ;-)

Ja, de er kjedelige, og har aldri vært lenger enn Svinesund. De er heller opptatt av TING og mener at jeg bør spare penger og sørge for å ha penger i bakhånd i tilfelle noe skulle skje og jeg skulle trenge penger.

Jeg har råd til å dra. Dvs jeg har fortstatt penger igjen på kontoen etter at flybilletten er betalt, men vi snakker jo ikke akkurat om svimlende summer.

Vet ikke hvor mye jeg bør ha i bakhånd...

Annonse

Jeg tror ikke en slik tur er av stor betydelse for barnet ditt. Så strengt tatt er vel dette penger som blir brukt uten at ho fåt stor nytte av det. (Så lenge ho er såpass lita)

MEN jeg verdsetter reiser høyt. Elsker å være ute å farte og se meg omkring. Har brukt MYE penger på det de siste årene, å så lenge jeg har råd til det kommer jeg til å fortsette med det.

Når barna også begynner å bli litt eldre tror jeg også de har stor glede av å reise. Da opplever de også mye og ser at verden er stor og mennesker er veldig forskjellige.

Jeg tror ikke en slik tur er av stor betydelse for barnet ditt. Så strengt tatt er vel dette penger som blir brukt uten at ho fåt stor nytte av det. (Så lenge ho er såpass lita)

MEN jeg verdsetter reiser høyt. Elsker å være ute å farte og se meg omkring. Har brukt MYE penger på det de siste årene, å så lenge jeg har råd til det kommer jeg til å fortsette med det.

Når barna også begynner å bli litt eldre tror jeg også de har stor glede av å reise. Da opplever de også mye og ser at verden er stor og mennesker er veldig forskjellige.

Helt enig!! Hun er altfor liten til å ha utbytte av turen sånn sett. Vi kunne like gjerne blitt hjemme og dratt på stranda osv. Det hadde hun likt minst like godt!

Det er for MIN skyld jeg har lyst til å reise, og jeg vil ikke reise uten henne..

Helt enig!! Hun er altfor liten til å ha utbytte av turen sånn sett. Vi kunne like gjerne blitt hjemme og dratt på stranda osv. Det hadde hun likt minst like godt!

Det er for MIN skyld jeg har lyst til å reise, og jeg vil ikke reise uten henne..

Ikke missforstå. Jeg synes ikke det er feil at dere reiser. Bare vær klar over at du gjør dette for din skyld, og ikke for hennes:-)

Reiste selv til USA med ei på 1 år, og JEG koste meg stort.

Så jeg vil bare ønske dere god turB-)

Ja, de er kjedelige, og har aldri vært lenger enn Svinesund. De er heller opptatt av TING og mener at jeg bør spare penger og sørge for å ha penger i bakhånd i tilfelle noe skulle skje og jeg skulle trenge penger.

Jeg har råd til å dra. Dvs jeg har fortstatt penger igjen på kontoen etter at flybilletten er betalt, men vi snakker jo ikke akkurat om svimlende summer.

Så lenge du har anledning til å ta opp litt mer lån på hus/leilighet trenger du ikke ha noe på bok egentlig. :o)

Klart du skal reise! For din egen del, ja. Det er viktig med gode opplevelser for oss voksne. Men også for ditt barns del: hun vil jo ikke ha utbytte av turen som "turist" - det er hun for liten til, MEN det er viktig at hun treffer sin tante og hennes familie! Jeg har selv familie i utlandet og vet hvor viktig det er for barna og de voksne å _møte_ hverandre hvis varige bånd skal knyttes :)

Ha en fin tur!

Annonse

Gjest togli

Omtrent som jeg trodde, ja ;-)

Man pleier vel å si at det kan være greit å ha en hel månedslønn i bakhånd dersom noe uforutsett skulle skje. Vel, såpass har ikke vi (og vi er to voksne) for tiden, men vi jobber med saken ;-)

Jeg hadde helt klart dratt! Synes det høres ut som du er fornuftig, så hvorfor skal andre blande seg inn i hva du bruker pengene på!

Ønsker deg og barnet ditt riktig god tur:-)

Gjest togli

Jeg er faktisk ikke helt sikker på at en toåring ikke har utbytte av en slik tur. I fjor var vi i Spania i over to uker. Minsten hadde da nettopp fylt to år. Vi tok selvsagt masse bilder og har snakka endel om turen i etterkant. Hun elsker å se på bildene fra Spania og husker helt klart mye av det vi gjorde der (selvsagt fordi vi holder minnene vedlike) :-)

Jeg støtter deg fullt ut!!! Reis og få gode opplevelser dere kan kose dere med utover høsten og vinteren.

Det blir koselig å treffe søstera di igjen, og reisen behøver ikke å bli så ille.

Prøv å reise slik at dere sover på flyet - altså at dere reiser på kveld/natt. Da er dere i bedre form når dere kommer frem. Kan være våkne litt, før det blir kveld igjen.

Hun får eget sete - og det er veldig bra da det blir bedre plass.

Ta med noe underholdning du vet hun liker og porsjoner det ut etterhvert som du ser hun blir rastløs.

Gå litt i midtgangen - det er lov med barn :)

Ha med noe godt å spise på som ikke er fullt av sukker. Oppskårne epler, druer, rosiner, kjeks, kavring, babygulerøtter er fine ting å ta med seg. Ha også med godt med drikke på emballasje som er tilnærmet sølesikker :)

Ha med 1 ekstra skift med klær.

Ikke har forventninger om at du selv får slappet så mye av under turen - da blir du ikke like stresset og sliten om barnet er aktivt.

Alt du trenger av barneutstyr får du i USA. Ikke pakk for mye med - du vet sikkert at det finnes vanvittige mengder herlige barneklær i USA. (Sukk...)

Også hører du ikke på tante og onkel. De er sikkert bare misunnelige ;)

fei1365380229

Dra på ferie. Vi har fire barn og bruker masse penger på ferieturer. Jeg blåser oppi om noen syns det er sløseri for jeg syns det er investering i ungene. Vi sitter igjen med så mange gode minner og ungene har storkost seg på ferieturene våre. Da er de sammen med oss 24 timer i døgnet. Vi er i feriemodus og koser oss skikkelig sammen noe vi ikke alltid får tid til i hverdagen.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på at en toåring ikke har utbytte av en slik tur. I fjor var vi i Spania i over to uker. Minsten hadde da nettopp fylt to år. Vi tok selvsagt masse bilder og har snakka endel om turen i etterkant. Hun elsker å se på bildene fra Spania og husker helt klart mye av det vi gjorde der (selvsagt fordi vi holder minnene vedlike) :-)

Vi var i syden da eldstedatteren var 1 år og 10 mnd. Hun snakker mye om den turen og det hun opplevde ;) Hun mener bestemt at hun husker alt, men det er nok som du skriver, at vi holder liv i minnene.

Klart du skal bruke penger på å gjøre noe morsomt med dattera di! Det kan da ikke være sånn at man på død og liv må være et _par_ for å kunne ta seg rundt i verden med dem man er mest glad i her i verden?! Og attpåtil for å besøke slekt på andre kontinent!`?

Nei, spar penger og reis! Og gjør det uten det minste fnugg av dårlig samvittighet!

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...