Gå til innhold

Ukontrollert vannlating

Anbefalte innlegg

Gjest RaElHa

Jeg har en datter på snart 4 år. For ett år siden sluttet hun på eget initiativ med bleier både natt og dag, og det var ikke noe problem det neste halve året. Imidlertid begynte hun å miste kontrollen like før jul. Nå tisser hun på seg både om natta (gjerne i søvne) og på dagtid. Alt fra småskvetting til full uttissing. Hun virker harmonisk både hjemme og i barnehage. Har ikke fått småsøsken, og heller ingen andre store forandringer. Eller frisk og fin. Har levert inn urinprøve, men den var helt fin. Kan virke som om hun ikke klarer å tømme blæren, fordi det er mye småskvetting når hun går på toalettet. Kan det være et fysisk problem? Er en eventuell utredning smertefull for henne? Vi prøver å ikke fokusere for mye på det for å ikke stresse henne, men noe blir det jo av praktiske årsaker (klesskifte etc). Har prøvd å premiere henne med klistremerker etc, og det virker som om det motiverer henne. Har også prøvd å sette henne på do regelmessig, og også instruert barnehagen om å gjøre det samme. Men virker litt håpløst... Nevnte dette for fastlegen vår, men fikk ingen respons. Setter pris på råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271894-ukontrollert-vannlating/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

De fleste barn har blærekontroll fra 3-4 års alder, slik var det hos ditt barn også. Men ikke sjelden opplever man " tilbakefall" hos ellers friske barn, uten at man har en sikker forklaring. Du har undersøkt med tanke på urinvesinfeksjon, og det er riktig. Det kan gi vannlatingsproblemer. Jeg synes tiltakene du har gjort er riktige, du opmuntrer, gir belønning.

Barn i den aktuelle alder har det " travelt" og innøving av regelmessige dovaner er viktig. Det betyr også at det skal være rikelig tid til å gå på do, og du bør kanskje overvåke dette. Ellers avbryter de vannlatingen før tiden/ før det er tomt. Siden barnet har fungert fint tidligere, synes jeg ikke det er indikasjon for noen spesiell utredning i øyeblikket, ut fra de symptomer du beskriver.Evt. anatomiske avvik/feil ville har meldt seg tidligere med at barnet fra starten av hadde vannlatingsuregelmessigheter.

Det viktigste nå tror jeg er oppmuntring, regelmessige og rolige dovaner med rikelig tid og overvåking av at hun tømmer skikkelig, og unngå stress-.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...