Gå til innhold

Har du jordet kontakt på pc'n?

Anbefalte innlegg

Gjest ny datamaskineier
Skrevet

I forbindelse med at jeg akkurat har kjøpt ny datamaskin, ser jeg at instruksjonene understreker at kontakten alltid skal være jordet. Den nåværende maskinen min, og de tidligere, har jeg aldri hatt i jordet kontakt (selv om det sikkert har stått i instruksjonene der også). Det står at feil bruk av stikkontakt, inkl. grenet kontakt (som jeg bruker), kan resultere i brannfare. Og jeg som alltid har pc'n på, i ventemodus, også om natten! Skjønner at jeg bør begynne å slå den av når den ikke er i bruk, ihvertfall.

Men hvor mange har egentlig jordet kontakt på arbeidsrommet eller stuen, eller hvor man nå har pc'n?!? De fleste steder jeg har bodd, er det kun jordet stikkontakt på kjøkken og bad. Det er for øvrig ikke lovlig å legge inn jordet kontakt til et rom uten at alle stikkontaktene i samme rom blir jordet samtidig.

Hva gjør dere andre?

Skrevet

Jeg jar alltid hatt jording på PC'en. Elektrikeren i familien fikset det greitt!

Gjest ny datamaskineier
Skrevet

Jeg jar alltid hatt jording på PC'en. Elektrikeren i familien fikset det greitt!

Hvordan fikset han det da? Gjorde han om alle kontaktene i rommet til jordete kontakter? (Hvis ikke er det faktisk farlig, og ulovlig, har jeg fått vite av flere elektikere).

Skrevet

Niks, og jeg har to stikkontakter der det er plugget inn 7 forskjellige apparater via forskjellige forgreininger.

Jeg skrur av PC'n om natta, jeg liker ikke at ting surrer og går når jeg sover.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har jordet kontakt på mine datamaskiner, fikk gjort det da det ble bestemt hvor husets datahjørne skulle være. I tillegg har vi overspenningsvern i huset, men jeg vet ikke hvor effektivt det vil være ved f.eks et lynnedslag..

Jeg slår av alle maskiner før jeg legger meg, det er lenge sida jeg lot de stå på hele tida sånn som jeg gjorde tidligere.

Nå til dags legger man vel aldri inn annet enn jordet i f.eks nye hus?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan fikset han det da? Gjorde han om alle kontaktene i rommet til jordete kontakter? (Hvis ikke er det faktisk farlig, og ulovlig, har jeg fått vite av flere elektikere).

Hun skiftet ut alle kontaktene med jordete kontakter og tok jordet ledning fra dem til sikringsskapet. Tror det var noenlunde sånn!

Beklager sent svar, har vært lite på DOL i det siste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...