Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For tiden er set så vanskelig å være mamma til en fireåring...

Han har den siste månden hatt en vanskelig periode hvor vi stadig går "i tottene" på hverandre. Han prøver ut og tester og vet akkurat hva han skal gjøre for å sette meg helt ut.

I barnehagen har de bedt oss om å jobbe med stemmeleiet hans. Han snakker ofte i en veldig sinna tone, uansett hva det gjelder.

I kveld stod han og pusset tennene og klaget over at børsten stakk, så spørr han om å bruke andre siden av kosten (past stykket). Jeg svarer nei og prøver å forklare hvorfor, hvorpå han kjefter og sier at jeg ikke må kjefte sånn på han alltid i en veldig høy og sinna stemme.

Så begynner han og hyle og da er det umulig å nå inn til han før han roer seg igjen. Han satt 15 minutter og hylte i senga før jeg fikk snakket med han. Men han og jeg har totalt ulike opplevelser av hva som skjedde. Samtidig har han også nå såpass med ord for følelsene sine at han forteller meg at han blir lei seg, redd, føler seg dårlig behandlet osv.

Dette gjør det bare enda vanskligre for meg. Jeg prøver å forklare, men han tviholder jo på sin versjon og det er vanskelig å nå gjennom. Jeg føler at han alltid blir sittende igjen som taperen etter slike kamper. Jeg ønsker jo å forklare det så han ser sammenhengen, men han er kanskje for liten enda? Det er så dumt å måtte avgjøre med "sånn er det bare" eller "fordi jeg sier det". Jeg ønsker jo at han skal få en ordentlig forklaring på hva som skjedde og hvorfor.

Noen som har noen tips til en sliten mamma? Kjenner at jeg begynner å takle disse kampene dårligre og dårligre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271632-vanskelig-%C3%A5-v%C3%A6re-mamma-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest meridianen

Hm.. har han mindre søsken? Prøver han seg på oppmerksomhet på denne måten?

Er det bestemte ting/gjøremål som er vanskelige? F.eks pusse tennene, kan du være en annen plass i slike tilfeller? Kan du klare å vri samtalen over på andre ting før det blir en lang diskusjon? Har han bra hørsel? Hvordan er din stemme/volum når dere snakker sammen? Teller du til ti? Har han noen allergier eller smerter? Sover du selv godt om natten? Legger han seg tidlig nok? Er det noe i livet hans som kan være årsaken? Har han en bestevenn i barnehagen og i fritid?

Dette er noen ting du kan tenke over (uten å behøve å svare meg), jeg håper du finner årsaken om det finnes noen. Noen barn er jo bare slik også i en periode. Du kan også kontakte helsestasjonen for samtale og veiledning.

På min 4-åring fungerer det aller best å spørre om hun klarer å gjøre ting framfor å fortelle hva hun ikke skal gjøre. Hun blir ganske provosert om hun er litt furten og jeg sier at "det må du ikke gjøre".

Jeg ville kanskje forberede han grundig på ting som skal skje en periode. Nå skal vi snart pusse tennene, nå skal vi snart spise osv. Mens du f eks pusser tennene hans kan du si at han skal få fluortabletten når tennene er rene og pene. Min jente gleder seg alltid til fluortabletten, og hun liker sånn småprat mens vi holder på med noe kjedelig som må gjøres.

Nå gjetter jeg bare, men kanskje han var de voksnes ekko da han sa til deg at du snakker med en høy og kjeftete stemme..? Hvis det er tilfelle kan du kanskje heller gi han skryt de gangene han snakker vennlig. Gi han positive tilbakemeldinger framfor å fortelle han det han gjør galt. Mitt eget humør blir positivt påvirket av at jeg sier noe fint framfor å klage. En 4-åring kan jo være ganske så utfordrende, god til å argumentere samtidig som de kan være veldig ufornuftig.

Når det gjelder min egen 4-åring er det bortkastet å diskutere når hun er furten. Vi snakker om episoder når hun har roet seg, for da er hun mer mottakelig. Da gjør vi avtaler framover slik at vi ikke får sånn dårlig stemning en gang til.

Min 4 -åring liker å høre sånt som "du klarte det, du kan jo, du fikk det til" osv. Det er så mye mer positivt enn å høre alt jeg ikke er fornøyd med, men skrytet må selvsagt være fortjent. Hun tar av og til på seg sutrestemmen, og da er hun skikkelig negativ til det meste. I sånne situasjoner må jeg ta meg kraftig sammen for å ikke bli påvirket negativt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...