Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ting jeg MÅ ha i påsken er: påskeegg med noe marsipan, øl i sola :) , en eller annen stek/hel indrefilet/roastbeef og vin, krim - helst bok, men nå blir det tv (har aldri tid til å lese pga. poden), en liten tur på hytta til far. :)

Vi skal bare resie bort en dag på hytta, så skal vi være hjemme. Får middagsgjester på påskeaften, men trenger forslag til "påskemat"? Vet at lam er typsik påske, men aldri laget lammestek som jeg kunne tenkt meg å servere.. Er det lett å lage? Noen som har tips til lammestek eller andre gode retter til påskeaften?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271812-hva-spiser-dere-i-p%C3%A5sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte vi skulle ta indrefilet på påskeaften.

Hadde det vært en vanlig lørdag ville det blitt pizza, men jeg syns det må være noe ekstra den dagen.

Vi har hytte selv, så vi skal dit.

Det blir fin frokost de dagene vi har besøk, og vi trenger å slappe av så vi tar ting som de kommer.

Skigåing hvis det er snø, sette opp trampolina hvis det ikke er snø, kose oss på terassen i solen.

Hvis det mot formodning blir dårlig vær: TV, video, spill.

Og så har jeg kjøpt den første Harry Potter-boka. Tenkte å lese den for ungene (4-6-8 år).

Påskeegg på påskeaften er et must. Kvikk-Lunsj og det å grille pølser på bålet når vi er på tur også - og appelsiner!!!

Lammestek skal vi vel ha. Det er kjempeenkelt!

Stikk små hull i de kjøttfulle delene på låret og stikk inn skrellede hvitløksbåter.

Krydre utenpå låret med salt, pepper og estragon. Liker du hvitløk godt, kan du godt ha på litt hvitløkpulver også - men ikke for mye.

Legg låret i en dyp langpanne. Ha oppi oppdelt gulrot, løk og evt. andre grønnsaker dere liker godt.

Ha oppi 2-4 dl. vann.

Sett steika i ovnen på 150 grader og la den stå i 2-3 timer.

Ha i mer vann hvis det blir tørt, og hell gjerne litt vann over steika underveis.

Når steika er ferdig (bruk gjerne steketermometer, da skal temp være ca 70 grader) lar du den hvile en stund før du skjærer i den. Da fordeler kjøttsafta seg i kjøttet og renner ikke ut når du skjærer opp.

Server med fløtegratinerte poteter og saus laget med den sjyen du har fått når du stekte kjøttet.

Grønnsakene serverer du ved siden av.

Nam, nam :)

Jeg tenkte vi skulle ta indrefilet på påskeaften.

Hadde det vært en vanlig lørdag ville det blitt pizza, men jeg syns det må være noe ekstra den dagen.

Vi har hytte selv, så vi skal dit.

Det blir fin frokost de dagene vi har besøk, og vi trenger å slappe av så vi tar ting som de kommer.

Skigåing hvis det er snø, sette opp trampolina hvis det ikke er snø, kose oss på terassen i solen.

Hvis det mot formodning blir dårlig vær: TV, video, spill.

Og så har jeg kjøpt den første Harry Potter-boka. Tenkte å lese den for ungene (4-6-8 år).

Lammelår er knallgodt !!

Snitter hull i kjøttet og har i maaange hvitløksfedd , krydrer med rosmarin og noe som heter lammekjøttkrydder ( black boy ) Steker det gjerne hele natta på 70 gr , hever temp.når jeg står opp. trenger da ikke være hjemme mange timer og vente på ei stek som skal bli ferdig . God Påske til alle

Annonse

Gjest Elextra

Lammestek er lett å lage. Oppskrift står i de fleste kokebøker og du finner sikkert også flere på nett. Jeg liker godt den franske typen med hvitløk og rosmarin.

Cluet er å ikke steke steken for lenge, den er best når den er rosa inni. Bruk steketermometer og følg godt med. La den hvile en stund før du skjærer opp, etter å ha tatt den ut av ovnen.

Jeg er ikke vant med spesielle tradisjoner mht mat i påska, slik som vi har i jula. Men vi prøver å ha litt ekstra god mat, og moren min trår gjerne til med lam en av dagene.

På skiturer har vi tradisjonell turmat, slik som pølser på termos, kvikklunsj etc.

Lammelår, som mange andre her snakker om, har jeg aldri laget. Kanskje det er noe jeg kan bryne meg på i påska - hehe! Jeg er veldig glad i kalkun. Det er lett å lage, blir alltid saftig og god når man bruker stekepose. Jeg stuffer med eplebåter og svisker, krydrer med salt og pepper, og lager saus av sjyen. Serveres med poteter, grønnsaker, walddorfsalat, druer etc.

Det er realt med kalkun, det er mye mat, og jeg steker den over natta på svak varme, og skrur opp temperaturen på formiddagen i tre timer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...