Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Strorebror er døpt på en dag som betyr mye for meg og familien. Det var litt tilfeldig at det ble akkurat den dagen, men nå i ettertid er vi mange som synes det er spesielt fint.

Nå har jeg snakket med kirken ang døping av lillebror og den første datoen de foreslo er og en viktig dato i familien - da måtte jeg bare si ja til den dagen. Men denne dagen faller sammen med et stort familiearrangemang og det er litt teit og be en del av gjestene komme til oss istedet. (familien er veldig stor og vi har ikke mulighet til å be alle)

Så vi tenkte å ha dåpen i kirken den dagen og holde selskapet en annen dag. Hva ville du tenkt som familie om at det ble delt opp på den måten? Jeg personlig synes dette høres deilig ut - da får jeg og mer ro til å forberede selskapet f.eks helgen etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271827-litt-annerledes-d%C3%A5p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min familie hadde ikke en slik deling latt seg gjøre, fordi mange av gjestene uansett vil være tilreisende fra langtvekkistan, og da er det fullstendig uaktuelt å be dem reise BÅDE for kirkeseremonien OG for selskapet.

Det er jo selvsagt fullt mulig å ha selskap på en annen dag enn kirkeseremonien, man har f eks hørt om dem som gifter seg i stillhet og har fest etterpå. Men da har man jo ikke med seg alle gjestene på seremonien. Jeg tror nok jeg ville syntes det var litt stusselig å komme stivpyntet til kirka på dåp for så bare å tusle hjem etterpå og heller komme i selskap en annen dag.

I min familie hadde ikke en slik deling latt seg gjøre, fordi mange av gjestene uansett vil være tilreisende fra langtvekkistan, og da er det fullstendig uaktuelt å be dem reise BÅDE for kirkeseremonien OG for selskapet.

Det er jo selvsagt fullt mulig å ha selskap på en annen dag enn kirkeseremonien, man har f eks hørt om dem som gifter seg i stillhet og har fest etterpå. Men da har man jo ikke med seg alle gjestene på seremonien. Jeg tror nok jeg ville syntes det var litt stusselig å komme stivpyntet til kirka på dåp for så bare å tusle hjem etterpå og heller komme i selskap en annen dag.

Alle bor i nærheten så akkurat det med reise er ikke noe problem. Synes problemet blir å ødelegge dette arrangemanget som er en tradisjon på akkurat denne dagen hvert år. Får kanskje diskutere det litt med familien... Takk for svar!

Alle bor i nærheten så akkurat det med reise er ikke noe problem. Synes problemet blir å ødelegge dette arrangemanget som er en tradisjon på akkurat denne dagen hvert år. Får kanskje diskutere det litt med familien... Takk for svar!

Men er det sånnn å forstå at en eventuell dåp den helga det er det store tradisjonsarrangementet vil være slik at alle som eventuelt ønsker det kan komme i kirka, ikke bare dem dere ville ha invitert til dåpsselskap? Og at uansett hvor mange som møter opp i kirka, så vil man etter dåpsseremonien ha samvær sammen på det tradisjonelle opplegget?

For da blir det jo ikke stusselig at man ikke "skal noe" etter kirka.

Det kan jo hende at alle i "storfamilien" som ikke skal i selskap helga etterpå synes det er stas å få anledning til å komme i kirka også.

Så altså for å nyansere svaret mitt i forrige innlegg: Hvis det var slik at jeg den ene helga bare var i kirka og den neste helga bare var i selskap, ville jeg syntes det var stusselig i "kirkehelga", men hvis det skjer andre type arrangementer/treff i "kirkehelga", så kan det stille seg annerledes.

Gjest Marbi

Jeg ville definitivt gått for en annen dag å ha selskapet på. Synes det høres nokså deilig ut, og du har en glimrende grunn for det også. Så jeg hadde ville gjort det. Barnet vet ikke noe lilkevel da.

Annonse

Men er det sånnn å forstå at en eventuell dåp den helga det er det store tradisjonsarrangementet vil være slik at alle som eventuelt ønsker det kan komme i kirka, ikke bare dem dere ville ha invitert til dåpsselskap? Og at uansett hvor mange som møter opp i kirka, så vil man etter dåpsseremonien ha samvær sammen på det tradisjonelle opplegget?

For da blir det jo ikke stusselig at man ikke "skal noe" etter kirka.

Det kan jo hende at alle i "storfamilien" som ikke skal i selskap helga etterpå synes det er stas å få anledning til å komme i kirka også.

Så altså for å nyansere svaret mitt i forrige innlegg: Hvis det var slik at jeg den ene helga bare var i kirka og den neste helga bare var i selskap, ville jeg syntes det var stusselig i "kirkehelga", men hvis det skjer andre type arrangementer/treff i "kirkehelga", så kan det stille seg annerledes.

Ja, men bare for min familie. Altså det er bare min familie som skal noe dåpshelgen - men klart at alle der som vil kan komme i kirka. For min manns familie blir det da bare kirka den ene helgen og selskapet neste. Men de har bare noen min å kjøre til kirka, om det teller noe :)

Ja, men bare for min familie. Altså det er bare min familie som skal noe dåpshelgen - men klart at alle der som vil kan komme i kirka. For min manns familie blir det da bare kirka den ene helgen og selskapet neste. Men de har bare noen min å kjøre til kirka, om det teller noe :)

Det går sikkert helt fint, og det er ihvertfall mye bedre å ha delt opplegg enn å ha "kræsj" i arrangementene! :-)

Jeg tror nok at jeg ville ha styrt dåpen unna den helgen dette andre arrangemenget er, men så har jeg heller intet spesielt forhold til at dåper etc bør legges til datoer som er spesielle. Så derfor er jo egentlig ikke min mening av hvodan jeg ville ha gjort det av betydning for deg! :-)

Gjest Elextra

Om jeg ble bedt i dåp og dåpsselskap ville jeg synes det var både praktisk og hyggelig at disse var på samme dag. Taler f.eks. refererer seg jo ofte til begivenheten i kirken, da er det jo hyggelig at denne er frisk i minnet. Det ville jeg derfor anta at mine gjester også ville synes. Jeg er dessuten ikke veldig religiøs, og synes arrangementet etter kirken, dvs. selskapet, er vel så stor del av dåpen som selve seremonien.

Jeg ville derfor ikke valgt slik delt løsning.

Mrs. Wallace

Som gjest ville jeg absolutt foretrukket om selve dåpen og selskapet var samme dagen, særlig om det foregår i sommerhalvåret, hvor helgene er ganske fylt opp i utgangspunktet. Dessuten blir det litt mindre høytidsstemt når det deles opp, synes jeg.

Men jeg ville verken blitt fornærmet eller irritert over det, altså - jeg ville snilt møtt opp, såfremt det ikke var altfor lang avstand.

Jeg hadde med stor sannsynlighet bare fått til å komme enten i kirka eller i selskapet, helgene mine er hele året ganske så belagte. Jeg ville syntes det var litt rart, men ikke kommentert det overfor vert og vertinne. Men kan dere ikke flytte dåpen da? Det arrangeres vel dåp ved høymesse så selv om det går noen uker mellom hver gang så er det jo ikke noe problem å ta den senere vel?

Min første tanke er: Kanskje du skal diskutere med deg selv og dine nærmeste hvor viktig det er å ha dåp akkurat denne dagen. Hvis dåpsdager er noe dere synes er viktig, så kan dere ha dåp denne dagen.

Jeg, for min del, ville sette pris på å være invitert til dåp den dagen det er dåp. Jeg hadde ikke avlyst andre avtaler for å komme i en dåp etter at den faktisk har vært.

Kanskje lodde stemningen blant potensielle gjester?

Annonse

Gjest litchi

Jeg ville i alle fall ikke splittet familien og "okkupert" en dag som er viktig for alle i utgangspunktet. Siden alle bor nært, ville jeg syntes det var helt ok.

Men er det virkelig helt umulig å utsette dåpen til en annen søndag? Har aldri hørt verken om kirker som har så sjelden dåp eller om sååå lite fleksible prester!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...