Gå til innhold

Forovervendt vs. bakovervendt bilstol

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Minstemor fyller tre i slutten av mai. Hun sitter fortsatt bakovervendt i bilen og har god plass til beina, da vi kjører Hiace.

I påsken skal vi på lang biltur og skal derfor ha med DVD-spilleren. Denne har vi pleid å ha montert over hodet til minsten som sitter i midten bak. Storesøstrene sitter på hver side av henne og ser på film. Forrige gang vi kjørte så langt, var ikke minsten særlig opptatt av TV, så hun protesterte ikke på at hun ikke fikk se. Nå blir nok saken en annen....

Mannen min vil helst sette henne forovervendt nå, så får også hun se film. Han mener hun er rikelig stort nok, men jeg hadde vel egentlig som mål at hun skulle sitte bakovervendt til hun var godt over tre år gammel....

Hva hadde dere gjort? Det er vel egentlig tryggest for alle å sitte bakovervendt i en evt. kollisjon, men praktisk sett er dette umulig å gjennomføre. Er det for dumt å holde bastant på at hun fortsatt skal sitte bakovervendt?

Tipper det er delte meninger her;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271910-forovervendt-vs-bakovervendt-bilstol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar :-)

Dere har overbevist meg om at jeg bare er en smule hysterisk, så da snur vi henne :-)

Og tenk på hva det gjør med trafikksikkerheten deres å ha et barn som hylende protesterer på at hun ikke får se filmen som søstrene ser. Tipper det gjør noe med sjåførens evne til å konsentrere seg om trafikken.

Annonse

Gjest togli

Og tenk på hva det gjør med trafikksikkerheten deres å ha et barn som hylende protesterer på at hun ikke får se filmen som søstrene ser. Tipper det gjør noe med sjåførens evne til å konsentrere seg om trafikken.

Sant nok ;-)

Vi hadde faktisk fått lånt en DVD-spiller til, så tenkte vi at hun kunne få se på denne, mens søstrene så på den andre. Hadde nok overlevd da ;-)

Uansett tenker jeg at veslejenta har blitt stor nok til at vi snur stolen med god samvittighet nå. Tipper hun blir superhappy imorgen tidlig når hun våkner. Hun snakker nemlig om at hun skal få snu stolen når hun blir tre år ;-)

Gjest togli

Jeg hadde MYE heller kjøpt en ekstra skjerm til dvd-spilleren.

Søren og..Nå må du ikke få meg til å vakle her ;-)

Når hun sitter bakovervendt er TV-skjermen plassert ca tjue cm rett over hodet henens. Jeg innbiller meg at dette ikke er særlig sunt med tanke på stråling eller gudene vet hva.... Hun fyller som sagt snart tre år, så jeg tenker at hun har sittet bakovervendt lenge nok. Jeg kjenner iallefall ingen som har sittet bakovervendt lengre enn henne;-)

Når hun sitter bakovervendt er TV-skjermen plassert ca tjue cm rett over hodet henens. Jeg innbiller meg at dette ikke er særlig sunt med tanke på stråling eller gudene vet hva.... Hun fyller som sagt snart tre år, så jeg tenker at hun har sittet bakovervendt lenge nok. Jeg kjenner iallefall ingen som har sittet bakovervendt lengre enn henne;-)

Jeg skal ikke kjefte på deg jeg altså. ;) Vet ikke om jeg holder ut med bakovervendt et helt år eller to til.

Begge mine barn satt bakovervendt til de var godt over tre år. Sorry Togli - jeg måtte bare :-)) Men mine barn er små, og hadde det helt greit med å sitte den veien altså.

Gjest togli

Begge mine barn satt bakovervendt til de var godt over tre år. Sorry Togli - jeg måtte bare :-)) Men mine barn er små, og hadde det helt greit med å sitte den veien altså.

Det har aldri vært noe problem å ha stolen bakovervendt hos oss heller. Igrunnen hadde jeg tenkt at hun kunne sitte sånn til hun var godt over tre år gammel. Problemet oppstod nå når vi da skal på langtur med DVD-spiller.... Hadde nesten vært ondskapsfullt å plassere den utenfor hennes synsvidde når søstrene får se på film :-(

Jeg er uansett nedstemt av gubben, så jeg tror vi sier at nok er nok;-)

Annonse

Jeg hadde snudd henne.. Hun er såpass stor nå, og dessuten vil det nok bli mer stress og mas for den som kjører hvis hun ikke får se film.

Vi har desverre måtte snu gutten vår alledere vi. :( Mot min vilje da.. Han er 20 mnd. bare. Men han er lang, så får ikke plass til beina. Så er han urolig og kaster opp. Merket stor forskjell på humøret hans etter vi snudde setet. Nå ser han ut, ser oss i speilet og synger og koser seg. :) I motsetning til å skrike og hyle og spy. :) Men mor er ikke helt komfortabel med tanke på sikkerheten da, men er det ikke plass til beina så er det ikke det..

Vi var litt mer forutseende *ler*, så vi kjøpte en DVD-spiller med to separate skjermer - så dermed fikk storeøster og lillesøster hver sin skjerm ....montert i hver sin kjøreretning.

Lillesøster er nå 3 år og 4 mnd. - og vi er nok i ferd med å snu henne nå. Er godt fornøyd med at begge våre barn har sittet bakovervendt til de er godt over tre år ... og i alle fall i nærheten av 15 kg.

Men om jeg var dere?? Nei, jeg vil ikke råde dere i det hele tatt ... men håper selvsagt at dere finner ut av det.

God tur!

Gjest litchi

Vi har akkurat samme problemstilling som deg, og valgte å kjøpe dvd-spiller med to skjermer i stedet for å snu henne. Jeg hadde mye heller kjøpt en ekstra skjerm, hvis jeg var deg.

Min husbond argumenterte varmt for en skjerm og snuing av minsten, men jeg orker bare ikke tanken på om/hvis/ i tilfellet det skulle skje noe, og den minste skulle bli skadet fordi vi hadde snudd henne.

Sorry, togli - men du ba om råd :) God påske!

Gjest togli

Vi har akkurat samme problemstilling som deg, og valgte å kjøpe dvd-spiller med to skjermer i stedet for å snu henne. Jeg hadde mye heller kjøpt en ekstra skjerm, hvis jeg var deg.

Min husbond argumenterte varmt for en skjerm og snuing av minsten, men jeg orker bare ikke tanken på om/hvis/ i tilfellet det skulle skje noe, og den minste skulle bli skadet fordi vi hadde snudd henne.

Sorry, togli - men du ba om råd :) God påske!

Kjenner meg igjen i tankene dine, ja ;-)

Nå har jeg allikevel tenkt at minsten nok er den som uansett er best beskytta i vår bil, siden hun sitter i midten bak. Ved en evt. kollisjon bak, er hun best beskyttet forovervendt. Vi snudde stolen og bilturen gikk over all forventning. Problemet var at snuppa hele tiden ropte: "Pass på! En bil!!". Helt tydelig en ny verden for henne dette her. Før så hun jo stort sett ingenting..

Vel, en gang måtte hun snues, så nå ble det gjort. Jeg synes igrunnen vi har vært flinke som har satt henne "riktig vei" i nesten tre år - mye lenger enn de fleste gjør det ;-) *overbevise seg selv*

Gjest togli

Vi var litt mer forutseende *ler*, så vi kjøpte en DVD-spiller med to separate skjermer - så dermed fikk storeøster og lillesøster hver sin skjerm ....montert i hver sin kjøreretning.

Lillesøster er nå 3 år og 4 mnd. - og vi er nok i ferd med å snu henne nå. Er godt fornøyd med at begge våre barn har sittet bakovervendt til de er godt over tre år ... og i alle fall i nærheten av 15 kg.

Men om jeg var dere?? Nei, jeg vil ikke råde dere i det hele tatt ... men håper selvsagt at dere finner ut av det.

God tur!

Det ble snuing på oss, ja.... Vi fant ut at hun blir så lei av lange kjøreturer uten å se stort annet enn en seterygg. Dessuten er det ikke særlig lett å kommunisere på den måten (vi foreldre er døve). På en måte tenker jeg at nok var nok, så vi får være fornøyde med at vi holdt ut såpass lenge ;-)

Jeg tenker med gru på at eldstemann ble snudd ni mnd gammel :-/

Gjest togli

Jeg hadde snudd henne.. Hun er såpass stor nå, og dessuten vil det nok bli mer stress og mas for den som kjører hvis hun ikke får se film.

Vi har desverre måtte snu gutten vår alledere vi. :( Mot min vilje da.. Han er 20 mnd. bare. Men han er lang, så får ikke plass til beina. Så er han urolig og kaster opp. Merket stor forskjell på humøret hans etter vi snudde setet. Nå ser han ut, ser oss i speilet og synger og koser seg. :) I motsetning til å skrike og hyle og spy. :) Men mor er ikke helt komfortabel med tanke på sikkerheten da, men er det ikke plass til beina så er det ikke det..

Det er ikke bare, bare, nei... Mye man skal bekymre seg for. Vi valgte iallefall å snu henne nå, og turen gikk over all forventning! Hun storkoste seg med å se så mye (vi har stor bil) av ting rundt seg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...