Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ammer min datter på tre uker. Har to barn fra før og aldri før slitt med brystbetennelse. Nå er det høyre brystet, som er det som alltid blir fullest, veldig ømt. Prøver å få henne til å tømme dette ofte...men det er fortsatt veldig ømt. Vi skal på fjellet og er redd det skal utvikle seg til brystbetennelse. Det er ingen klumper,kuler med oppsamlet melk, bare akkurat som om jeg har blåmerke på oversiden av brystet og ømt når jeg trykker her. Er dette bare normalt når man ammer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272050-er-dette-starten-p%C3%A5-brystbetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Det kan høres ut som noe som kan utvikle seg til brystbetennelse, ja.

Ta med varmeflaske og pumpe, pluss varme ullinnlegg, ulltrøye, ullgenser, osv.

Har du tid, gå innom lege(vakten) og få resept på nesespray som letter utdrivningen når du pumper. Da kan legen se på det samtidig. Og få gode råd fra henne / ham.

Hold brystet (svært) varmt, amme ofte, og blir det harde kuler: bruk pumpen hvis babyen ikke er våken / sulten nok. Legg på kjempevarm varmeflaske, det løser ofte opp kulene.

Ta med termometer og febernedsettende.

Jeg har aldri hatt brystbetennelse, men har noen ganger vært litt øm i det ene brystet. Det har vært nesten som en øm kul der. Det tror jeg har vært tilstoppet melkegang. Jeg har gitt det ømme brystet til barnet først for å få det tømt, og ellers tilbydt det brystet hyppigere enn det andre. Du kan også prøve å skifte ammestilling slik at det blir melket godt fra alle kanter.

Jeg har hatt det med alle mine, og alltid har det gått over av seg selv. Det har kun vært når de har vært nyfødt.

Det kan høres ut som noe som kan utvikle seg til brystbetennelse, ja.

Ta med varmeflaske og pumpe, pluss varme ullinnlegg, ulltrøye, ullgenser, osv.

Har du tid, gå innom lege(vakten) og få resept på nesespray som letter utdrivningen når du pumper. Da kan legen se på det samtidig. Og få gode råd fra henne / ham.

Hold brystet (svært) varmt, amme ofte, og blir det harde kuler: bruk pumpen hvis babyen ikke er våken / sulten nok. Legg på kjempevarm varmeflaske, det løser ofte opp kulene.

Ta med termometer og febernedsettende.

tuuuuusrn takk for gode råd!!!

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Som gammel barnelege synes jeg det er fint å se hvilke gode kommentarer og råd du får på nettet fra medsøstrene.!!

Mangelfull tømming av enkelte brystkjertler kan føre til en brystbetennelse. Lett massasje eller strykninger av brystet mot åpningen, hyppig amming sammen med de andre rådene, så vil nok dette gå bra.!

God påske og lykke til !

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...