Gå til innhold

Slutte å amme - 8 mnd?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Pippelippen min er nå 8 og en halv mnd, og spiser fire vanlige måltider hver dag. Hun drikker masse vann, men for samtidig pupp fire ganger om dagen.

Problemet er at jeg nesten ikke har melk lenger, så hun er ikke særlig interessert. Og i og med at helsesøster sier at det er viktig at hun får i seg melk, så mener hun at jeg skal gi 150-200 ml MME fordelt utover dagen.

Jeg er ikke veldig motivert til å fortsette å amme lenger, så spørsmålet mitt er: Hvor LITE er det mulig å amme uten å miste melken helt?

Jeg kunne god tenke meg å gi henne pupp en til to ganger i døgnet (tidlig morgen, og rett før hun legger seg) - både for å beholde kosen, og for å gi henne litt daglig dose av motstandskravft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271702-slutte-%C3%A5-amme-8-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Så lenge du ammer noe, vil produksjonen av melk være der, selv om det ikke er så mye hun får i seg. Hadde jeg vært deg, hadde jeg fortsatt å amme 2-3 ganger om dagen, både for næringens og for kosens skyld, og heller supplere med MME hvis du tror det er veldig lite melk hun drikker. Men husk at barnet får i seg mye mer enn det du klarer å pumpe ut!

Sønnen min mistet litt interessen for pupp rundt den alderen, ammet kanskje 2-3 ganger pr dag. Helsesøster sa at det var ikke noe vits i å gi ekstra mme i tillegg (han fikk babygrøt som inneholdt melkepulver). Etter en tid tok interessen hans seg opp igjen, og jeg ammet ham lenge. Det er ikke noe problem å amme kun 1-2 ganger pr dag, du mister ikke melken. Jeg tror det er større risiko for at han mister interessen hvis du gir ham mme. Når det gjelder immunstoffene, har Gro Nylander skrevet at mengden morsmelk ikke har så mye å si. Jo mindre morsmelk babyen drikker, jo mer konsentrert på immunstoffer blir melken. En liten sup morgen og/eller kveld er mye bedre enn ikke noe.

fuji1365380447

Sønnen min mistet litt interessen for pupp rundt den alderen, ammet kanskje 2-3 ganger pr dag. Helsesøster sa at det var ikke noe vits i å gi ekstra mme i tillegg (han fikk babygrøt som inneholdt melkepulver). Etter en tid tok interessen hans seg opp igjen, og jeg ammet ham lenge. Det er ikke noe problem å amme kun 1-2 ganger pr dag, du mister ikke melken. Jeg tror det er større risiko for at han mister interessen hvis du gir ham mme. Når det gjelder immunstoffene, har Gro Nylander skrevet at mengden morsmelk ikke har så mye å si. Jo mindre morsmelk babyen drikker, jo mer konsentrert på immunstoffer blir melken. En liten sup morgen og/eller kveld er mye bedre enn ikke noe.

Takk for inspill. Det er godt å høre at det "er noe vits i" selv om jeg ikke ammer så mye.

Da kan jeg trappe ned med god samvittighet.

Annonse

Min jente er 20 mnd, og hun får seg en dæsj hver dag eller annenhver dag. Noen ganger to ganger pr dag. Sånn har vil holdt på i flere måneder. Så lenge du gir litt nå og da vil du ikke miste melka. Det er likevel sannsynlig at jenta di vil miste interessen helt når hun allerede er begynt å miste interessen for pupp. Blir dere lei begge to kan du slutte med god samvittighet.

Min jente er 20 mnd, og hun får seg en dæsj hver dag eller annenhver dag. Noen ganger to ganger pr dag. Sånn har vil holdt på i flere måneder. Så lenge du gir litt nå og da vil du ikke miste melka. Det er likevel sannsynlig at jenta di vil miste interessen helt når hun allerede er begynt å miste interessen for pupp. Blir dere lei begge to kan du slutte med god samvittighet.

Så got å høre at det ikke bare er jeg som "gidder" amme så lenge. Snuppa er 21 mnd, og liker godt å være bebi en gang på ettermiddagen. Men vi driver å tenke på å slutte nå snart.

Så got å høre at det ikke bare er jeg som "gidder" amme så lenge. Snuppa er 21 mnd, og liker godt å være bebi en gang på ettermiddagen. Men vi driver å tenke på å slutte nå snart.

Vi har også hatt planer om å slutte lenge nå, men det blir med tanken da :) Hun koser seg sånn med den daglige dæsjen, særlig når hun er litt trøtt. Når hun har vært syk med dårlig matlyst har puppen vært fin å ha. Det har vært det eneste jeg har fått i henne. Hun hadde oppkast nylig. Uansett hva hun fikk i seg kom det opp igjen. Til slutt fikk hun litt pupp, og etter det kastet hun ikke opp mer.

Det er jo litt komisk å amme en unge som sier "pupp" og som noen ganger sier takk etterpå :) Jeg ammer aldri med gjester på besøk, bortsett fra min mor da. Hun synes det er et skikkelig morsomt syn med den store ungen som henger i puppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...