Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når begynte barna deres å bli selvhjelpt med å kle på seg selv om morgenen? Eldstemann på 3 år nekter å kle på seg selv. Sier han ikke greier det. Så vi må hjelpe han med absolutt alt... Han greier å ha på seg sko av og til, men yttertøy det gir han opp før han i det hele tatt har prøvd.

Vi har prøvd forskjellige ting for å oppmuntre han til å begynne å gjøre ting selv, men han sier bare "greier ikke!". Er det for mye forlangt av oss som foreldre?

Hvor gamle var barna deres når de begynte med på- og avkledning selv?

Fortsetter under...

Tja, det har vært lit topp og ned, men eldste klarte fint å kle på seg selv da hun var rundt 2, men hun gjorde det selvfølgelig ikke hver gang -mest fordi hun syntes det var gøy. Rundt 3-års alder begynte hun å gjøre det mer konsekvent. Vil ha hjelp innimellom.

Hun på 20 måneder klarer også å kle på seg, men må fortsatt ha litt hjelp til visse plagg selvom hun egentlig ikke vil det selv.

Mine har vært veldig villige til å gjøre dette selv, jeg har aldri gjort noe for å få dem til å kle på seg selv, så det er vel kanskje der forskjellen ligger. Gutter er muligens ikke så interessert i dette?

6-åringen her får hjelp av og til, ellers blir hun aaaaaldri ferdig... :o)

3-åringen ser sannsynligvis at mindre søsken får hjelp og vil derfor også ha samme nærkontakt med mamma/pappa og ber derfor om hjelp. Jeg hadde hjulpet barnet en stund til jeg.

Mine var rundt 2 når det ble forventet at de tok på seg sokker, bukser, genser, sko, jakker og luer selv. Strømpebukser, knapper og glidelåser fikk de hjelp til en stund til.

For meg var det viktig at de ble tidlig selvstendige da de var så tett i alder. Storesøster hadde ikke noe særlig valg. For ut måtte vi jo, selv om lillesøster var der :)

Begynn med noe lett. Si at i dag skal han ta på seg jakka selv. Pass på at dere har god tid, og forklar ham underveis hva han skal gjøre. Ikke godta at han ikke klarer selv, for store gutter gjør faktisk det!

La det være konsekvent hver eneste gang at han skal ta på seg jakka selv. Ta den tiden det tar. Så utvider dere til buksa, genseren (det gjør ikke noe om den er bak-frem), så underbukse og sokker.

Hver gang han klarer det, så skal han få masssssssse skryt. Fortell det til alle voksne dere møter hvor flink han har vært.

Etterhvert vil det bli en vane for ham å kle på seg selv - akkurat som det er for oss.

Det vesentlige i en slik situasjon er gjentagelsen og nok tid.

Mine er veldig tett på hverandre i alder, og dermed har de ikke hatt så mye valg. Nå har lillemann "gå sakteaksjon" en gang innimellom. Det hjelper forøvrig lite. Klær skal på og mat skal smøres, før vi må ut av døren for å rekke fergen. (den venter ikke pga treige sutrete unger!)

Problemet her er at de to eldste på 5 og 6 ofte hjelper minstemann slik at han "får det til". Etter litt innprenting skjønner de også at hvis han skal lære det og bli like flinke som sine søsken er det øvelse, øvelse og atter øvelse. Og som noen andre sier her, om strømpebukse eller andre ting er feil vei så er det ikke verdens undergang.

Et av de morsomste tingene med å kle på seg, var oppdagelsen av hvordan man retter klær, det syns minstemann er råartig og ordner det helt selv ;-)

Annonse

Tja, det har vært lit topp og ned, men eldste klarte fint å kle på seg selv da hun var rundt 2, men hun gjorde det selvfølgelig ikke hver gang -mest fordi hun syntes det var gøy. Rundt 3-års alder begynte hun å gjøre det mer konsekvent. Vil ha hjelp innimellom.

Hun på 20 måneder klarer også å kle på seg, men må fortsatt ha litt hjelp til visse plagg selvom hun egentlig ikke vil det selv.

Mine har vært veldig villige til å gjøre dette selv, jeg har aldri gjort noe for å få dem til å kle på seg selv, så det er vel kanskje der forskjellen ligger. Gutter er muligens ikke så interessert i dette?

Det tror jeg du har rett i - min yngste er 5 i sommer og må fremdeles "presses" til å kle på seg selv (klaaarer ikke). Eldstemann er 7 og har kledd seg selv lenge, men det ser jo av og til helt på halv tolv ut, med buksa skjeiv og jakkekrager nesten konsekvent brettet inn..! :D

Når de største jentene mine var ca 2 år hadde de rimelig kontroll på å ta på klærne sine. Den late sønnen min kledte jeg på til han var ferdig med 1. klasse ;) Han klarte det selv da, men det ble ikke gjort. Jeg dillet sikkert for mye med han. For meg tok det kortere tid å kle på enn å mase. Han kunne også finne på å gå ut døra uten yttertøy og skolesekk, så jeg måtte passe godt på. Jenta mi på 20 mnd er såvidt begynt å trene på å få på klærne sine.

Jeg har inntrykk av at jenter ofte er veldig tidlig ute med å kle på seg selv, mens gutter er tregere. Guttene mine har i allefall trengt hjelp med klærne opp til 1. klasse, minsten greier det meste selv nå, men han spør fortsatt om hjelp til enkelte vanskelige knapper eller glidelåser. Strømpebukser tar fortsatt laaaang tid, men han greier det.

Gjest snuffle

Mine var rundt 2 når det ble forventet at de tok på seg sokker, bukser, genser, sko, jakker og luer selv. Strømpebukser, knapper og glidelåser fikk de hjelp til en stund til.

For meg var det viktig at de ble tidlig selvstendige da de var så tett i alder. Storesøster hadde ikke noe særlig valg. For ut måtte vi jo, selv om lillesøster var der :)

Begynn med noe lett. Si at i dag skal han ta på seg jakka selv. Pass på at dere har god tid, og forklar ham underveis hva han skal gjøre. Ikke godta at han ikke klarer selv, for store gutter gjør faktisk det!

La det være konsekvent hver eneste gang at han skal ta på seg jakka selv. Ta den tiden det tar. Så utvider dere til buksa, genseren (det gjør ikke noe om den er bak-frem), så underbukse og sokker.

Hver gang han klarer det, så skal han få masssssssse skryt. Fortell det til alle voksne dere møter hvor flink han har vært.

Etterhvert vil det bli en vane for ham å kle på seg selv - akkurat som det er for oss.

Det vesentlige i en slik situasjon er gjentagelsen og nok tid.

Vil nesten si at jeg ville begynt med noe annet enn jakka først. Min erfaring er at den kan være litt vrien for mange barn. Sokker eller strømpebuksen er lettere syns jeg. Men skjønner poenget ditt - begynn med en ting om gangen. :)

Begge jentene klarte å kle det meste av og på selv like før de ble 3 år. Trengte hjelp med knapper, glidelåsen på jakka en stund til. Når mellomste begynte på stor avdelingen i barnehagen var de imponerte når hun ville være selvstendig og gjorde alt selv, da var hun 3 år og 1.mnd.

Har begynt med gutten vår som er 2,5 år, han viser mindre interesse for det en det jentene gjorde. Men er veldig gøy å ta av t-skjorte, sokker, truser og bukser selv. Men sliter litt med genseren og strømpebuksen. Han prøver seg litt fram med skoene men greier det ikke helt ennå, støvler går helt fint.

Skal bli deilig når han klarer alt selv :) Ikke minst når han blir ferdig med bleiene også :)

Gjest erica terese

før han fylte 2.....mener at han klarte t-sjorte,strømpebukse og sokker....og resten mellom 1,5 og 2 år.jakke ca 2,5.Får hjelp til glidelåser og knapper ennå......men ser ut som han snart klarer dette selv.Er en og annen gang han sier han ikke klarer (er nettopp fylt 3),men da sier jeg/pappan at selvsagt gjør du det.Har tro på å gi ros....spesielt i perioder hvor han ikke klarer.La han øve seg når dere har god tid.

Forøvrig vet jeg om mange barn i 3-årsalderen (og eldre enn det)som ikke kan kle på seg,så ungen din er nok ikke unormalt sen.

Annonse

ringerikskringla

husker ikke hvor gammel hun som er 7 år nå var når hun kledde på seg selv men

veslemor på 3,5 år har kledd på seg alene siden hun var 2- 2,5 år..

men nå er hun så sta og skal klare alt selv,uansett hva det er.

hun kler på seg utedresser,regntøy,sko og alt som er.prøver vi og hjelpe så blir hun rett og slett forbannet..

Vil nesten si at jeg ville begynt med noe annet enn jakka først. Min erfaring er at den kan være litt vrien for mange barn. Sokker eller strømpebuksen er lettere syns jeg. Men skjønner poenget ditt - begynn med en ting om gangen. :)

Jada, samme hva de begynner med. Noe som er litt lett og som fort gir mestringsfølelse i alle fall :)

Våre barn har vær selvhjulpen på dette område fra de var +/- 2,5 år gamle. Begynte jo med noen plagg lenge før dette - men fra 2,5 års alderen klarte de alle plaggene selv.

Nå skal det jo sies at det går litt i bølgedaler - så 5-årigen vår vil gjerne ha hjelp noen dager - Ikke fordi hun ikke kan, men fordi hun ikke gidder :o)

3-åringen gjør ALT selv - og sånn vil hun ha det. Hun er pertentligheten selv - så hun er nøye med at skjorta er godt ned i buksa - og genseren skal henge løst over bukselinningen.

Like over nyttår kom lillesøster strålende fornøyd hjem fra bhg., for da hadde hun endelig klart å få beina på kjeledressen utenpå vinterskoene - helt alene.

Personalet i bhg. er imponert over henne - og mamma er ikke desto mindre stolt av avkommet ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...