Gå til innhold

Skattefradrag for barnehageutgifter

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp mottatt ferdigutfylt selvangivelse, og oppdaget at beløpet for utgifter til barnehagen ikke er ført opp. Dette tror jeg har hendt før også, men nå fant jeg også ut at vi ikke har mottatt årsoppgave. Betyr dette at vi går glipp av dette fradraget? Jeg har sendt mail til barnehagen og spurt om de har innberettet beløpet, så det blir spennende å høre hva de sier. Håper i alle fall at det ordner seg - er jo snakk om noen tusen kroner i redusert skatt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271921-skattefradrag-for-barnehageutgifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen mamma

Hei. Ett år hadde vi plass i en privat barnehage, som vi ikke fikk årsoppgave fra - slik vi alltid gjorde fra den kommunale barnehagen vi hadde tidligere. Jeg ringte trygdekontoret, og de sa at så lenge vi hadde bevis (kontoutskift) på at alle månedsregningene på barnehageplass var betalt, så var det bare å skrive opp beløpet. Det gjorde vi, og fikk fratrekk som vanlig.Se på kvitteringene dine og skriv opp beløpet i selvangivelsen. Det går helt sikkert i orden.

Jeg mener at barnehagen ikke MÅ gjøre dette. Det betyr ikke at du ikke har krav på fradrag. Skriv opp beløpet du har betalt i løpet av året. Som bevis er det greit å ha kontoutskrifter i bakhånd.

Det er myyyye penger, så du bør få det med.

Om dere ikke har så høye kostnader at dere kommer opp til maksbeløpet, så er det også lov til å ta med kjøring til og fra barnehagen. Det er da ekstrakjøringen som skal føres opp.

Hei. Ett år hadde vi plass i en privat barnehage, som vi ikke fikk årsoppgave fra - slik vi alltid gjorde fra den kommunale barnehagen vi hadde tidligere. Jeg ringte trygdekontoret, og de sa at så lenge vi hadde bevis (kontoutskift) på at alle månedsregningene på barnehageplass var betalt, så var det bare å skrive opp beløpet. Det gjorde vi, og fikk fratrekk som vanlig.Se på kvitteringene dine og skriv opp beløpet i selvangivelsen. Det går helt sikkert i orden.

Oi - dette er helt nytt for meg. :) Ikke har jeg peiling på selvangivelser heller så. :) Jge bare sjekker at de tallene som stå stemmer jeg. Er jo første året i fjor jeg hadde barnehagebarn, men visste ikke at det kunne føres opp der. Hvor mye får man igjen da?

Sønnen min begynte i ny barnehage i november, hangikk i privat i september og oktober, men jeg måte betale for november og i den private. Dvs. vi betalte til to barnehager den mnd. Kan jeg føre opp det og? Alt som er betalt? Hvor føres det opp? Nå har jeg ikke selvangivelsen foran meg her, så kunne sikkert funnet ut litt mer selv. Men spør her hvor det er så mange kloke og erfarne hoder. :)

Oi - dette er helt nytt for meg. :) Ikke har jeg peiling på selvangivelser heller så. :) Jge bare sjekker at de tallene som stå stemmer jeg. Er jo første året i fjor jeg hadde barnehagebarn, men visste ikke at det kunne føres opp der. Hvor mye får man igjen da?

Sønnen min begynte i ny barnehage i november, hangikk i privat i september og oktober, men jeg måte betale for november og i den private. Dvs. vi betalte til to barnehager den mnd. Kan jeg føre opp det og? Alt som er betalt? Hvor føres det opp? Nå har jeg ikke selvangivelsen foran meg her, så kunne sikkert funnet ut litt mer selv. Men spør her hvor det er så mange kloke og erfarne hoder. :)

Du fører opp alt du kan dokumentere opp til 25000. Posten heter "foreldrefradrag". Resultatet blir at skatten blir redusert med 28% av det beløpet du fører opp.

Du fører opp alt du kan dokumentere opp til 25000. Posten heter "foreldrefradrag". Resultatet blir at skatten blir redusert med 28% av det beløpet du fører opp.

Oi, så flott da! :) Kontoutskrifter, holder det som dokumentasjon? Har betalt alle regninger via nettbanken, og har ikke sånn kvitteringsmerke på alle. Men man kan jo se på utskriften at det er betalt.

Takk for svar. :)

Annonse

Hei!

Kommunale b-hager innberetter beløpet. Private er ikke pliktig til det. Det står litt i det hefte som kom en stund før selvangivelsen. Jeg har bare skrevet 2 barn i 100 % plass i ....... barnehage, og før beløpet som skal til fratrekk. For 2 barn er det 30.000,- (25.000+5000,-). For et barn er det 25.000. Ikke forstår jeg logikken men det er jo en helt annen diskusjon.

Står mange bra tips i det heftet dere har fått.

Lykke til.

Oi, så flott da! :) Kontoutskrifter, holder det som dokumentasjon? Har betalt alle regninger via nettbanken, og har ikke sånn kvitteringsmerke på alle. Men man kan jo se på utskriften at det er betalt.

Takk for svar. :)

Selv om du ikke ba om kvittering da du betalte fakturaen via nettbank, kan du få ut kvittering i etterkant derfra. Sånn er det i allefall hos DnbNor. Ellers kan banken hjelpe deg med kvitteringer om du vet datoene de er betalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...