Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Rrose

Det kommer vel litt an på når de skal opp om morgenen? Men selv syns jeg dette var for sent. Barn/tenåringer bør få minimum 8 timer søvn hver natt. Timene før 12 gi foresten roligre søvn enn de etter 12.

Da får min 13 åring som forøvrig snart er 14 år 9 timers søvn. Min datter på 15 snart 16 år får 7,5 timers søvn. Det er kanskje datteren min som må stå så tidlig opp som burde legge seg tidligere...Takk skal tenke på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271672-sengetid/#findComment-2201664
Del på andre sider

ylvali1365381015

Da får min 13 åring som forøvrig snart er 14 år 9 timers søvn. Min datter på 15 snart 16 år får 7,5 timers søvn. Det er kanskje datteren min som må stå så tidlig opp som burde legge seg tidligere...Takk skal tenke på dette.

Stakkars, jeg føler med ungdommer. De har som regel nok med å eksistere, hanskes med hormoner og kviser og emosjonelle påkjenninger, forelskelser og og vaklende selvbilde, identitetskriser og opprør mot foreldre og øvrigheta... Og så skal de jammen opp tidlig og prestere og allerede forberede karriæren... Forhåpentligvis også bidra til fellesskapet og gjøre sine huslige plikter. Det kan jo bli så rent for mye! ;-)

Vi burde heller gjøre som larvene i denne perioden, lage en kokong og gå i dvale til metamorfosen var total... Jaja, det er ikke lenge til jeg selv har tenåringer. Skal prøve å ha forståelse for dem, huske min egen turbulente ungdomstid, og i det minste unne dem sine tiltrengte timer med søvn i helgen. Svigermor jaget alltid barna opp kl ni i helgene, og kjørte på med oppbyggelige oppgaver... Og da mener jeg støping av grunnmur, lemping av stein, alskens oppusningsprosjekter. Syntes så synd på mine stakkars unge svogre og svigerinner. Jeg kommer til å forvente at mine barn tar sin naturlige del i husarbeidet, men vil unne dem litt ekstra hvile og fred fra mine krav.

:-) Ja, dette ble en avsporing, men det overlever du forhåpentligvis! Kos deg med tenåringene og ta godt vare på dem! :-D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271672-sengetid/#findComment-2201927
Del på andre sider

Gjest Rrose

Stakkars, jeg føler med ungdommer. De har som regel nok med å eksistere, hanskes med hormoner og kviser og emosjonelle påkjenninger, forelskelser og og vaklende selvbilde, identitetskriser og opprør mot foreldre og øvrigheta... Og så skal de jammen opp tidlig og prestere og allerede forberede karriæren... Forhåpentligvis også bidra til fellesskapet og gjøre sine huslige plikter. Det kan jo bli så rent for mye! ;-)

Vi burde heller gjøre som larvene i denne perioden, lage en kokong og gå i dvale til metamorfosen var total... Jaja, det er ikke lenge til jeg selv har tenåringer. Skal prøve å ha forståelse for dem, huske min egen turbulente ungdomstid, og i det minste unne dem sine tiltrengte timer med søvn i helgen. Svigermor jaget alltid barna opp kl ni i helgene, og kjørte på med oppbyggelige oppgaver... Og da mener jeg støping av grunnmur, lemping av stein, alskens oppusningsprosjekter. Syntes så synd på mine stakkars unge svogre og svigerinner. Jeg kommer til å forvente at mine barn tar sin naturlige del i husarbeidet, men vil unne dem litt ekstra hvile og fred fra mine krav.

:-) Ja, dette ble en avsporing, men det overlever du forhåpentligvis! Kos deg med tenåringene og ta godt vare på dem! :-D

Takk det skal jeg. Det kan være vanskelig å forstå helt alderen på de når de omtrent ser voksne ut. Min datter er både høyere og større enn meg. 1.80 cm. Hun ser voksen ut og kan også virke voksen, men hun er jo bare 15 år.

Klart det er strevsomt med alt som skjer i en ungdomskropp, og egentlig litt bakvendt at de nettopp i denne tiden får så store krav på seg selv. Søvnighet er jo også en bivirkning av nettopp dette.

Vi må finne en balanse som passer dem tenker jeg:-) Prøve meg litt frem.

Takk!! Jeg skal passe godt på de. Det er noen fine unger jeg har nemlig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271672-sengetid/#findComment-2204340
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest ex ungdomsskolelærer

Min sønn på 13 prøver jeg å få til å gå opp for å legge seg klokka 21 - på vintertid.Da vekkes han 7.30 og er trøtt.Det bruker jeg også som argument hvis han vil være lenge oppe. Klokka blir ofte 22 før han er i seng, mend et er siste frist på en vanlig ukedag.

En psykolog som jeg hørte på et foredrag snakket om stress og søvn. Han stilte spørsmålet om når vi vet at vi får nok søvn ? - Når vi våkner av oss selv om morgenen !

Mange tenåringer trenger opptil 12 timer søvn i døgnet, men å legge seg klokka 7 er jo ikke mulig.En morgen han er litt mer våken enn ellers ( når han har lagt seg tildligere ) konfronter ham med om det ikke er godt å føle seg litt mer våken ? Kunne han ikke tenke seg å ha det sånn litt oftere? Hvis du klarer å få han til å reflektere rundt det selv - men det kan kanskje ta noen år??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271672-sengetid/#findComment-2219148
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...