Gå til innhold

at jeg ikke kan lære meg å holde kjeft, bhg.....

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt og upopulær mor i bhg.

Har min to åring i barnehage som jeg ikke er så veldig fornøyd med, men skal være glad jeg har plass....Har vært en del episoder der som gjør at jeg er litt irritert på enkelte av personalet i utgangspunktet.

Vel, hadde samtale med styrer i barnehagen forrige uke ang. kontrakt til neste år. De har ingen foreldresamtaler i denne bhg. Etter å ha diskutert praktiske ting og tang lurte hun på om jeg hadde noe på hjertet. Jeg sa at jeg ikke hadde noe spesielt å si bortsett fra at jeg syns det er litt dumt at min datter stort sett annen hver dag har bæsj når jeg henter henne. presisserte at hun aldri har vært rød eller sår, og at hun antagelig nettopp har bæsjet. Jeg kommer hver dag til nøyaktig samme tidspunkt og jeg må lløpe videre for å henet storesøster. Hvis jeg skifter på henne hender det jeg kommer for sent til storesøster. Sa også at det var ingen stor sak, men at jeg pga. dette enkelte ganger kommer for sent til storesøster.. Så jeg spurte om de kunne være obs på dette og bytte på henne til jeg kom...........

Hun skulle ta det opp med personalet....

Vel i dag når jeg hentet min datter merket jeg at de var enda mer sur enn vanlig når jeg kom, enkelte hilste ikke en gang. Jeg fikk nødvendig info, dvs, sovet 1 og halv time, spist bra!

Kanskje ikke verd å si i fra om en sånn sak når de blir så sure.

ER det egentlig for mye forlangt av meg dette.......

Fortsetter under...

Gjest abrahamsen

Du sier jo selv at hun ikke er sår og at det er fersk bæsj. Skal de stå over henne da for å passe på når hun bæsjer også hive seg over henne å få skifta før du kommer+

Ja, jeg syns du forlanger for mye.

Saken hadde vært annerledes dersom bæsjen var gammel.

Gjest oppgitt og upopulær mor i bhg.

Du sier jo selv at hun ikke er sår og at det er fersk bæsj. Skal de stå over henne da for å passe på når hun bæsjer også hive seg over henne å få skifta før du kommer+

Ja, jeg syns du forlanger for mye.

Saken hadde vært annerledes dersom bæsjen var gammel.

Problemet her er at jeg må skifte på henne med en gang selv, hvis ikke blir hun sår for vi kommer ikke hjem med engang siden vi skal hente storesøster.

Og skifter jeg ikke på henne kommer jeg for sent til storesøster... Og siden hun er så programmert så hadde det vært deilig om det var gjort til jeg kom....

Kanskje jeg rett og slett skal be om unnskyldning for å forvente det da... De var sure i dag altså.. uff da...

Problemet her er at jeg må skifte på henne med en gang selv, hvis ikke blir hun sår for vi kommer ikke hjem med engang siden vi skal hente storesøster.

Og skifter jeg ikke på henne kommer jeg for sent til storesøster... Og siden hun er så programmert så hadde det vært deilig om det var gjort til jeg kom....

Kanskje jeg rett og slett skal be om unnskyldning for å forvente det da... De var sure i dag altså.. uff da...

Ikke be om unnskylding, men pass på å si noe positivt neste gang, da er det glemt :) kanskje?

Gjest sisti

nei, synes du hadde all rett til å si ifra. De fleste barnehageansatte går gjennom en skikkelig utdanning, og vet at det er viktig å skifte på barna med en gang.. Det er jo ikke lite vi betaler i Norge for barnehageplass heller.. Og denne måten de opptrådde på var useriøs og tåpelig. Bra du sa ifra når noe plaget deg, er vel viktig det, at brukerene av barnehagen trives. Hun spurte deg jo om noe var galt, og du svarte. På meg virket det som om du forklarte dette skikkelig og med begrunnelse. Kan vel ikke være så vanskelig for dem å gjøre dette, når hun dag etter dag bæsjer seg ut på samme tid. Har arbeidet i barnehage selv, og der skiftet vi på alle barna før de ble hentet.. Det er ofte slik at etter barnehagen er det kanskje skoleelever som skal hentes, handling av matvarer osv..

Gjest abrahamsen

Neida, du trenger ikke be om unnskyldning, men kanskje si at det ikke var surt ment, ikke ment som kritikk osv. Bare at det ville hjulpet deg dersom de fikk det til. De har mange å passe så det er ikke alltid så enkelt å få til å skifte i tide.

Annonse

Gjest Men det er min mening

Er barna ute og har på dress er det slett ikke så lett å lukte det alltid at de har bæsjet. Perosnalet står heller ikke over barn og avbryter lek for å sjekke i tide og utide. Det oppdages helst ved at det lukter eller at barnet blir løftet på i en situasjon.

Noen barn bæsjer på omtrent samme tidspunkt hver dag. Det et vel bare din uflaks at ditt barn pleier å bæsje rett før du kommer.

At du da får dårlig tid er desverre ditt eget problem.... Jeg synes ikke det er riktig å be personalet sjekke dette hver dag rett før du kommer.

Hadde barnet gått med bæsj over tid hadde det derimot vært noe heeelt annet ;o)

Gjest snakk med dem det gjelder

Når du forteller det til sjefen deres, i stedet for rett til dem det gjelder, blir det jo kritikk i stedet for å be om en tjeneste (at de sjekker ditt barn ekstra like før du skal hente).

Jeg synes ikke det er for mye å be om, men jeg ville tatt det ved levering en morgen, at hun tydeligvis hadde lagt rutinen sin slik at hun bæsjet rett før henting, og at du er i tidspress med henting flere steder osv.

Når du sier det til styrer, og hun må si det til de ansatte, blir det kritikk. Jeg hadde blitt sint hvis noen haddde sagt noe slikt til min sjef i stedet for å si det til meg.

Hvis du hadde sagt det, og det ikke skjedde noe, kan du si det til sjefen. Men første gang sier man det rett til dem det gjelder.

Synes det var helt riktig av deg å si ifra jeg... men som en annen sier her - det hadde kanskje vært mer taktisk å ta det opp direkte med personalet på avdelingen... men gjort er gjort - det er utrolig uprofesjonelt å bli sure for noe sånt... jeg er selv førskolelærer og ped. leder, men også mamma... og til tider sikker noe upopulær i minstens bhg fordi jeg sier ifra hvis det er noe... :) (på en hyggelig måte såklart...) dersom et barn i min bhg hadde vært så fast i rutinene som ditt barn er, så hadde jeg sjekket bleien like før jeg visste du ville komme for å hente... det er ikke morsomt for personalet å levere fra seg et barn med full bleie heller... vi vil jo gjøre en best mulig jobb...!

Gjest Persille

nei, synes du hadde all rett til å si ifra. De fleste barnehageansatte går gjennom en skikkelig utdanning, og vet at det er viktig å skifte på barna med en gang.. Det er jo ikke lite vi betaler i Norge for barnehageplass heller.. Og denne måten de opptrådde på var useriøs og tåpelig. Bra du sa ifra når noe plaget deg, er vel viktig det, at brukerene av barnehagen trives. Hun spurte deg jo om noe var galt, og du svarte. På meg virket det som om du forklarte dette skikkelig og med begrunnelse. Kan vel ikke være så vanskelig for dem å gjøre dette, når hun dag etter dag bæsjer seg ut på samme tid. Har arbeidet i barnehage selv, og der skiftet vi på alle barna før de ble hentet.. Det er ofte slik at etter barnehagen er det kanskje skoleelever som skal hentes, handling av matvarer osv..

Jeg må bare kommentere dette:

"De fleste barnehageansatte går gjennom en skikkelig utdanning, og vet at det er viktig å skifte på barna med en gang.. "

- Nei, de fleste barnehage ansatte er assistenter uten særlig relevant utdanning. Noen ganger kan man være heldig å finne noen mer erfaring - men det er mangel på kompetent og utdannet personell i barnehagene.

"Det er jo ikke lite vi betaler i Norge for barnehageplass heller.. "

- Jo, det er det faktisk! Dere betaler 14 kroner timen omtrent - og du kan umulig mene at det er dyrt?

Uff, minner meg om den barnehagen gutten min gikk i før han fikk plass i kommunal barnahage.. Hvis jeg hadde sagt noe der, enten til styrer eller direkte til de ansatte så hilste de ikke på meg, og snakket ikke til meg i det hele tatt. Svarte så vidt på det jeg spurte om.. Jeg ble bare enda mer forbanna på det, og det var ikke noe hyggelig å levere eller hente, og jeg følte meg heller ikke trygg på at disse uproffe og umodne barnehageassistentene tok ordentlig vare på gutten min. Skjønte jo etterhvert at det var mye emr galt i den barnehagen, og det var godt å ta han ut derifra.

Jeg hadde ikke bedt om unnskylding nei - de må tåle å høre sånt. Det skal ikke være bæsj i bleia når man henter, men hvis barnet nettopp har bæsja kan det selvsagt skje. Jeg prøvde etterhvert og snakke med hun som var "sjefen" av assistentene, for hun var ålreit til tider. Sa det på en hyggelig måte "kan ikke dere gjøre ting sånn og sånn fordi det gjør ting så mye enklere.." Gikk bra noen ganger, men hendte de ikke likte at foreldre tok opp tng i det hele tatt.

Jeg skrev opp hendelser jeg ikke synes var akseptable (vet ikke hvor ille er det i din barnehage da?) med dato osv. og hadde tenkt til å be om møte med styrer og ta opp alt. Men vi fikk ny plass før den tid, men ramsa opp alt for styrer da poden slutta der, og da ble styrer lei seg (det hadde jeg blitt og hadde jeg hatt en så dårlig barnehage). Da sa jeg bare at hun burde ta med seg klagene på veien og gjøre noe med det, med en gang. Hva hun har jobbet med aner ikke jeg nå..

Mener at man må tåle å høre kritikk fra foreldrene, men foreldrene skal selvsagt være høflige og saklige, og man kan si det på en hyggelig måte, i hvert fall første gang. :) Ingen som liker å føle at man får "kjeft".

Neste gang sier du det til de på avdelinga, og ikke til styrer... Også formidler du det som at de hadde gjort deg en kjempetjeneste om de fikk det til - ikke som kritikk for at de IKKE gjør det liksom... Datteren min har det for tiden med å bæsje i det vi tar på skoene for å dra i bhg - også bæsjer hun i 16-tiden, rett før jeg kommer. Det har vært sånn i noen uker nå...

Synes ikke du skal be om unnskyldning - for det HADDE jo vært enklere for deg de gangene de rakk å merke at hun har bæsjet og får skiftet på henne. Men det er noe med måten det blir sagt på, og at det sies direkte til dem som har med henne å gjøre, istedenfor via styrer.

Gjest Men det er min mening

Jeg må bare kommentere dette:

"De fleste barnehageansatte går gjennom en skikkelig utdanning, og vet at det er viktig å skifte på barna med en gang.. "

- Nei, de fleste barnehage ansatte er assistenter uten særlig relevant utdanning. Noen ganger kan man være heldig å finne noen mer erfaring - men det er mangel på kompetent og utdannet personell i barnehagene.

"Det er jo ikke lite vi betaler i Norge for barnehageplass heller.. "

- Jo, det er det faktisk! Dere betaler 14 kroner timen omtrent - og du kan umulig mene at det er dyrt?

Jaaa, vi har billige barnehageplasser i Norge.

I England koster en plass 10.000 i måneden. Der får de ikke støtte fra stat og kommune som her.

Derfor er det også stor bruk av "nanny" i stedet.

Annonse

Gjest oppgitt og upopulær mor i bhg

Jeg takker for mange svar. Det har faktisk plaget meg at jeg sa dette nettopp til styrer og ikke til personalet direkte, men denne gangen ble det så naturlig å si det når vi satt å snakket og hun spurte meg om jeg hadde noe på hjertet. Kan legge til at det ikke er enkelt å snakke med personal på avdelingen for som nevnt tidligere har jeg det ganske travelt. Jeg går inn på avdelingen å henter og det er ikke noe ha det bra i gangen, alltid masse personal og barn foreldre...Ikke så lett å ta opp problem da. ...Og som nevnt over har de ikke noe ordning med foreldresamtaler i denne bhg. da må man avtale med styrer..

Vel nok om det, jeg tok mot til meg i dag når jeg hentet, og barna for en gang skyld var ute..Hvis det ikke er pent vær går de ikke ut...Da hadde jeg personalet som er min datters kontakt på to mannshånd. Jeg sa at jeg hadde noe å ta opp med henne, hun lyttet. Jeg sa hva jeg hadde sagt til styrer , at det ikke var kritikk fra min side, men at det hadde hjulpet meg masse om de kunne være oppmerksomme. Og at jeg ellers er veldig fornøyde med dem som bhg og at jeg vet at de passer godt på min datter.....Hun var glad for å høre det, og innrømmet også at en periode var det ofte jeg som måtte skifte med henting, men at det ikke har vært så mye i det siste. hmm. Vel nå skal ikke jeg si mer om den saken. Tror kanskje jeg får hjem en ferdig skiftety datter nå her etter.. Vi får se....

Er forresten selv ped leder i barnehage og vet hva vi legger vekt på i vår bhg. Har også hendt at jeg har sendt hjem barn med bæsj i bleien, det hender jo med alle. som sagt kan man ikke fotfølge barnet for å se hva han gjør, men når det hender annen hver dag og med samme personal så tror jeg at det er veldig lettvint å tenke at det ikke er så farlig for mor kommer jo snart og da skifter jo hun........Det er nettopp hva jeg tror har hendt her....

Takk for mange svar

Jeg takker for mange svar. Det har faktisk plaget meg at jeg sa dette nettopp til styrer og ikke til personalet direkte, men denne gangen ble det så naturlig å si det når vi satt å snakket og hun spurte meg om jeg hadde noe på hjertet. Kan legge til at det ikke er enkelt å snakke med personal på avdelingen for som nevnt tidligere har jeg det ganske travelt. Jeg går inn på avdelingen å henter og det er ikke noe ha det bra i gangen, alltid masse personal og barn foreldre...Ikke så lett å ta opp problem da. ...Og som nevnt over har de ikke noe ordning med foreldresamtaler i denne bhg. da må man avtale med styrer..

Vel nok om det, jeg tok mot til meg i dag når jeg hentet, og barna for en gang skyld var ute..Hvis det ikke er pent vær går de ikke ut...Da hadde jeg personalet som er min datters kontakt på to mannshånd. Jeg sa at jeg hadde noe å ta opp med henne, hun lyttet. Jeg sa hva jeg hadde sagt til styrer , at det ikke var kritikk fra min side, men at det hadde hjulpet meg masse om de kunne være oppmerksomme. Og at jeg ellers er veldig fornøyde med dem som bhg og at jeg vet at de passer godt på min datter.....Hun var glad for å høre det, og innrømmet også at en periode var det ofte jeg som måtte skifte med henting, men at det ikke har vært så mye i det siste. hmm. Vel nå skal ikke jeg si mer om den saken. Tror kanskje jeg får hjem en ferdig skiftety datter nå her etter.. Vi får se....

Er forresten selv ped leder i barnehage og vet hva vi legger vekt på i vår bhg. Har også hendt at jeg har sendt hjem barn med bæsj i bleien, det hender jo med alle. som sagt kan man ikke fotfølge barnet for å se hva han gjør, men når det hender annen hver dag og med samme personal så tror jeg at det er veldig lettvint å tenke at det ikke er så farlig for mor kommer jo snart og da skifter jo hun........Det er nettopp hva jeg tror har hendt her....

Takk for mange svar

Så fint! Nå kan du la den "stenen" falle fra skuldrene. Lykke til videre da!

Det jeg reagerer på er at personalet blir sure og ikke hilser...

Det er jo ikke veldig moden oppførsel, syns jeg.

Skjønner at personalet ikke likte at de fik beskjeden fra styreren, men føler at det er litt uprofft at de ikke greier å opprettholde normal folkeskikk.

Men er egentlig enig at du skulle ha snakket med personalet, men skjønner også at det ble sånn fordi du kom på det i en samtale med styrer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...