Gå til innhold

Sykkel til 5-åring

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Ja, nå har han vokst ut av sykkelen sin. Så i morgen skal vi ut å se på ny sykkel.

Han er vel 114-115 cm lang, og som sagt 5 år. Hvilken str. må vi da ha på sykkelen hans`? Noen som vet?

Den har vokst ut av er en 12" sykkel. Han lærte å sykle i fjor sommer.

Finnes det noen oversikt på hvilken str. som anbefales?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271695-sykkel-til-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Vet ikke hva som anbefales, men sønnen min på 4,5 har en 16". Den går nok i år og neste år. Neste str er vel 20" og den er stor, 8 åringen her har ddn , og passer en god stund ennå.

Hilsen

Har tittet litt i noen brosjyrer.

Og 16" vil vel kun holde i år vil jeg tro?

Og 20" som er neste str, tenker at den vil bli i største laget for en på 5, ja snart 5 1/2 da. Og hvis ditt barn på 8 har 20" og den passer, så sier jo det seg at den er stor i forhold.

Nei, vi får vel bare ta en runde og titte litt og se på str.

Takk for svar. :)

Gjest prust

Jenta mi (blir 6 i juni, er 117 cm høy) har den nest-minste størrelsen nå, husker ikke hvor mange tommer den er. Hun klarer fint å sykle på brorens sykkel, som er hakket større, og vi vurderer om hun skal få ny sykkel nå, eller om vi venter til neste sommer.

Gjest annlovinda

Jenta mi (blir 6 i juni, er 117 cm høy) har den nest-minste størrelsen nå, husker ikke hvor mange tommer den er. Hun klarer fint å sykle på brorens sykkel, som er hakket større, og vi vurderer om hun skal få ny sykkel nå, eller om vi venter til neste sommer.

Den nest minste, vil tro det er 16".

Og hun klarer å sykle på den som er større. Ja, det var greit å høre. For synes det blir for dumt å kjøpe en sykkel som kanskje bare holder et år.

Vi skal gå i butikken og titte og prøve litt i morgen.

Tusen takk for svar.

20" anbefales i aldersgruppen 6-8 år (sa han på butikken), og opp til 140 cm (lengde på ungen). 24" fra 130 cm og oppover. Denne vil holde i flere år enn de minste syklene. Jeg ville ha kjøpt en 20" til en 5-åring, dersom han ikke er veldig kort.

Vi skal derimot handle til en 7 åring som er 127 cm lang, og er VELDIG i tvil om hun behersker en 24 " men samtidig vil jo en 20" kun være passende i år... og de er jo enten JENTE eller GUTTE-sykler og når nestemann er et annet kjønn er det ikke så enkelt...

Annonse

Har tittet litt i noen brosjyrer.

Og 16" vil vel kun holde i år vil jeg tro?

Og 20" som er neste str, tenker at den vil bli i største laget for en på 5, ja snart 5 1/2 da. Og hvis ditt barn på 8 har 20" og den passer, så sier jo det seg at den er stor i forhold.

Nei, vi får vel bare ta en runde og titte litt og se på str.

Takk for svar. :)

Det er jo nesten 1 år mellom våre barn, ville nok ikke kjøpt en 16" til min sønn neste vår, da han er ca 5,5. Da tror jeg heller jeg hadde satset på en brukt eller lånt 16" fram til høsten og heller kjøpt 20" på salg :-).

Det er jo enorm å gå rett fra en 12" til en 20" :-)

Hilsen

Gjest annlovinda

Det er jo nesten 1 år mellom våre barn, ville nok ikke kjøpt en 16" til min sønn neste vår, da han er ca 5,5. Da tror jeg heller jeg hadde satset på en brukt eller lånt 16" fram til høsten og heller kjøpt 20" på salg :-).

Det er jo enorm å gå rett fra en 12" til en 20" :-)

Hilsen

Er vanskelig dette. Men er enig i at det er enorm forskjell på 12" og 20".

Nei, vi får ta en tur i butikkene og se. Også får han prøve begge størrelsene. Så får vi se om vi klarer å bestemme oss da.

Tusen takk for svar.

Gjest annlovinda

20" anbefales i aldersgruppen 6-8 år (sa han på butikken), og opp til 140 cm (lengde på ungen). 24" fra 130 cm og oppover. Denne vil holde i flere år enn de minste syklene. Jeg ville ha kjøpt en 20" til en 5-åring, dersom han ikke er veldig kort.

Vi skal derimot handle til en 7 åring som er 127 cm lang, og er VELDIG i tvil om hun behersker en 24 " men samtidig vil jo en 20" kun være passende i år... og de er jo enten JENTE eller GUTTE-sykler og når nestemann er et annet kjønn er det ikke så enkelt...

Fant noe ang. str. i en katalog jeg hadde liggende. Så det helt tilfeldig nå. :)

Sykkelstr. Alder Lengde

12" 3-4 år 90-105 cm

16" 4-6 år 100-115 cm

20" 5-8 år 110-130 cm

24" 7-11 år 125-145 cm

Vil tro gutten min er 114-115 cm, så i følge dette skal jo 20" gå greit? Vi får ta en tur i butikken og titte litt i morgen, og prøve å se.

Tusen takk for svar.

:)

Jeg hadde kjøpt 16", ellers blir det veldig stor overgang vil jeg tro. Avhenger litt av hvor stor og sterk han er selvfølgelig. Det er ikke noe moro å sykle på for stor sykkel! Hva med å få tak i brukt hvis du synes det blir mye penger for liten brukstid?

Min gutt som nå er 7,5 år gikk fra 12" til 16" og nå sykler han på 24". Han er 123 cm lang og hadde litt trøbbel med å håndtere den store sykkelen i begynnelsen. Nå etter en ukes tid går det bra :-)

Lillesøstra på 5 år og 1 meter har ennå ikke sluppet seg, men trener og trener på 12" etter storebror.

Ikke kjøp større enn 16'. Det er grusomt å se unger som skal vokse inn i en sykkel, de får lite sykkelglede og får en helt feil sykkelteknikk. Kjøp den letteste sykkelen du kan få og sjekk at felgene er i aluminium og ikke stål. 16' syklene til DBS er ganske lette for å være barnesykler, det fleste har aluramme og hjul. Vi har akkurat kjøpt den kakigrønne med edderkopper på til jenta vår (har en bror som skal arve...)

Går veldig opp i dette selv, men så er vi også sykkelfriker ;-)

Er vanskelig dette. Men er enig i at det er enorm forskjell på 12" og 20".

Nei, vi får ta en tur i butikkene og se. Også får han prøve begge størrelsene. Så får vi se om vi klarer å bestemme oss da.

Tusen takk for svar.

Ikke gå rett fra 12' til 20'. Kjøp heller brukt hvis dere har dårlig råd eller ingen å arve videre til! Det er mye bedre å sykle et år til på en litt for liten sykkel enn å få en for stor sykkel. De fleste barn har for store sykler!

Annonse

Gjest annlovinda

Ikke kjøp større enn 16'. Det er grusomt å se unger som skal vokse inn i en sykkel, de får lite sykkelglede og får en helt feil sykkelteknikk. Kjøp den letteste sykkelen du kan få og sjekk at felgene er i aluminium og ikke stål. 16' syklene til DBS er ganske lette for å være barnesykler, det fleste har aluramme og hjul. Vi har akkurat kjøpt den kakigrønne med edderkopper på til jenta vår (har en bror som skal arve...)

Går veldig opp i dette selv, men så er vi også sykkelfriker ;-)

Hei og takk for svar.

Ser det er fler som anbefaler å ikke gå fra 12" til 20".

Og det med sykkelglede er så klart veldig, veldig viktig. Han synes det er kjempegøy nå med den lille sykkelen sin. For i år har han veldig kontroll på den, han lærte å sykle i slutten av sommeren i fjor. Nå synes han nok han behersker sykkelen kjempegodt, og stortrives ute på sykkel.

Etter flere svar, så vipper jeg nok mot en 16" sykkel.

Igjen takk for svar, vi skal ut å se på sykkel i dag. Det er en gutt som gleder seg til det.

Gjest annlovinda

Jeg hadde kjøpt 16", ellers blir det veldig stor overgang vil jeg tro. Avhenger litt av hvor stor og sterk han er selvfølgelig. Det er ikke noe moro å sykle på for stor sykkel! Hva med å få tak i brukt hvis du synes det blir mye penger for liten brukstid?

Min gutt som nå er 7,5 år gikk fra 12" til 16" og nå sykler han på 24". Han er 123 cm lang og hadde litt trøbbel med å håndtere den store sykkelen i begynnelsen. Nå etter en ukes tid går det bra :-)

Lillesøstra på 5 år og 1 meter har ennå ikke sluppet seg, men trener og trener på 12" etter storebror.

Hei og takk for svar.

Etter flere råd om 16" så ser det vel nesten ut som det er det vi går for. Er jo viktig at han ikke skal miste sykkelgleden. Han koser seg masse med å klare å håndtere 12" sykkelen sin. Han lærte å sykle i slutten av sommeren i fjor. Men han føler nok en mye større grad av å klare å beherske den i år. Mye større glede av å sykle i år enn i fjor.

Vi skal ut å se på sykler i dag, noe han gleder seg til. Igjen, takk for svar.

Gjest guttelus

Vi har to jenter en på 6 og en på 7.De er 118 og 127 cm høye.Jenta på akkurat 6 har nå overtatt en 20 "tommer" sykkel med 6 gir. Det går helt fint, men hun har syklet i 2 år, og er ikke "sjanglete" på sykkelen . Jeg tror en 16 "tommer" kun vil holde i sommer, til neste år er den for liten. Våres eldste på 7 har fått en 24 " tommer", og det går også veldig fint. Lykke til med valget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...